BMW 530e Touring (2024)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 530e Touring |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2024 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 5 km |
| KM-stand laatst | 36.500 km |
Aanschaf van de auto
- 5 km
Omdat ik al een aantal jaren binnen de BMW groep ben en er behoeft ontstond aan een grote auto dan de huidige, Mini Countryman, heb ik besloten om eens te gaan kijken naar een nieuwe BMW. Aangezien wij ook een caravan rijden en wij 1700 kg moeten kunnen trekken vielen veel auto's af. Reden waarom wij meer ruimte nodig hadden? Onze kinderen worden groter en we hebben honden waardoor we meer ruimte nodig hebben in de kofferbak. Op dit moment zitten de honden bij de voeteneinde van de jongste, die nu in een groeispurt zit, en de andere bij de bijrijder wat niet bepaald ideaal is.
Keuzestress...
Ik heb proef gereden met zowel de 5-serie touring als de X1. Ik snap dat de X1 een hele andere auto is maar omdat deze het meeste leek op de MINI die ons verder uitstekend bevallen was wilden we deze ook meenemen in onze beslissing. We hadden als eerste de BMW 5 serie voor een weekend mee en hebben werkelijk genoten van het comfort van deze auto. Toen wij na dat weekend de X1 meekregen was de keus eerlijk gezegd snel gemaakt. Het moest een 5-serie Touring gaan worden.
Aangezien ik de auto zakelijk rijd en er een mooie aanbieding was voor voorraad BMW's heb ik uiteindelijk gekozen voor 1 uit voorraad. De uitrusting is als volgt:
- BMW 530e touring Brooklyn Grau
- Travel pack
- Driving assistant plus
- Extra getint glas in achterportierruiten en achterruit
- Glazen panoramadak
- Trekhaak met elektrische wegklapbare kogel
- Veganza Schwarz interieur
- Stuurwiel verwarmd
- M Sportpakket
- M Sportpakket pro
- 21 inch LM Individual Aerdonamic (Styling 954) Bicolor Jet black velgen
Toevallig heb ik met exact dezelfde auto test gereden en wat een heerlijke auto was dat waardoor ik zeker wist dat dit de auto is die ik wilde hebben. Wat positief opviel....
- Erg comfortabel maar toch kun je hem hard een bocht inzetten.
- De rijhulpen zijn een flinke verbetering tov mijn huidige Mini. Zo werkt Adaptive Cruise Control echt veel beter, hij remt bijvoorbeeld als er een rotonde aankomt, en de grote licht assistent werkt ook veel beter.
- De boordcomputer werkt echt snel en heb nog geen vertraging kunnen opmerken.
- De auto kan zo'n 100 km elektrisch rijden. Ik ben zelf niet zo van het elektrisch rijden maar ik vind dit een mooi compromis om het verbruik te drukken en de korte afstanden mee te overbruggen.
- De ruimte in de kofferbak is echt heel erg groot voor een auto met een batterij.
- Echt iedereen vond de auto mooi
Wat (enigzins) negatief opviel....
- De achterbank vergt wel wat gewenning. Je zit daar relatief schuin op de bank.
- De hoeveelheid opties in de boordcomputer is enorm waardoor je wel even moet wennen aan de bediening.
De auto wordt volgende week geleverd en dan ga ik hier bijhouden hoe de auto bevalt.
Auto gearriveerd bij dealer
- 5 km
De auto is binnengekomen bij de dealer. Snel even foto’s gemaakt voor de review.
Auto in ontvangst genomen
- 45 km
Ik heb gelukkig niet lang hoeven wachten op de auto. Met pijn in het hart afscheid genomen van de Countryman (zie vorige review) en onze 5-serie in ontvangst genomen. Ik heb ook de foto's geupdate bij dit artikel. Een paar dingen heb ik nog laten wijzigen door de dealer. De type aanduiding is verwijderd en heb de chrome M-logo's laten vervangen door zwarte exemplaren. Ik vond dit relevant omdat er totaal geen chrome elementen meer zaten op de auto. Staat hem goed (zie foto's).
