BMW 530e Touring M Sport Edition (2025) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530e Touring M Sport Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 2.000 km |
Nieuwe BMW 530e
Recent mijn nieuwe BMW 530e Touring mogen ophalen.
In deze review vertel ik hoe ik tot mijn keuze ben gekomen en hoe de eerste kilometers bevallen. Ik zal deze review regelmatig updaten
Keuzestress
Een nieuwe auto uitzoeken blijft lastig én leuk tegelijk. Mijn vorige auto was een VW Tiguan Allspace (1.5 benzine) met 7 zitplaatsen. Met drie jonge kinderen heb ik veel ruimte nodig – zowel in de kofferbak als op de achterbank. Qua ruimte en zitplaatsen doe ik nu een stapje terug, en dat was een flinke afweging. Maar eerlijk is eerlijk: qua ruimte is er bijna niets dat kan tippen aan de VW (of Skoda Kodiaq). Toch wilde ik iets anders. Iets premium, maar wél ruim.
Auto’s die ik heb overwogen:
Audi Q5 – afgevallen omdat het nieuwe model toch niet in Q1 kwam, ondanks eerdere aankondigingen.
Mercedes GLC – oogde van binnen vrij krap, en de kofferruimte was flink beperkt door de batterij.
Mercedes E-Klasse Estate – helaas afgevallen door de kleine kofferbak in de hybride versie. Visueel nog steeds een favoriet.
Volvo XC60 – al wat ouder en de bagageruimte viel tegen.
BMW 5 Touring – een prachtige auto, al zijn de meningen daarover verdeeld bij mensen die ik ken. Niet mijn eerste keus, omdat het een station is.
BMW X3 – nieuw model, langer, ruimer en op papier mijn favoriet.
PS: Volledig elektrisch viel direct af. De bijtellingsvoordelen verdwijnen, en ik wil gewoon kilometers kunnen maken zonder te hoeven zoeken naar laadpalen. Een hybride is voor mij een mooie middenweg.
Eerste proefrit met de 5 Touring
Onze eerste BMW-proefrit was met de nieuwe X3, want die stond bovenaan. In de showroom stond ook al een mooie 5 Touring, waar mijn vrouw en ik even naar keken terwijl we op de sleutels van de X3 wachtten.
De X3 reed fantastisch. Rustig interieur, stil, comfortabel. Alleen viel de binnenruimte tegen. Hij is op papier 20 cm langer, maar voelde toch benauwd. Met de kinderen achterin leek het alsof ze weinig ruimte hadden. En ook hier: minder bagageruimte door de batterij. Jammer, want qua rijgedrag was het top.
We vroegen direct of we ook met de 5 konden rijden, om goed te kunnen vergelijken. En zoals je misschien al raadt: die oogde direct ruimer. Hij reed ook prima, maar het was wel even schakelen omdat je lager zit. Wat opviel: de 5 was niet stiller dan de X3. Sterker nog, de X3 klonk rustiger, ook al beweerde de verkoper van niet. Keuzestress dus, zeker omdat je op de X3 binnen budget véél meer opties kreeg.
Een paar weken later zijn we teruggegaan om nogmaals met beide te rijden. Dat hielp niet echt – het bleef lastig – maar uiteindelijk won de 5 het op ruimte.
De configuratie
- Kleur: Oxidgrau – soms grijs, soms een beetje goud/bruin in de zon. De zwarte accenten komen hierdoor mooi uit.
- M Sportpakket + Pro Pack. Dit maakt hem helemaal af.
- Comfort Pack – elektrische stoelen met geheugenfunctie waren een must, ook al is het een prijzig pakket. Vind overigens wel dat BMW de stoelen standaard elektrisch moet maken voor deze prijs.
- Glazen panoramadak – zonder zou het behoorlijk donker zijn binnenin, zeker bij een lange auto als deze.
- Leder/alcantara sportstoelen (combi) – standaard bij het pakket, maar heel mooi met de M-contouren (foto volgt nog).
- 19 inch velgen – stijlvol en in balans met de auto. Groter vond ik niet nodig; ik was ook bang dat het ten koste zou gaan van comfort en geluidsniveau. Dat had ik namelijk bij de Tiguan.
- Zonneschermen achterin
- Driving Assistant Plus – adaptive cruise control is wat mij betreft onmisbaar.
