BMW 540i Touring Edition (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 540i Touring Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 275.000 km |
KM-stand laatst | 277.500 km |
Autobahn cruiser
- 275.000 km
Omdat ik door mijn werk veel minder kilometers ging maken moest de e39 530d touring m-pakket helaas plaats maken voor een benzine auto. Maarja welke auto vervangt er zo'n goede degelijke autobahn cruiser? Omdat ik zelf auto gek ben, met namen van BMW en ook aardig kan sleutelen maakt dat het zoek gebied aardig uitgebreid. In het verleden heb ik een ROVER SD1 heb gehad en meerdere malen in een Range Rover heb gereden. Hierdoor heb ik een zwak ontwikkeld voor engelse autos en ging ik zoeken naar:
-Range Rover voque 4.2 supercharge
-Jaguar s-type 4.2 supercharge
Na veel resurge gedaan te hebben viel mij de engelse bouwkwaliteit toch wel erg tegen(niet geheel onverwachts). Daarnaast is de onderdelenvoorziening ook niet zo goed als bij BMW, dus dat lijstje moest ik maar laten varen.. Wat nu? Een e39 M5? Een B10 alpina? Het moest wel een grote auto zijn die een autoambulance kon trekken.
Wel gaaf, alleen dat word al m'n 3e e39. Of dan toch 750 e38?
Lastig allemaal. In de tijd dat ik aan het twijfelen was wat voor auto ik dan wilde kopen kocht ik de youngtimer speciaal van autoweek. Daar stond een stukje in over een e34 m5 touring. Helaas is de e34 m5 touring buiten me buget, gelukkig is er ook nog de e34 540, stiekem pas een V8 beter bij het uiterlijk van de e34. Dat moet hem worden! Hou ik nog geld over en toch een auto naar m'n zin. Na een korte zoektocht op internet kwam ik deze e34 540 touring tegen, in Nederland. Helaas met LPG en automaat maar dat kan allemaal aangepast worden. Zo snel als ik kon een afspraak gemaakt om de auto te bezichtigen.
17-05-2019 Gaat het dan toch gebeuren?
Na een proefrit gemaakt te hebben en de auto op een brug te hebben gekeken kwam ik er achter dat de auto voor een e34 gelukkig nog hard is. Er kwamen nog wel wat dingen uit maar dat kon ik mooi meenemen met de onderhandeling. Van 2011 tot nu zijn alle rekeningen bewaard en het onderhoudsboekje is van nieuw altijd netjes afgestempeld. Na een heftige onderhandeling van toch wel 1 seconden was ik de nieuwe eigenaar van een groene orgineel Nederlandse e34 540 touring. Me vriendin vind het maar een oud lelijk ding but who cares ik heb een e34 540 V8!
Bij inspectie op de brug bleek dat de motor last heeft van olie lekkage bij de karterpan en kleppen deksel pakking. Bij de karterpakking kan ik gelijk de oliepomp bouten na kijken(die lopen nog wel is los). En bij de kleppen deksel pakking kan ik de kleppen deksels gelijk voorzien van een nieuwe laklaag. Verder kwamen er nog een aantal kleine dingen naar boven bij de inspectie. Die kan ik door de tijd heen mooi vervangen.
21-05-2019 Net optijd!
Na een nieuwe karterpakking te hebben gehaald bij de dealer en een kan verse olie met filter maar is de karterpan der onderuit halen. Dat bleek een goede keuze te zijn geweest want 1 bout lag al los in mn karter pan. Dit was ook gelijk de stelbout van de oliepomp ketting, af en toe moet je geluk hebben. De oliepomp ketting gespannen, alles netjes vast gezet, olie der in en filter kan hij der weer even tegen aan.
e34 540 details
- 276.000 km
Na te hebben verteld over het hoe en waarom ik voor de e34 540 ben gegaan, wil ik jullie meer details over de e34 540 geven.
Uitrusting:
Het betreft zoals de foto's al verhullen een groene touring op lichtmetalen velgen. Orgineel afneembare trekhaak, handig voor het trekken van de race auto. De auto is voorzien van een automaat, gescheiden klimaat conrtole, cruise controle, elektrische stoelen met 3 standen geheugen, stoelverwarming, elektrische ramen en spiegels, zelf dimmende binnenspiegel, centrale deur vergrendeling die af en toe ook op de afstandsbediening werkt.
