BMW 528i Touring High Executive (2014)

BMW 528i Touring High Executive (2014)
BMW 528i Touring High Executive (2014)BMW 528i Touring High Executive (2014)BMW 528i Touring High Executive (2014)BMW 528i Touring High Executive (2014)BMW 528i Touring High Executive (2014)

Uitvoering528i Touring High Executive
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017

Een wolf in schaapskleren

Dit is alweer mijn 6de BMW en de 3de zwarte 5-serie. Van een 520D (E60) naar een 525D (E61, 3.0ltr, 6 cyl) nu naar een benzine 528i (F11). Persoonlijk vind ik de F11 iets ingetogener dan het vorige model, maar daarmee bedoel ik voornamelijk de voorkant. De achterkant had al veel eerder mijn hart gestolen. Dat ik weer voor een zwarte gekozen heb is omdat ik dat nu eenmaal het mooist vind voor een auto in dit segment.

Het is dus een F11 van 3 jaar oud geworden met de volgende opties:
- 19'' V Spoke 336 lichtmetaal
- 17" lichtmetaal voor de winterbanden
- automatische achterklep
- Aluminium Roof rail, satin finish
- Comfort memory seats with lumbar support
- Driving experience with ECO PRO & Sport +
- Ambient interior lighting
- Teleservices, SOS call
- Privacy rear window glazing
- Hifi system
- NAV system professional
etc....

DE 528i heeft een 2.0 liter twin scroll turbo motor met 245pk bij 5000rpm en 350nM vanaf 1250rpm. Dat is ruim 50pk meer dan de 194pk van mijn vorige en met de 8-traps steptronic komt de ruim 1700kg wegende limo zeer vlot van z'n plek. De twin scroll turbo geeft de motor een diesel-achtig karakter waar ik voorheen zo verliefd op was. Lekker veel power onderin en door de vlot zijdezacht opschakelende automaat een bijna lineaire versnelling zonder enige schokken.

Als je het gaspedaal wat digitaler gebruikt en de driving mode in Sport of Sport + zet lijkt het plots of er een hele andere motor in het vooronder ligt. De motor begint gretig te grommen en automaat geeft wat meer klappen... Heerlijk!

Ik heb even op het verbruik gelet en in ECO PRO met 100km/u op de cruise control kom ik uit op 6.2ltr/100km. Met 120- 130km/u 7.6ltr/100km. Ik verwacht met 80% snelweg en 20% stad uit te komen rond de 8liter/100km., maar dat zal ik in de volgende update laten weten.

Ook al heb ik nog weinig kilometers gemaakt bevalt de 4-cylinder me tot nu toe prima. Dat wordt wat minder als je de motorkap openmaakt. Het geluid wat je dan hoort, vooral als de motor koud is, kan ik het best omschrijven als dat van een koude diesel uit de jaren 90. Dus maak die motorkap alleen maar open als het niet anders kan en bij voorkeur met de motor uit..... Binnen in de auto is daar overigens niets van te merken. De motor is bijna niet te horen bij rustig cruisen. Vaak heb je bij het stoplicht niet eens door dat de start/stop actief is en de motor uit staat.

Het interieur is zeer luxe uitgevoerd maar lijkt op zich vrij veel op dat van het vorige model. Het ziet er iets gelikter uit en persoonlijk vind ik de nieuwe plek voor de bekerhouders veel beter. Het grafische instrumentenpaneel van de Lci (Life cycle update / vanaf midden '13) vind ik werkelijk de grootste stap vooruit. In de rij-modi ECO PRO, Comfort en Sport veranderen de graphics van cool-blue naar agressief Rood. Super!!!
De Ambiente verlichting optie is leuk, maar met name de deur leds hadden van mij wat feller gemogen. Daar wordt op de verschillende fora al meer over geklaagd. Als ik het uitschakelt mis ik het wel, dus het voegt wel wat toe, qua beleving.

De komende tijd ga ik lekker genieten van de nieuwe aanwinst. Na wat meer ervaringen zal ik een update plaatsen.

Freude am fahren

We zijn inmiddels 5 maanden verder dus tijd voor een update. In mijn vorige review schreef ik dat het geluid van de motor na de koude start op zijn zachtst gezegd niet heel aangenaam was. Komend vanaf een zijdezacht snorrende 3.0liter 6 cilinder lijn diesel is een 4 cilinder benzine misschien altijd even wennen. Maar of het nu door de inmiddels wat gestegen buitentemperaturen ligt, of iets anders... ik weet het niet, maar de motor klinkt prima in de oren. Ik schreef al dat het geluid, binnen in de auto tijdens flink doortrappen in Sport-stand zowiezo al prima was. Maar nu vind ik het geluid bij stationair met de motorkap open ook prima om aan te horen Misschien is het getik van de injectoren even wennen, maar dat hoor nu eenmaal bij de N20 motor.