Dan de eerste ervaringen...
Voordat je de auto in gebruik kan nemen moet je een aantal protocollen door die je samen met de dealer doorneemt. Hierna is de auto gekoppeld aan je telefoon en kun je je auto monitoren bij bijvoorbeeld het laden. Ook kun je dan instellen dat de auto op een bepaald tijdstip de volgende dag op temperatuur moet zijn. Mooi systeem! Is voor mij nieuw allemaal maar kan mij voorstellen dat lezers hier zoiets hebben van dat dat niets bijzonders is.
De auto was mooi gepoetst opgeleverd. Hierdoor zie je nog beter hoe besmettelijk alle knoppen zijn in het interieur. Mijn startknop, nu zo'n 5 keer gebruikt, zit nu al onder de vinger afdrukken bijvoorbeeld. Dat vind ik best zonde.
De console, zo noem ik het scherm maar, werkt fantastisch. Ik moet er nog wat meer handigheid in krijgen maar dat komt vanzelf. Het reageert zeer snel op de commando's en je hebt een aantal snelkoppelingen die handig zijn. Nadeel van het systeem heb ik ook al ondervonden. Bij de dealer koppel je de sleutel aan de auto en kan ik met een pincode mijn profiel activeren. Maar toen ik thuiskwam, en ik blijkbaar de andere sleutel op mijn bos zette, gaf die de melding dat mijn profiel nog niet gekoppeld was aan de sleutel. Het lijkt nu opgelost te zijn maar gaf wel wat frustraties om die meldingen eruit te krijgen.
Het opladen werkt prima. Ik had al eerder ondervonden dat een handige feature van de auto, automatisch ontgrendelen van de auto als je in de buurt bent van de auto, uitgezet moet worden als je de auto wilt opladen. Ik had de auto 's-avonds aan de laadpaal gehangen, bij ons verderop in de straat, toen ik langs liep met de honden en de laadsessie werd gestopt omdat de auto ontgrendeld werd.
Al met al tot nu toe een fijne ervaring met de auto. Snel weer een update.
1000 km!
- 1.002 km
De eerste 1000 km zitten er al weer op in tijd van een lang weekend. Dus inmiddels alweer wat ervaringen opgedaan.
De auto is werkelijk een genot om in te rijden. De luchtvering zorgt ervoor dat drempels etc netjes worden opgevangen al staat mijn auto op 21 inch velgen. Ook kan ik nog steeds, net als bij Mini, een bocht "aanvallen" en biedt de auto heel veel grip.
De hulpsystemen zijn bij files etc erg fijn. Al heeft die mij ook al een keer in de steek gelaten doordat de file weer een stukje ging rijden en de auto stil bleef staan. Toen ik gas gaf was dit weer opgelost. Ook erg fijn dat je handen vrij zijn. Dat laatste werkt eigenlijk prima tijdens het rijden. Alleen bij scherpere bochten moet je wel zelf sturen. Het signaal dat je je handen weer op het stuur moet doen komt dan wel weer erg snel maar ja dat zijn nou eenmaal de regels op dit moment. Wel goed dat wanneer dit in de toekomst wel mag de auto dit al doet.
Ik begin al goed te wennen aan de boordcomputer. Al zijn er wel dingen die ik dan weer apart vind. Wanneer je bijvoorbeeld de relax modus aanzet, best een fijne toevoeging als je in het donker rijd, dan krijg je alleen relax geluiden als Iconic Sounds aan staat. Beetje vreemde combi als je het mij vraagt maar nu ik het weet is dat ook wel weer oké.
Afhankelijk van wat je rijd doet de elektro motor lang mee. Ik heb nu al 100 km gereden op de snelweg met één lading. Knappe prestatie! Ik merk wel, net als het rijden op benzine, dat wanneer je korte stukjes rijd je sneller door je bereik heen bent (70 a 80 km).
De automatische trekhaak is een fijne optie maar doordat de trekhaak relatief kort is kreeg ik mijn fietsenrek er maar lastig op.