Hoe rijd de auto?
Geweldig! Oke dat was iets te enthousiast. Met de automaat komt de auto niet echt tot z'n recht en zijn de 286 paarden niet altijd optijd beschikbaar. Nu moet ik wel toegeven dat de automaat na 24 jaar z'n beste tijd wel heeft gehad. Tijd om maar is te kijken voor een handgeschakelde 6 bak. Buiten de automaat rijd de auto super. Ik blijf me verbazen over hoe de auto maar blijft door acceleren voor zn leeftijd. Al een paar keer heb ik opgejaagde bestuurders die achter me reden doen verbazen over de acceleratie van 100 naar 160/170. Met de cruise controle op 100 vind ik hem persoonlijk het lekkerste rijden, ik klink nu best als een oude man met m'n 28 lentes.
Bochten gaan hem goed af, het is geen M5 of M3 maar voor z'n leeftijd en moderne begrippen ballon banden stuurt hij best goed. Van de zware motor voor in heb ik nog weinig last gehad met bochten. Persoonlijk vind ik de V8 wat tam klinken door de orginele uitlaat, dit komt het comfort wel weer ten goede. Als ik de automaat wissel voor een handgeschakelde bak misschien toch maar een knappe uitlaat er onder plaatsen. En dan als laatste een veel gestelde vraag:
'' Wat verbruikt tie eigenlijk?"
-Snelweg 1 op 10
-binnendoor 1 op 6/5
Persoonlijk let ik daar niet echt op, als ik zuinig had willen rijden had ik moeten fietsen of een kleine auto moeten kopen.
Rook heel veel rook
- 277.500 km
Omdat ik wat dingen aan de auto van m'n vriendin wil doen neemt zij op deze zondag mijn auto mee van Alphen aan den Rijn naar Beverwijk. In de Velsertunnel gaat het mis, uit de uitlaat komt witte rook waardoor de hele Velsertunnel gevult word met witte rook. Gelukkig kan ze haar weg al rokend vervolgen tot haar ouders. Ik kijk op m'n telefoon en heb meerdere oproepen gemist en ik zie whatsapp berichten van m'n vriendin die niet zo heel vriendelijk waren over mijn auto. De details over de berichten en het telefoon gesprek zal ik u besparen, de auto bracht het er niet zo heel goed vanaf in de gespreken. Verassend.. Maar goed, ik in haar auto( F20 116d automaat) naar beverwijk gereden om de schaden te beoordelen. Na dat ik de auto gestart had viel het mij allemaal wel mee met de rook. Ik had het LPG systeem uitgezet omdat ik vermoeden dat het daar vandaan kwam. Veel goede moed wilde ik mijn weg naar huis inzetten, die poging moest ik helaas vroegtijdig afbreken want bij iedere keer als ik gas gaf kwamen de bekende witte pluimen uit de uitlaat. Nadat ik de auto bij een pomp station had neer gezet rook ik een verbranden olie lucht. Dat is geen goed voorteken, wel raar want de motor maakte geen rare geluiden en plots zoveel rook kon ik niet verklaren. Als de motor zo erg rookt dan moeten er hogen karterdampen zijn door het olie verbruik ,dacht ik bij me zelf, dus ik wilde de olie bij vul dop los draaien maar die kreeg ik niet los. Dat is raar... nu nog iets meer kracht zetten al zuigend kwam de dop langsaam los. Vacuum in m'n carter die zag ik niet aankomen. Nu blijkt de carter ontluchting geregeld te worden met een vacuum membraan achter op mn spruitstuk en die was kapot gegaan. Na dat ik de auto deels op eigenkracht en deels op een autoambulance naar huis heb gekregen is de vacuum klep vervangen en alles gereinigd. Wat is olie toch een troep. Een leuke bijkomstigheid is dat ik een ultrasoon reiniger heb gekocht om onderanderen de injectoren te reinigen. Na alles weer netjes in elkaar te hebben gezet (Alle rubbers,pakkingen en bougies vervangen voor nieuwe orginele) Was het starten en lopen. Ik heb de uitlaat goed warm gereden om alle olie resten te verbranden en na 15 min was alle rook verdwenen en liep de motor weer boterzacht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.