BMW 530e Touring (2025)

autoreview

BMW 530e Touring (2025)

Signalement

Uitvoering530e Touring
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst6.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prettige auto met wat kanttekeningen

  • 3.500 km

Nadat ik eerder een X3 (1e model) en 2 5-serie tourings had gereden heb ik weer voor BMW gekozen... En weer voor een 5-serie touring. Reden is dat ik een BMW 5-serie erg prettig vind rijden en vooral positieve ervaringen heb qua betrouwbaarheid.

Mijn vorige 5-serie touring was een G31,520i touring luxury line van 9-2019 met een prachtig licht interieur, comfortstoelen, panoramadak etc. Een erg prettige auto maar na 5 jaren ging het kriebelen.

Heel veel gelezen en gekeken de afgelopen tijd, ook Mercedes (eerder een E-klasse 350e gereden) en Volvo (véél mooie auto's bij MuddeKok gezien) hadden mijn interesse. Vanuit een BMW in een BMW geeft echter de garantie op de hoogste inruilprijs en dat telde zwaar.

Nadat ik in de zomer van 2024 tot de conclusie kwam dat het bij te betalen bedrag op een nieuwe 5-serie me te groot was, heb ik bewust gewacht tot laat in het najaar. Dán zijn er immers "voorraadauto's" waarop de dealer iets extra kan doen, al dan niet gekoppeld aan een bonus over zijn totale jaarvolume. En dat werkte.

Na gesprekken met diverse BMW dealers kwam ik bij Poelgeest in Hilversum terecht. Aanvankelijk voor een demo-auto maar al snel ging het gesprek over een voorraadauto. Nadeel is dat je die niet kan samenstellen, het is wat het is. Maar voordeel is dat er (in dit geval) véél extra werd gegeven voor mijn "oude 5-serie".

De auto van mijn smaak werd tussen de vooraadmodellen gevonden en de deal werd snel gemaakt. Als BOOMER (62 jaar) heb ik niet zoveel met getinte achterramen en zwarte accenten. We vonden gelukkig een auto die qua buitenkant vrijwel gelijk was aan mijn vorige auto; sophystograu met veel chroom. De binnenkant is echter heel anders. Van een licht interieur en comfortstoelen naar een donker standaard interieur. En géén panoramadak meer (wat ik overigens nooit open heb gehad).

Fijn was dat de auto in januari 2025 op kenteken kon worden gezet (dus niet op 30-12-2024) wat hopelijk ooit een klein beetje extra restwaarde oplevert.

Ervaringen tot nu toe;
1. De auto rijdt geweldig, écht weer lekkerder dan de G31, mede door de lichtere besturing Daarbij is de electrische range van plm 80km bij heel koud weer (rond het vriespunt) voldoende voor de luxe beleving van elektrisch rijden tijdens 90% van mijn kilometers. Stil en vlot. En goedkoop door mijn zonnepanelen. Als de accu leeg is schakel je onmerkbaar over naar benzine en haal ik (boomer dus) gemiddeld zo'n 1 op 16.
2. We hadden de angst dat de overgang van de comfortstoelen naar de standaardstoelen een tegenvaller zou betekenen. Dat is echter niet gebeurd. De standaardstoelen zitten echt erg goed. Wat ik wél mis is de geheugenstand voor stoelen en stuur. Dat betekent dat ik de stoel (als mijn vrouw heeft gereden) in de goede stand moet zetten en het schuiven naar voren/achteren gebeurt gewoon nog via een hendel onder de stoel (foei BMW). Omhoog/omlaag en de leuning gaan wel electrisch.
3. De stroomlijn van de auto lijkt anders waardoor de achterzijde/achterraam van de auto veel sneller smerig lijken te worden. Geen ramp maar als je van een schone auto houdt wel een aandachtspuntje.
4. Tijdens een rit naar Oostenrijk en retour (wintersport) onlangs, misten we het feit dat het achterraam in de achterklep niet meer apart open kan. Bij een volle kofferuimte is dat erg praktisch. Dat is een groter gemis dan het panoramadak voor ons.
5. De auto heeft héél veel extra instellingen en mogelijkheden vergeleken met mijn G31 maar eea is wel veel moeilijker te vinden. Daarbij merk ik dat je daardoor ook tijdens het rijden veel in het scherm kijkt wat afleidt van de aandacht voor de weg.
6. Bij aflevering van de auto was geen driving assistent PLUS geïnstalleerd. Dat kon ik direct bij aflevering via de BMW app over the air toevoegen voor €1150. Een heerlijk accessoire maar bijzonder dat dit niet standaard is op een auto van €75k. Ik ben echter wel erg blij dat ik het kon toevoegen. Een heerlijke toevoeging op de snelwegen.

Al met al na bijna 2 maanden en 3,5k km erg tevreden met de auto. Hij is inmiddels onhandig groot (weer 10cm gegroeid versus de vorige) maar rijdt ontzettend lekker dus we gaan hier naar verwachting heel veel plezier aan beleven.

Mocht er nieuws te melden zijn in de (nabije) toekomst zal ik dit toevoegen.

Korte update na 2 maanden

  • 6.500 km

Inmiddels 6.500 km op de teller en een korte update;

Onlangs gewisseld van de winterwielen (met Pirelli banden) naar indentieke zomerwielen (met Bridgestone banden). Wielmaat 19" en bandenmaat identiek. Ik had verwacht verschil te voelen en te horen maar daar is geen sprake van. De auto was al stil maar is niet merkbaar nog stiller geworden. Ook qua stuurgevoel geen verschil merkbaar. Helaas ook geen merkbaar verschil als het gaat om het verbruik. Het electrisch bereik blijft ook met zomerwielen en iets hogere temperaturen tussen de 80-90 kilometer. Heb wel een keer 100%=100km in de app gezien maar niet gehaald.

Ik laad uitsluitend thuis (met zonnepanelen) dus rij een groot deel van mijn kilometers heel goedkoop. Volgens de app (ik hou het niet zelf bij) heb ik ongeveer 50% van alle kilometers electrisch afgelegd en scoor ik 1:27,5 qua benzineverbruik over het totaal aantal kilometers. Een prettig verbruik wetende dat de benzine blijkbaar weer veel duurder gaat worden.

Verder inmiddels meer gewend aan de bediening van de auto middels het scherm en heb daar geen problemen (meer) mee. Na enige gewenning is alles goed vindbaar.

De standaard stoelen (zie 1e review) zitten écht goed dus geen dag heimwee gehad naar de comfortstoelen die ik in de vorige auto had.

De "over the air" aangeschafte driving assistent plus is een heerlijke toevoeging maar zeker niet foutloos. Het systeem maakt je met enige regelmaat duidelijk dat je zelf wel degelijk moet blijven opletten. Standaard situaties gaan goed maar uitzonderingen vindt het systeem nog moeilijk. Daarbij houdt het systeem best veel afstand tot de voorganger wat "tussenvoegers" alle ruimte geeft. En dan remt ie weer... Maar een heel groot deel van de kilometers op de snelweg is het een zegen.

Overall nog steeds erg blij met de auto

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.