- Carbon dashboard-inleg – het standaard aluminium van het M-pakket was gewoon niet mijn smaak.
Ophaaldag
Altijd een feestje! Ben erg tevreden hoe hij eruit ziet met deze kleur en M pakketten. In een andere review las ik dat iemand een zwart M-embleem had gekregen – deze dealer heeft dat ook voor mij geregeld. Maakt ‘m helemaal af! Zie foto’s.
Eerste 2000km
- 2.000 km
Ik rijd met veel plezier in deze auto. Hij is snel, comfortabel en de rijhulpsystemen zijn erg prettig in het dagelijks gebruik. Het zijn nog maar de eerste 2.000 kilometer, maar ik ben nu al onder de indruk van het totaalplaatje.
De kinderen zitten ruim achterin, en wij voorin ook – vooral de breedte valt op. Het Comfort Pack blijkt een goede keuze: de elektrisch verstelbare stoelen én het stuur zorgen voor veel gemak. Handig dat alles automatisch terugschakelt naar mijn instellingen als ik instap, inclusief spiegels, stoel en stuur. Bij de bestuurdersstoel zijn zelfs de zijwangen verstelbaar, wat voor extra steun zorgt en de stoelen sportiever maakt.
Aan vermogen geen gebrek. De powerboost is heerlijk en het schakelen tussen elektrisch en benzine gaat soepel. In de Sport-stand rijdt de auto volledig op de motor, en dan worden de zijwangen van de stoel automatisch strakker gezet. Leuke extra! Op de snelwegen geen gebrek aan power om in te halen.
Ik heb nog niet veel kunnen laden (2x in totaal) en wacht nog op een laadpaal. Ondanks dat hij prettiger rijdt met een volle batterij, rijdt de auto nog steeds heerlijk als de batterij leeg is. Voor zo’n zware auto merk je geen groot verschil en accelereert goed. Batterij geeft rond de 90km elektrische actieradius aan maar weet nog niet of hij dat daadwerkelijk haalt, daar kom ik nog op terug in een latere review. Wat overigens helpt is dat de benzine tank 60 liter is ! Enorm voor een hybride en goed voor lange vakantieafstanden.
Het infotainmentsysteem werkt uitstekend. Het scherm is groot, snel en overzichtelijk. Waar ik in mijn vorige auto altijd Apple CarPlay gebruikte, is dat hier nauwelijks nodig. De BMW-navigatie is erg nauwkeurig, Spotify is gewoon als app beschikbaar, en verder mis je weinig.
Ik dacht dat ik moeite zou hebben met het ontbreken van fysieke knoppen – alles is digitaal, van verlichting tot stoelverwarming en klimaatregeling. Maar dat went snel. Sterker nog, het werkt verrassend goed en intuïtief. De bediening is slim opgezet, en je hebt nauwelijks meer handelingen nodig dan bij fysieke knoppen.
Wat kan beter?
Een paar dingen vielen toch tegen. Ik ging ervan uit dat de auto via aanraking van de deurgrepen te openen was – er zitten immers ‘streepjes’ op die dat doen vermoeden. Maar dat werkt alleen als je een extra (en behoorlijk prijzig) pakket hebt. Zonder dat kun je alleen openen met de fysieke sleutel of je telefoon als digitale sleutel. Voor een auto in deze prijsklasse vind ik dat echt een gemis. Inmiddels aan gewend, maar het blijft jammer.
Ook het interieur is prachtig, maar gevoelig voor stof en vingerafdrukken. Veel glanzend zwart, veel glas en schermoppervlak. Het ziet er fantastisch uit als het schoon is, maar ik ben er regelmatig met een doekje overheen aan het gaan.
(Na 10.000 km zal ik nog een update geven. Ook verbruik want ben nu vooral gas aan het geven en zoals gezegd laad ik de batterij nog weinig. Wordt vervolgd dus…)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring Individual ''Daytonaviolett' - Carbon Remmen - Pano - Trekhaak
- 2024
- 14.118 km

BMW 5-serie Touring V8 Hybride M Keramisch Pano Alcant.Hemel Bowers&Wilkins Trekhaak
- 2025
- 25 km

BMW 5-serie Sedan | Ultimate Package | M Driver's Package | Carbon Pack | Bowers & Wilkins | Comfort Pack
- 2025
- 4.893 km