BMW 540i xDrive Touring Business Edition Plus (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 540i xDrive Touring Business Edition Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 35.475 km |
KM-stand laatst | 83.621 km |
En ook een zuinigheidswonder
- 83.621 km
Dit wordt een eenmalige review van onze 540i. Eenmalig, want de auto is inmiddels ingeruild voor iets elektrisch.
Voor mensen die mij kennen is dat niet zo raar. Ik heb al twee keer een elektrische auto ingeruild voor een BMW zescilinder, met de gedachte "nu kan het nog en wie weet mag het straks niet meer". Dus wie weet hoe lang dit duurt.
Voor deze BMW reed ik in een Tesla Model S 100D, daarvoor in een BMW 740 D xDrive en daarvoor weer in een Tesla Model S 100D.
Verder is het handig om te weten dat ik half in Frankrijk en half in Nederland woon. Of eigenlijk is dat niet belangrijk maar wel dat ik minimaal eenmaal per maand naar Frankrijk rijd en/of weer terug.
De reden om deze auto te kopen was eigenlijk best impulsief, dat geldt eigenlijk voor al mijn belangrijke aankopen.
Ik was behoorlijk onder de indruk van de BMW iX en eigenlijk wel van plan om mijn Tesla daarvoor in te ruilen. Maar toen we met -2 uit Frankrijk terugkwamen, en mijn Tesla meldde dat we 3 keer zouden moeten snelladen onderweg, gedurende een rit van 670 kilometer, was ik even klaar met elektrisch rijden.
Dus belde ik tijdens het superchargen met mijn vrienden van Dusseldorp dat ik niet meer geïnteresseerd was in de iX maar had gezien dat er ook een BMW 540i Touring te koop stond die ze al tweemaal in prijs hadden moeten verlagen :-)
Toen we de auto kochten was deze anderhalf jaar oud, 35.000 km, en was door de dealer als Jahreswagen uit Duitsland gehaald.
Qua uitrusting was ik blij met stoelventilatie (vind ik nu compleet zinloos) en miste ik stuurverwarming en zonwering voor de achterste zijruiten.
Wat verder voor mij extreem belangrijk is, is dat er zoveel mogelijk bestuurdersassistentiesystemen op een auto zitten. Bij een BMW uit dat jaar, betekent dat de optie Driving Assistant Professional. En daarover later meer.
Het rijden
Wat direct opviel is de stilte in de auto. Dat klinkt gek, als je een Tesla Model S gewend bent, maar die is helemaal niet zo stil als je eenmaal op snelheid bent.
Natuurlijk hoor je in de zescilinder best wel, maar het is zo'n lekker geluid.
Vreemd eigenlijk, dat je als autorijder het motorgeluid belangrijk vindt. Is er een ander product dat bij het uitvoeren van zijn taak een prettig geluid maakt?
Door de zitpositie, comfortstoelen en natuurlijk het hele interieur doet de 540 me nog veel aan de BMW 740d denken die we ooit hadden. Met dit verschil dat de 540 toch veel dynamischer rijdt. Wat is dat dan? Nou, het voelt veel lichtvoetiger aan en de auto geeft je heel erg het gevoel dat je alles aankunt. De 7 is dan net wat afstandelijker, wellicht ook door de luchtvering rondom.
Interieur en ruimte
Ondanks dat het best een grote auto is, valt dat van binnen best mee of tegen. Natuurlijk, het is een Touring, dus er is een ruime kofferruimte en ideaal om dingen mee te nemen. Maar de ruimte op de achterbank van door de forse middentunnel en de fijne comfortstoelen ervoor toch wel tegen.
En eigenlijk vind ik het ook niet zo heel lekker zitten, als ik soms naar de achterbank verbannen wordt.
Bouwkwaliteit
Niet onbelangrijk om te noemen is de kwaliteit van de auto en de beleving ervan. Er is niets wat niet meer zo lekker werkt of wat gerepareerd moest worden (behalve dan toen er een ree overstak). Geen rammels, kraakjes piepjes, het is er allemaal niet.
Bestuurdersondersteuning
Onze 740d had ook Driving Assistant Professional, dus adaptive cruise control met lanekeeping assistant maar die auto was uit 2016. Met deze 540 uit 2021 merk je dat de techniek weer een heel stuk verder gevorderd is.
De belangrijkste reden voor mij om ooit Tesla te gaan rijden was niet zozeer om elektrisch te rijden, maar wel om Autopilot te hebben.
En fijn voor mij maar het systeem in de 540 kan mij veel meer bekoren dan het systeem dat ik in de Tesla's had. Tesla geeft weliswaar veel vertrouwen door heel directief te zijn en je echt het stuur uit handen te nemen en ook iedere bocht goed uit te voeren, hoe scherp de bocht ook is. Maar in de BMW is het systeem veel meer in staat om je in het dagelijkse verkeer op een vloeiende manier door het verkeer te loodsen.
Zo houdt de BMW dynamisch afstand, afhankelijk van de drukte, dus je zit soms best wel dicht op je voorligger, houdt de auto rekening met bochten (dus ervoor, niet als je er al in zit) en helemaal belangrijk: bij veel auto's moet je echt het stuur bewegen om de auto te laten weten dat je er nog bent, maar bij BMW is een lichte aanraking, handoplegging :-), voldoende.