De auto heeft me even laten schrikken bij rustig cruisen met 160 km/u op de Duitse autobahn. Zonder verdere aanleiding kwam plots het motormanagement lampje aan (CEL: oranje check Engine light). Aan de motor was verder niets te merken. Geen schok, geen noodloop. Alles leek verder normaal. Ik heb de auto vervolgens uit laten lezen en hierbij kwam de OBD-II code P0420 naar boven. "Catalyst system efficiency below threshold bank 1". Kort door de bocht geeft dit aan dat een O2 sensor voor of na de katalysator even een abnormale waarde heeft gemeten. Omdat alle overige waardes goed waren ben ik akkoord gegaan met het wissen van de code om te kijken of deze spontaan terug zou komen. Dit was 3 weken later het geval. Bij 80 km/u op de provinciale weg bij Barneveld kwam spontaan het motor lampje weer aan. Uitlezen gaf wederom de code P0420 dus ik heb contact opgenomen met Van Dijk Automotive in Woerden om de klacht onder garantie te verhelpen. Het bleek een foutieve lambda sensor na de katalysator te zijn (bank 1, sensor 2).
Na de reparatie heb ik de OBD-II nog even uitgelezen en alle waardes m.b.t. de katalysator waren weer netjes binnen limieten.

Over het Freude am fahren kan ik kort zijn. De auto rijdt werkelijk subliem en zeker met de 19 inch zomerbanden ligt de auto als een huis op de weg. Voor een zware middenklasser als de 5-serie gaat alles ook mooi strak de bocht om en is af en toe wat spelen met lichte drift op een rotonde niet te versmaden. BMW is er met de F-serie toch weer in geslaagd alles net weer wat strakker aan te laten voelen dan bij de E61 die ik hiervoor reed. De 50 extra pk's zijn natuurlijk ook heerlijk.
Waar de 6 traps automaat in mijn vorige BMW soms wel eens wat nukkig kon aanvoelen is de huidige 8 traps van ZF steeds bij de les. Bij normaal rijgedrag schakelt de automaat snel op om het brandstofverbruik laag te houden, maar in de sportstand weet hij de hoge toerentallen goed te vinden en schakelt hij strak en snel.

Het brandstofverbruik is voor een auto van dit formaat en gewicht ronduit prima. De verbruiksmonitor laat voor de afgelopen winter een gemiddeld verbruik zien van 1 op 13,2. Ik moet zeggen dat dit mijn verwachtingen overtreft en stemt mij alleszins tevreden.
De onderhoudskosten zijn tot nu toe nul, omdat de auto is afgeleverd met nieuwe remmen en een grote beurt. Het eerste onderhoud staat gepland over 18000km, wanneer de longlife olie aan vervanging toe is.

De komende maand mag de motor en de automaat van mijn 528i overigens flink aan de bak, want dan hangt er weer eens een slordige 1500 kg caravan aan de trekhaak en gaan we weer eens wat klimwerk doen in Frankrijk. Na terugkomst zal ik een update doen over deze ervaringen...

Weer het motorlampje,,.

Op de terugreis uit Amsterdam vanaf het Amerikaanse Consulaat op het Museumplein, reed ik rustig cruisend op de A2 en tot mijn schrik kwam weer (zie eerder in mijn review) het Check Engine Light aan. Geen verdere klachten en de auto reed als normaal, maar met het vooruitzicht op een vakantierit van 2000km met 1500kg caravan achter de auto niet echt iets waar je op zit te wachten.

Boze mail naar Van Dijk Automotive dat de klacht weer was teruggekomen en ik me nu ernstig zorgen maakte met zicht op de vakantie.... Van Dijk nam mijn klachten zeer serieus en had naar aanleiding van mijn eerdere telefonisch contact al meteen een nieuwe katalysator besteld en de reparatie ingepland voor een week later. Ik had ook laten weten dat ik bij matig remmen toch een lichte trilling in het stuur voelde. Ik heb de auto op maandag 14 mei gebracht en dinsdag werd ik al gebeld dat de auto klaar was. Met nieuwe katalysator en nieuwe remschijven.

Inmiddels ben ik weer 2000km verder en heb de auto met de caravan in Frankrijk flink laten werken. Met 110km/u op de teller rijdt de combinatie met een Hobby 540 UL van ruim 1500kg heerlijk rustig en draait de motor zo'n 1750 toeren. Aangezien het maximum koppel al bij 1350 toeren wordt behaald draait de motor prima. Bij heuvel op schakelt de ZF8 automaat soepel terug naar de 7de of 6de versnelling en heeft nooit moeite om de snelheid vast te houden.

Ik was wel benieuwd naar het verbruik van deze combinatie. De 525d die ik eerder had gebruikte 10.5ltr/100km. Deze 528i lust omdat het een benzinemotor is natuurlijk wel wat meer, maar met een 12.5ltr/100km ben ik zeker niet ontevreden.

