BMW 530d touring Executive (2001)

autoreview

BMW 530d touring Executive (2001)

Signalement

Uitvoering530d touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Door mijn zeer slechte ervaringen met de Laguna was ik in 2005 in eerste instantie op zoek naar een BMW 330d Touring. Deze 3 liter diesel is de beste uit zijn generatie, en in een compact model levert dat een bom van een auto op. Het aanbod bleek echter zeer beperkt, en de prijzen zeer hoog, dus toch maar eens gekeken naar een 530d. Veel meer keuze, en vrijwel even duur!

Na intensief speuren op internet viel mijn oog op deze 530d Touring Exe uit 2001 met slechts 75.000 km op de teller. Voor mijn werk kom ik door het hele land dus ook in Almelo waar deze auto bij BMW Smudde stond. Na een zeer aangename ontvangst en uitleg over de auto werd deze direct de werkplaats ingereden voor een nadere inspectie. Direct een proef maken was geen enkel probleem, en na 5 km was ik al verkocht. Wat een klassebak! Als je uit een Franse stoorzender komt, en in deze Duitse degelijkheid stapt dan merk je des te meer dat er auto’s en BMW’s zijn.

De 3 liter (eigenlijk 2,9 liter) 6 cilinder in lijn, met direct inspuiting is een beest van een motor. Met de automatische 5-bak is het een meer dan uitmuntende combinatie. Snel, stil, en schakelen zonder dat je het merkt. De Executive uitvoering biedt je vrijwel alles wat je je kunt wensen. Alleen ontbrak er leer en een navigatiesysteem, maar ik heb mijn VDO Dayton systeem uit de Laguna overgezet dus dat 2e punt is opgelost. Leer blijft echter een wens maar geen must.

De auto is geleverd met 2 jaar volledige Huisselectie-garantie. In deze periode heb ik het display van de radio laten vervangen vanwege uitvallende pixels (bekend probleem van deze 5-serie). Daarnaast 2 keer nieuwe remschijven gekregen omdat de naaf krom bleek en elke keer de nieuwe schijven na een maand al weer krom waren. Nu is het probleem eindelijk echt opgelost, en alles volledig kosteloos en met elke keer een gratis leenauto, terwijl de auto in Almelo is gekocht, en in Amsterdam in onderhoud was.

Deze auto bevalt me meer dan uitstekend, en ik ben bang dat elke volgende auto een tegenvaller wordt. Zelfs de nieuwe 5-serie. Ik heb er meerder keren in gereden en dat beviel me niet echt. Wat een drame is die I-drive. Geef mij maar gewoon knoppen.

De onderhoudskosten van de 530d Touring zijn tot op heden zeer laag, zeg maar nihil. Buiten de normale onderhoudsbeurten elke ca. 25.000 km niets. Verbruik voor chippen ca. 7,8 l/100 km, na het chippen 8,2 l/100 km. Dat val dus allezins mee.
Wat het gaat worden nu de Huisselectiegarantie is afgelopen moeten we afwachten.

PROBLEMEN

Uitval van pixels in het radio display en twee keer nieuwe remschijven gekregen als gevolg van een kromme naaf. Alles onder Huisselectiegarantie vervangen. Probleem nu echt opgelost.

Update 27-08-2007
Geen echte problemen, maar sinds enkele maanden wordt het trillen in het stuur langzaam iets meer. Niet tijdens remmen, dus het zullen de schijven niet zijn. Controle bij de bandenspecialist heeft inmiddels geleerd dat de Pirelli P5 225/55x16 allemaal in meer of mindere mate een hoogteslag hebben, en alle wielen nodig weer gebalanceerd moesten worden. De wielen voor en achter zijn gewisseld om te zien of dit een verbetering oplevert. Een van de banden zou eigenlijk vervangen moeten worden aangezien de hoogteslag te groot is, n.l. 0,66 mm. Dit verschijnsel komt bij deze banden volgens de bandenspecialist vaak voor, en hij raad deze banden dan ook niet een. Beter Michelins of Continetal nemen.

