BMW 530d High Executive (2004)

autoreview

BMW 530d High Executive (2004)

Signalement

Uitvoering530d High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf225.000 km
KM-stand laatst445.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim 2 ton gereden

  • 445.000 km

Ik kocht de auto 10j geleden, toen was hij 6 jaar oud en was de aankoopprijs met 85% gedaald :). Hij was spic en span, full options en had 225k gelopen. Afgelopen 10j heb ik er veel plezier aan beleefd en eigenlijk nooit geweten wat hierna nou te kopen. Inmiddels staat er 450k op de teller maar we gebruiken hem eigenlijk alleen voor de lange autobahn ritten en daar is ie uitermate geschikt voor. Het blijft wel wat raar om een diesel in de garage te zetten en hem door de weeks nooit te gebruiken maar er zijn ook vakantieritten waarbij we in een ruk 1100 tot 1700km rijden en er best redelijk goed uitkomen; dat lukt je bij vrijwel geen andere auto. M'n dochter wil onderweg eigenlijk alleen uitstappen als we aankomen; geen idee wat ik daarvan moet vinden. De adaptive cruisecontrol, comfort seats, stoelverwarming, head up display, en natuurlijk dat fantastische koppel met een automaat; het blijft heerlijk rijden.

De problemen die ik onderweg tegenkwam vielen allerzins mee, anders was ie allang vertrokken natuurlijk. Het zegt wat over de kwaliteit van de duitse autobouwers, zeker omdat dit de eerste generatie E60 is dus in potentie vol van kinderziektes.

Bij aankoop kreeg ik gelijk te maken met een oliedruk lampje, maar dat bleek een kapotte sensor te zijn en die werd onder coulance gelijk vervangen. Daarna kreeg ik elektronische problemen die ik zelf veroorzaakt had; de aanhangwagen had kortsluiting gemaakt op de kentekenverlichting en daarmee was de aanhangmodule beschadigd geraakt. En omdat die mag ingrijpen op de powertrain was dat een storing die gevonden en opgelost moest worden, maar dat duurde effe. Voorkomen was zeker beter dan genezen in deze. Ook moest de sensor vd stoelzitting vervangen worden; blijkbaar was in de zitting vd bijrijder een puntbelasting geweest.

Vele jaren geen onverwacht onderhoud of problemen bij de APK gehad; hij kwam er altijd vrijwel zonder
opmerkingen doorheen. Wel een keer een kapotte turboslang gehad en nu verliest de koelvloeistof ergens wat. Wel eens een schokbreker of schijfrem vervangen uiteraard en een keer zelf de interieurblower vervangen; de arbeid was zo duur dat ik dacht ik doe het zelf wel.

Wel problemen met de CCC gehad, de entertainment module. Eerst de lezer van de DVD/navigatie vervangen, toen enkele busjes op de printplaat en uiteindelijk de hele CCC maar vervangen door een 2e hands exemplaar, dat kostte €600. Nieuw was geen optie, want te duur en dat moest dan geretrofit worden en dat was vragen om problemen. Ik ben zelf maar wat aan het prutsen geslagen met de garagesoftware omdat onderdelen niet werkten; Ik had een wisselaar en versterker en die CCC module was dat niet gewend. Vrijwel alles kunnen oplossen maar de PDC voor geeft geen geluid (enkel beeld) en achter is veel te hard. Nouja, ik kan er mee leven.

Het enige dat me stoort is dat het verwarmingselement van de adaptive cruisecontrol het niet doet. Het is geen los onderdeel dus ik ben er nooit mee gaan prutsen; het component met de radar is veel te duur om te vervangen. Daardoor kan ik in de winter niet met cruisecontrol rijden. Ook werkt de adaptive headlights niet meer; nouja, boeien.

Ook is de katalysator natuurlijk al een keer vol geweest en die moest geregenereerd worden voor €700 en voor eenzelfde bedrag heb ik de automaat toen laten spoelen omdat de toerenteller soms wat schommelde. Daarna was het inderdaad verholpen zoals ik las op fora.

Verder is het een sublieme auto... Als m'n vrouw weer eens een dikke kras in het leer op het stuurwiel heeft gezet, dan hersteld het zich vanzelf weer. Bizar! Een vriend in een Megane had na 60k km al de lappen aan het stuur hangen! Om het maar even in perspectief te plaatsen.

Ik heb ook in 10 jaar enkele keren gehad dat de active steering een tik had en het stuur in een scheve stand bleef staan. Je kon gewoon verder rijden en het loste zich vanzelf op, zeker als je de auto effe rust gaf. De active drive werkt inmiddels ook niet meer zoals af fabriek, maar daarmee rijdt hij net zo goed als zonder die optie, dus ik kan er mee leven.

Feit is dat ik 10 jaar een fantastische auto gereden heb met €1300 aan afschrijving per jaar en meer geprogrammeerd onderhoud of kosten door schade, dan onverwachte reparaties. Ik heb ook nooit pannen gehad; al knalde wel eens een dikke steen door de bodemplaat in Duitsland. Die bodemplaat is met 450k km wel versleten, maar die vervangen vind ik zonde van mn geld. Gevolg is dat die steeds weer op nieuwe punten vastgezet wordt. Dat blijkt afdoende want zo'n rit van 1700km gaat s nachts door Duitsland met snelheden rond de 200.

Ter illustratie van de hoeveelheid vertrouwen die ik in de auto heb; ik heb nooit road assistance afgesloten, geen 'anwb', voor mij. Ik rij de meeste km's toch buiten NL dus ik zie wel was mijn filosofie. Nou, dat heeft me in 10j veel geld bespaard want ik heb nooit wat gehad. Dat gezegd hebbende; ik weet dat er weinig mensen zijn die het mij nadoen; met het gezin op vakantie zonder pechhulp en in een auto van 15jr+ en met 450k op de teller... Maarja, die rijden ook geen 3l diesel automaat met een BMW logo erop.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.