Verder gaat het in deze review niet over Tesla, maar mijn vrouw en ik, beiden al jaren gewend om met adaptive cruise control te rijden, waren echt getraumatiseerd door Tesla's Phantom Braking (tm). De betrouwbaarheid van het BMW systeem heeft ons geholpen om daar weer overheen te komen.
xDrive
Deze auto werd standaard geleverd met het xDrive systeem. Je merkt daar maar weinig van en zo hoort het. Driften is sowieso niet zo mijn ding. De auto geeft je altijd het vertrouwen dat er voldoende grip is. Dat is op de kleine weggetje bij ons huis in Frankrijk wel belangrijk. Je komt daar natuurlijk nooit iemand tegen, behalve als je het niet verwacht en op de een of ander manier heeft de gemiddelde fransman m/v/x toch een wat lossere rijstijl, waardoor je ineens half in een heel modderige berm staat. Met mijn 525d speelauto ben ik daardoor wel eens eventjes vast komen te zitten. Dat is met de 540 natuurlijk niet het geval.
Het ergste wat ik overigens met de auto gedaan heb is dat ik onze zitmaaier uit het bos heb losgetrokken omdat die was vastgereden in de modder. Ging prima, voelde heel erg fout, vooral om weer met flinke klei-laarzen in de auto te stappen (nu maar hopen dat Dusseldorp dit de komende week niet leest).
Leuke opties
Soms zitten er opties op een auto die je eigenlijk bij aanschaf helemaal niet belangrijk vindt. Maar als je er dan een paar jaar profijt van gehad hebt, dan wordt het ineens een eis. Zo is daar voor mij ineens stuurverwarming belangrijk geworden (heeft deze niet) maar speciale vermelding zijn toch wel weer de laserlichten. Toen ik ooit van onze 7-serie overstapte terug naar Tesla had ik om deze reden gelijk weer spijt. Na laserlicht of adaptive led van BMW voelt al het andere toch als waxinelicht.
Je kunt het wel uitleggen, maar dit moet je toch echt meemaken, het liefst in het stikdonker, ergens in the middle of nowhere. Alles wordt perfect verlicht, en als er voor- of tegenliggers zijn, worden ze niet verblind door het licht.
Zuinig
Wat verder opvalt tjjdens die ritten, is dat de auto erg zuinig is. Nou ja, relatief dan. Volgens de BMW app is het gemiddelde verbruik van de auto over 2023 7 liter per 100km.
Verder leuk dat de app meldt dat dit verbruik lager is dan 100% van de andere BMW 540i bestuurders!
Omdat we onze lange afstanden altijd met hond en kat rijden, rijden we door, maar trekken niet heel hard op en proberen in bochten ook rustig aan te doen. Dat verklaart het verbruikscijfer ook wel.
Even lekker raggen
Diep in mijn hart vind ik dat we de auto misbruiken. Waarom? Door het enorme koppel en de fantastische versnellingsbak van de auto komt de motor op zo'n ritje naar Frankrijk of terug niet boven de 2000 toeren.
Daarom ook dat fijne verbruik.
Maar hier is de auto toch niet voor gemaakt.
Onlangs reed ik echter alleen vanuit Arnhem naar Zwitserland, onvermijdelijk door Duitsland. En hoewel ik mezelf beloofd had dat ik niet heel hard zou gaan rijden, is dat niet echt gelukt. Voor mij hoeft het echt niet om 250 km/h te rijden, maar ontspannen kruisen tussen 160 en 220 km/h is waar deze auto voor mij echt excelleert.
Tegenwoordig kan iedere auto wel 200 km/h rijden, maar bij alle (korte) snelheidsbeperkingen merk je dat dit een andere klasse is. Meerder malen afremmen van hoge snelheid naar 80 km/h en weer terug doet deze auto zonder enig probleem. Nu snap ik ook wel een beetje waarom een setje remblokken zo duur is.
Maar nu ook weer verbazing vanwege het verbruik: dit was op de heen en terugreis 8l/100km. En extra, extra verbazing doordat ik in Zwitserland even in een 530i reed en zag dat het gemiddelde verbruik van dat ding op 9.3 l/100 km stond, over een kleine 2000 km.
Bye for now
Deze auto rijden we privé en eigenlijk was dat financieel niet de beste beslissing. Fiscale bijtelling betalen over € 106.000 wilde ik niet dus dan maar privé.
Maar uiteindelijk brak me dit toch op. Ja, ik ben een autogek, maar misschien is het gewoon geschift om 3k per maand kwijt te zijn aan een privéauto.
Dus daarom heeft het verstand gewonnen (een beetje dan) en gaan we nu in een Mini Countryman SE rijden. We'll see.
“How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.” –A.A. Milne
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 530e iPerformance M-sport | Schuifdak | Camera | Alcantara | Stoelverwarming | Carplay | Elektrische sportstoelen | Full LED | Navigatie | Live Cockpit
- 2020
- 106.533 km

BMW 5-serie Touring 540d xDrive 340pk M-Sportpakket Head-Up Laser-Led Comf-Zetels Keyless
- 2021
- 149.529 km

BMW 5-serie Touring 530i xDrive High Executive
- 2020
- 66.478 km