Update 06-11-2007: 155.000 km
2 weken geleden is de auto voor een grote beurt naar de garage geweest. Niet meer bij de offciële BMW garage (gezien mijn slechte ervaringen bij BMW Amsterdam) maar in Otterlo bij een gespecialiseerde BMW garage. Geen bijzonderheden bij de beurt. Naast de normale vloeistoffen en filters geen bijkomende geen enkele bijzonderheid. Het trillen in het stuur blijkt toch echt in de Pirelli banden te zitten. Het blijkt een bekend probleem. Advies is dus om nooit Pirelli onder en BMW te zetten! Ondertusen zitten de Vredestein 16’ winterbanden er weer onder. De banden zijn voor montage opnieuw gebalanseerd en het trillen is weg. Het kan mij dus niet lang genoeg winter blijven.

Update 23-03-2008: 168.000 km
Ik ben de afgelopen 2 weken met de auto naar de wintersport in Oostenrijk gereden en vervolgens naar Italië voor mijn werk. Zoals eigenlijk te verwachten viel was ging dit probleemloos. Op deze lange ritten bewijst de 530d zich des te meer. Stil, snel en zuinig. Dat laatste is relatief natuurlijk. Na het chippen was het verbuik aanvankelijk omhoog gegaan, maar inmiddels is het gedaald tot net onder het oorspronkelijke verbruik. De teller staat na een zeer lange meting (>10.000 km) op 7,4 l/100 km. Een verbruik om mee thuis te komen lijkt me zo voor een zware 3 liter met automaat. Op de Duitse auotbaan weer eens lekker van het vermogen en koppel kunnen genieten. Volgens het navigatiesysteem haalt hij een top van 230 km/h, echte km’s wel te verstaan! Dat is tegen de 250 km/h op de teller. Niet normaal voor een diesel. Ook weer diverse TDI’s gefrustreerd in de spiegel zich verdwijnen. Het blijft leuk. Wel zwaar klop van een 535d gekregen, maar ja, het blijft in de familie. De winterbanden rijden lekkerder dan de zomerbanden. Die worden dus vervangen als het einelijk weer eens lente gaat worden.
Qua techniek niets bijzonders te melden. All systems go, alleen heb ik het gevoel dat de accu zijn einde begint te naderen. Een koude start bij -10’C op 1600 meter hoogte kostte wel enige moeite, maar wat wil je na 6,5 jaar. Ik denk dat ik deze beemer toch nog maar een tijdje houd.

Update 13-05-2008: 173.000 km
Vandaag heb ik toch de knoop doorgehakt, en ik heb een nieuwere 5-serie (E61) gekocht. Lang getwijfeld wat ik zou doen, maar uiteindelijk toch gekozen voor het nieuwe model, een E61 Touring uit 2005. Deze auto wordt vanuit Duitsland geimporteerd. Veel meer keuze daar van auto’s met weinig km’s. Volle uitrusting met o.a. M-pakket, panoramadak, lederen sportstoelen, Profi navigatie etc.
De E39 is me zeer goed bevallen, en is een van de goedkoopste zakelijke auto’s waar ik in gereden heb. Reparatiekosten naast reguliere onderhoudsbeurten waren nul! Een dijk van een auto, en relatief weinig afgeschreven. EUR 12.500,= in 3 jaar en bijna 100.000 km. Natuurlijk is een 5-serie duurder in gebruik (brandstof, wegenbelasting en verzekering) dan een gemiddelde middenklasser, maar dat vind ik geen vergelijking, je krijg er zoveel rijplezier en comfort voor terug.
Ik ben erg benieuwd wat de nieuwere E61 daar tegenover gaat zetten!

Update 26-06-2008: 177.000 km
De nieuwe eigenaar heeft wel enorme pech gehad. 3 dagen na de overdracht heeft hij de turbo opgeblazen, zonder enige aanleiding. Volgens de garage is het gewoon pure pech, maar is natuurlijk wel zuur.
Betrouwbaarheid terug naar 4 sterren!

Einde van deze review aangezien de auto inmiddels is verkocht.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.