Morgen ga ik even naar de dealer om te kijken naar mijn profielen. Ik moet nu iedere keer mijn profiel kiezen en een pincode invoeren. Ik vind dit heel irritant maar het blijkt uitgezet te kunnen worden. Je kunt namelijk alleen je profiel wisselen als je stilstaat. Dus tijdens het rijden kun je niet meer switchen.
Ik zag in een InstaAutovlog over deze auto dat hij commentaar had op de rechtuit stabiliteit. Als de hulpsystemen uit staan merk ik hier helemaal niets van.
Binnenkort weer een update
1500 km
- 1.500 km
Weer even een korte update.
Ik heb comfort één plaatsje lager gezet. Ik krijg toch wel wat klachten van mijn oudste zoon van de achterbank. Hij geeft aan dat die wel erg schuin zit en last van zijn rug krijgt. Mijn jongere zoon geeft aan dat die daar niets van merkt. Mijn vrouw heeft daar ook gezeten en die vond het ook allemaal wel meevallen. Of het nou is dat die graag voorin zit, kan ik mij heel goed voorstellen, of dat het echte klachten zijn weet ik niet maar ik moet wel toegeven dat de bank erg schuin naar achteren zit. Overigens zitten de standaard sportstoelen voorin prima maar als ik de keus had gehad, dan had ik toch voor de comfortstoelen gegaan.
Het audiosysteem van Harman Kardon. Tja wat moet ik er van zeggen. Het is niet slecht maar beduidend minder dan ik in de Mini had. Daarvoor had ik een 3GT en eigenlijk was dat geluid weer beter dan de Mini. Ik heb het gevoel dat het gecancelde Hifi pakket van de vorige 5-serie vervangen is door deze en was de HK van de vorige 5-serie beter dan deze. Bower en Wilkins kost trouwens een vermogen dus die optie zou ik ook niet zomaar nemen.
Door bovenstaande heb ik nu de auto qua comfort op 4 sterren gezet.
5000 km verder
- 5.600 km
Nu we 5000 km verder zijn kan ik wel een beetje beschrijven wat ik goed en minder goed vind aan de auto:
Plus:
- Verbruik al rijd ik met benzine is netjes. Zo tussen de 1 op 13 a 15
- Al 102km (snelweg) op een acculading gereden)
- De ruimte van de auto is echt geweldig
- Het trekken van een caravan was een genot t.o.v. mijn vorige auto al deed die het ook al niet slecht
- De boordcomputer is qua snelheid prima. Geen echte vertragingen. Wel één keer een vastloper gehad maar dat herstelde zich zelf snel.
- De kwaliteit van de materialen zijn mooi.
- Je rijd zo je km's weg. Na een maand al bijna 6000km.
Min:
- Het laden had wel wat sneller gemogen.
- De vingerafdrukken op het scherm en op alle bedieningsknoppen. Je blijft echt poetsen
- Al ben ik blij met deze auto... ik mis toch echt mijn Mini Countryman. Deze auto is echt goed maar ik mis karakter zoals dat bij de Mini.
- Gedrag van andere automobilisten nu ik een BMW rijd. Dit had ik al eerder ondervonden met mijn andere BMW's en met mijn Mini had ik dit helemaal niet. Maar het valt op dat ik zeer regelmatig afgesneden wordt.. mensen ineens beginnen te remmen etc.
- Knopje van het dashboardkastje is in het donker bijna niet te vinden. Deze had verlicht moeten zijn.
35000 km verder
- 35.000 km
Ik wou dat ik positiever kon zijn over de auto maar dat gaat niet lukken...
Het begint bij het onderhoud. De auto moest bij 33000 km, volgens de BMW dealer 3000 km later dan normaal, voor onderhoud komen. Echter was van die 33000 km maar 12000 km op benzine en slaat dit dus nergens op. Als dan de olie niet vervangen had hoeven worden dan kon ik dat nog begrijpen maar dat was niet het geval.. Olie bleek zelfs wat zwartig te zijn volgens de dealer. Dan maak ik me toch zorgen om de 520i die 30000 km mag rijden op dezelfde olie...
