BMW 550e xDrive Touring (2025)

autoreview

BMW 550e xDrive Touring (2025)

Signalement

Uitvoering550e xDrive Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf12.300 km
KM-stand laatst12.300 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top auto

  • 12.300 km

Na lang twijfelen heb ik recent mijn bmw x5 45e ingeruild voor de bmw 550e touring. De x5 had ruim 150k op de klok staan en is me uitstekend bevallen. Ik rijd al lang bmw en heb een 3, meerdere 5’s, een z3, z4, i8, m5 en nu dus een x5 gehad. Ik heb lang getwijfeld tussen een x5 50e, en de 550e touring. Ik rijd zakelijk veel in Duitsland en wilde daarom een hybride. De proefrit met de 5 overtuigde. Hoewel de x5 een geweldige auto is met heel veel comfort, gaf de veel betere handling en het afrol comfort van de 5 de doorslag. De ruimte is ongeveer gelijk. De dealer (Poelgeest Heemstede) maakte een mooie offerte met nette inruil en 3 maanden later was het zover.

Hoewel ik altijd zwart, grijs of donkerblauw neem, besloot ik deze keer wat frivoler te zijn. In de showroom stond een i5 in deze kleur, lava fire red, en ik vond het top staan op de 5, zeker in combinatie met het m-pakket. Daarnaast zitten alle opties er op.

De aflevering was een feest, met een leuk teaser filmpje om me op te warmen. De eerste kilometers was het vooral wegwijs worden in de enorm uitgebreide menu structuur. Het wegvallen van een groot aantal fysieke knoppen ten opzichte van mijn vorige generatie x5 is een gemis, maar ik ben er inmiddels aan gewend. Wat echt ontzettend irritant is, is de snelheidswaarschuwing en de lane change warning die elke rit weer opnieuw aanspringen. Op weg naar huis is er een smalle weg met aan weerszijden onderbroken lijnen voor het fietspad, waar je bij tegenliggers overeen moet rijden om ruimte te maken. Het “veiligheidssysteem” wil me echter steeds in een frontale botsing duwen. Uit dus met die ellende, elke rit weer. Gelukkig zijn er shortcuts… De aandrijflijn is echt top, net als het comfort. De overgang tussen elektrisch en de benzinemotor is onmerkbaar. Wat ook mooi is, is de breedte van de instellingen van stuur, vering en snelheid van schakelen. Tussen sport en comfort is echt een merkbaar verschil. Het zal wel kunstmatig zijn, maar ik vind het iconic sound systeem, dat wat rijgeluiden toevoegt, best leuk af en toe. De toevoeging van meer elektropower ten opzichte van de 45e is duidelijk merkbaar, ik vond de (zware) x5 45e elektrisch eigenlijk ondergemotoriseerd, maar de nieuwe 50e voelt veel natuurlijker en vloeiend aan. Het scheelt wellicht ook dat de 5 net wat lichter is. In praktijk haal ik 80-90 km elektrisch, waardoor ik het merendeel van mijn kilometers tot nu toe elektrisch heb kunnen rijden. De m-stoelen zitten geweldig en net wat beter dan de x5. Wat echt heel fijn is, is de achterwielbesturing waardoor de auto heel mooi stuurt en veel lichter en wendbaarder voelt dan hij feitelijk is.

Inmiddels heb ik de achterdemper en eindpijpen laten aanpassen bij CT automotive en heb ik er een racechip GTS 5 ingezet. Perfecte service bij CT, de auto ziet er van achteren net wat sportiever uit. De installatie van de racechip was heel eenvoudig en gaf nul problemen. De auto heeft nu ongeveer 565pk en bijna 800nm koppel en rijdt probleemloos. De auto is nu echt razendsnel en soepel en maakt, indien gewenst, weer een prachtig ouderwets bmw 6 in lijn geluid met de nieuwe demper. Het is een mooie sleeper nu, net wat minder opzichtig dan de m5 maar bijna net zo snel. Het is een soort Zwitsers zakmes qua auto; zeer comfortabel als reisauto, ruim en praktisch en snel en sportief als je dat wil. Van brullen tot stil. Ik ben er heel blij mee.

Binnenkort vakantie naar Slovenië en Kroatië, ik kijk er nu al naar uit.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.