Verder heb ik de indruk dat de auto met de nieuwe katalysator wat beter bij de les is. Wat er uiteindelijk met de foute katalysator aan de hand was weet ik natuurlijk niet. En wat de trilling van de remmen betreft. Deze is natuurlijk weer helemaal ok, met nieuwe schijven. Al met al blij met de handelswijze van Van Dijk Automotive in Woerden, die haar verantwoordelijkheid aangaande de 6 maanden Bovag garantie niet uit de weg is gegaan.

100000km

Zo.... 100000km.... de auto is ingereden.... Na de vakantie met de caravan erachter in mei en flink wat ritten naar Schiphol, lijkt het erop dat ik nu in november toch bijna 24000km per jaar ga halen. Na het vervangen van de katalysator en de remschijven geeft de auto geen krimp. Superstrak sturen, vlotte acceleratie en een redelijk verbruik van rond de 1 op 12 incl 4000km met een 1500kg wegende caravan erachter. Zonder sleurhut is op het NL wegennet een gemiddelde van 1 op 14 goed haalbaar. Half november toch maar de winterbanden (225/50R17 Bridgestone Blizzak LM-32) geplaats. Deze hebben inmiddels 1 winterseizoen achter de rug. Helaas bleek 1 band beschadigd aan de buitenwang. Voor €199 zit er weer een nieuwe op.
De winterbanden rijden wel wat minder strak dan de Goodyear Excellence 245/40R19 ROF zomerbanden maar het weggedrag valt me alleszinds mee. Gelukkig ook wat minder last van "borduurschade" langs stoepranden...
Over een kleine 4000km is de auto weer toe aan verse motorolie. De oude zit er dan bijna 28000km in...

1ste beurt

De eerste beurt is een feit. Iets vroeger dan gepland want de olie kon nog zo'n 2000km mee. Tijdens een rit van Schiphol naar huis kreeg ik ineens de melding dat de remmen achter aan service toe waren (binnen 1400km). En dat was vreemd, want remmen en schijven waren afgelopen mei onder garantie vernieuwd bij van Dijk in Woerden. Binnen een paar kilometer kreeg ik ook de melding dat de voor-remmerij aan vervanging toe was, dus dit bevreemde mij. Thuis heb ik het rechter achterwiel even verwijderd om te kijken hoe het met de blokken stond. Die waren nog als nieuw, maar al snel werd duidelijk wat het euvel was. Bij het wisselen naar de winterwielen is de bandenmonteur wat ruw te werk gegaan en is de remslijtageindicatorkabel (mooi woord voor galgje..) los geschoten. Vervolgens heeft de binnenkant van de velg de draad doorgesleten en voila... een storing voor en achter. Bij een F11 zit er linksvoor en rechtsachter zo'n sensor en die bleken allebei kapot.
Omdat ik een ritje naar Winterberg op de planning had staan voor eind december en de Beamer dan even "uitgelaten" wordt op de Deutsche Autobahn, vond ik het prettiger om niet met een constante melding voor remservice op het dashboard te rijden. En wat verse olie (BMW 0w30 LL-04) kan bij langdurige snelheden boven de 200km/u in mijn ogen ook geen kwaad.
De beurt is uitgevoerd bij de dealer Ekris Arnhem en ik werd weer prima geholpen. In ruim 2 uur tijd zijn de "remvoeringslijtagesensoren", olie en filter, luchtfilter, interieurfliters en bougies vervangen. Tevens is er nog de voertuiginspectie uitgevoerd. De rekening viel mij alleszins mee (€723).
De auto kan er voorlopig weer tegen aan en de volgende beurt wordt de APK in nov '19 incl remolie....

Verkocht

Hoewel de auto prima beviel, ook met 1600kg aan de haak heb ik toch besloten de 528i in te ruilen. Er kwamen steeds meer alarmerende berichten over fatale motorschade door een gebroken distributieketting-geleider. Dit heeft tot gevolg dat er gebroken stukken kunststof door de motor slaan en de distributie ketting verspringt met al dan niet fatale motorschade. Op zich geen probleem als je nog fabrieksgarantie hebt maar die had ik niet meer. Vooral in de fora uit Amerika kwamen steeds meer alarmerende berichten inclusief foto's van de meestal fatale schade. BMW erkent deze schade niet zodanig dat er een terugroepactie volgt, maar behandelt de schade als exemplarisch en vervangt de motor (N20B20) als er nog fabrieksgarantie is. In 2015 is er een grote update van de motor gekomen met verbeterde kettinggeleider-unit en een sterkere distributieketting.
Ik wilde het risico niet lopen en heb de auto ingeruild op een X5 met 2 jaar Premium Garantie.