De auto heeft 21 inch velgen. Dat staat leuk maar de auto wordt er inmens bonkig van en dat zou "sportief" moeten zijn. Feit is dat een BMW twee modussen kent bij de 5-serie. Sportief, lees M5, en comfortabel. Mijn auto denkt dat die sportief is maar met de 530e is die dat niet bepaald. De motor klinkt trouwens ook voor geen meter maar dat terzijde. Oftewel het beeld van de auto klopt gewoon niet. Had ik wellicht toch een "simpele" 5-serie moeten nemen uit voorraad en één met een andere geluidsinstallatie dan de Harman Kardon wat naar mijn idee gewoon een flinke downgrade is van de vorige 5-serie met Harman Kardon. Kies altijd voor de upgrade naar Bower en Wilkins mocht je na deze review nog een 5-serie willen :-)
Dan moet ik ook wat gaan zeggen over de elektronische (hulp)middelen. Ik ben blij dat je in ieder geval de snelheidslimiet meter met een druk op de knop uit kan zetten, dank je wel EU voor deze geweldige technologie, al moet je dat IEDERE keer doen. Dan wil ik nog wel even ingaan op de Lane Departure Warning. Die vind ik ronduit levensgevaarlijk om te gebruiken in Nederland waar je spitsstroken hebt, zoals op de A1, waar ook invoegstroken op die stroken staan. De auto wil dan zomaar links afgaan terwijl daar gewoon verkeer rijd. Ik heb ooit eens een filmpje hier op autoweek gezien dat ze lyrisch waren over de hulpsystemen van BMW ten opzichte van een ander merk, volgens mij Audi. Dan houd ik mijn hart vast van de mensen die met een Audi rijden... En dan de noodremmen van de auto... Die grijpen onnoemlijk vaak in terwijl er niets aan de hand is. Zelfs een keer gehad dat ik ergens achteruit ging parkeren en hij vond dat er een obstakel was, die er niet was, waardoor ik dat systeem volledig uit moest zetten om überhaupt mijn auto te kunnen parkeren. Overigens ter ergernis van de auto's die stonden te wachten op mij want duurde ook even voordat dat systeem uit was.
Er zit sinds een week nu een rammel die van achter komt. Hiervoor moet ik even naar de BMW dealer op na te laten kijken.
Wat bevalt wel:
Rijden met een caravan is wel echt top. Heeft geen schijntje moeite met onze zware caravan (max 1700 kg) ook in de bergen niet.
Op basis hiervan heb ik mijn beoordeling over de auto ook wat laten zakken en ben ik blij dat ik af en toe nog lekker in mijn Mini Cabrio kan rijden wat naar mijn idee echt autorijden is.
Ik zal later weer een update plaatsen.
Nog een paar dingetjes,,,,.
- 36.500 km
Ik was nog twee minpuntjes vergeten te vermelden.
1. De waterafvoer van de voorruit bij regenval. Het water wordt afgevoerd richting de zijruit. Die straal wordt zo breed dat je eigenlijk praktisch niets meer ziet in je spiegels of zelfs door je ruit.
2. De gordel bij de bijrijdersstoel gaat als die op zijn plek zit altijd klepperen tussen de stoel en het paneel. Ik krijg dit alleen maar opgelost door de gordel over de bijrijdersstoel te plaatsen. Dit heb ik eigenlijk nog nooit eerder gehad bij andere auto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

BMW 5-serie Touring 530e M-Sport | Trekhaak | Stoel/Stuurverw. | Adapt. LED | Camera |
- 2024
- 10.767 km

BMW 550e xDrive M Sport Pro - Driving/Parking Assistant Professional - Harman Kardon - Comfort Access - Comfort Pack - M Adaptief onderstel Professional - Iconic Glow - Active Guard - Harman Kardon -
- 2024
- 22.447 km

BMW 5-serie Touring | 757PK! | VOL! | M Driver Pack | Driving Assistant |Comfort-Parkeerassistent pakket Plus | Pano | Fabrieksgarantie
- 2025
- 12.890 km
Lees ook

Gouden sturen voor BMW, Opel en Volkswagen - en nog twee merken

Dubbeltest: BMW 5-serie Touring vs Audi A6 Avant - Oldschool stations zonder stekker

Test: BMW M5 Touring - De meest logische waanzin

Test: BMW i5 Touring - fijner dan een SUV

