Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

BMW 525e (1983)

autoreview

10
BMW 525e (1983)
BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)BMW 525e (1983)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering525e
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1983
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf154.300 km
KM-stand laatst193.000 km
Lezerswaardering: 4%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 193.000 km
  • 7 september 2007

Ik heb na meer dan 2 en een half jaar 320 gereden hebben de overstap naar een e28 525e gemaakt. Een stap die ik maakte omdat de 320 redelijk op zn eind was. De e28 was eigelijk al vantevoren als beste kandidaat getipt, ik heb er 2 jaar geleden eens een proefrit in gemaakt. E34 was me te prijzig in belasting/onderhoud.

Over het verbruik kan ik nu nog niet iets zeggen, maar de trekkracht en de bijbehorende toerentallen zijn inderdaad enorm verschil met de hoogtoerige 2.0 van mn 320i. Ik zal wat cijfers geven:

Toerentallen bij snelheden:

320i bij 120 in 5 --> 3300 rpm
320i bij 80 in 5 --> 2500 rpm

525e bij 120 in 5 --> krap 2500
525e bij 80 in 5--> ongeveer 1900

Trekkracht: - ongeveer 170 nm bij 4000 toeren voor de 320
- ongeveer 240 nm bij 3200 toeren voor de 525e
(die eigelijk 527e zou moeten heten, 2.7 lange slag M20)

Die getallen zeggen ook wel veel over de belevenis van de beide auto s. Totaaaaal verschillend. Met de 525e kun je door de stad doodleuk met rond 1200 toeren in de 5 50 rijden. Je kan ook doortrekken, op de snelweg laat het hoge koppel zich andermaal gelden. Trek in de 525e van 100 - 140 in de 5, en doe dit met de 320i, dan zal de 320i toch echt terug naar de 4 moeten om aan te haken.

Topsnelheid en verbruik meldt ik nog wel. Wel vermeldenswaardig is dat de motor een 325i kop heeft en dus wat meer dan de opgegeven 129 pk zal hebben. Hoeveel meer, ik gok op 140 hooguit, voor veel pk s moet je vaak veel meer verbouwen, wel is bekend dat de 325i kop wat meer pk s geeft, en dat bij een inhoud van 2.7 liter dat algauw 10 pk is. Eigelijk boeit me dat niet. Belangrijkste is dat je er goed mee kan doorrijden zonder een idioot verbruik.

Update
Verbruik valt inderdaad mee, 1 op 12 is best haalbaar met 98. 95 benzine is zoals aangegeven een afrader, tijdens een e28 meeting hoorde ik van andere eta rijders dat 95 inderdaad vermogensverlies en verminderde draai eigenschappen geeft (iets wat ikzelf al had ontdekt. Ik tank dus uitsluitend 98.

Topsnelheid ligt hoger dan de 320, 214 op de teller is haalbaar, echt flat out ben ik nog niet geweest, maar dat heeft ook geen prioriteit.

Nadelen aan een e28 zijn er beslist ook:

- Je zult echt zelf een beetje bmw kennis moeten hebben voor aanschaf van een e28, er zijn veel e28 s met roest en dergelijke. Een roest gevoelige wagen dus.
- Uiterlijk is niet ieders smaak, ikzelf vind het geweldig, maar een ander kan het spuuglelijk vinden, een tussenweg is er haast niet, je moet een beetje bmw gestoord zijn denk ik.
- Het is een redelijk grote auto, dus qua belasting is het aan te bevelen om daarmee rekening te houden
- Verbruik kan bij een e28 pittig zijn bij pittige rijstijl, ikzelf rijdt behoudend dus denk dat dat wel los zal lopen, maar via internet weet ik dat ook een eta wel degelijk dorst kan hebben (in de stad vooral, maar ook bij stevig doortrekken, echter zal het nooit extreem worden zoals bij een 528i M30 of zwaarder wel mogelijk is. Het hangt dus echt van je voet af.
- Interieur is van jaren 80, dus knopjes en dergelijke zijn even wat anders dan bij een jonge bmw. Maar als je je weg weet is dat geen punt.

Prijs:

Een e28 kun je kopen vanaf 200 euro voor een 520i in slechte staat tot meer dan 10 000 euro voor een M5 met 286 pk. Een 525e doet ongeveer 1000-2500 euro schat ik, afhankelijk van staat en km stand.

Gebruikskosten:

Ik denk dat onderhoud niet het goedkoopst is, maar ook niet het duurst. Hangt van je garage af, en van wat je zelf wilt vervangen.

UPDATE

De auto wordt verkocht, gebleken is dat er toch weer veel onderhoud aan komt, en aangezien de vorige beurt al gepeperd was besloten om een 325 e36 te kopen.

PROBLEMEN

  • 193.000 km
  • 7 september 2007

Komt nog, ik heb de auto nog niet lang genoeg. Ik verwacht dat dit mee zal vallen, aangezien ik bij een bedrijfje met bmw vrienden (die ik dus ken) deze wagen heb gekocht.

Enig zwak puntje kan een heel klein roestplekje zijn, maar dat hou ik in de gaten en desnoods pak ik het aan. Qua techniek en dergelijke ziet de auto er goed uit voor zo n oudje.

Update: een zeer grote beurt heeft de auto gehad bij 185 000 km, hierbij bleek dat er wel een en ander aan moest gebeuren. Desondanks is de auto nog steeds goed, ik ben van plan deze auto langer te houden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 5-serie Alpina B9 3.5 E28 | Sunroof | Limited slip differential

    BMW 5-serie Alpina B9 3.5 E28 | Sunroof | Limited slip differential

    • 1984
    • 151.000 km

    € 64.950

    BMW 5-serie E28 520i Classic Automaat CONSIGNATIE-VERKOOP

    BMW 5-serie E28 520i Classic Automaat CONSIGNATIE-VERKOOP

    • 1986
    • 75.504 km

    € 12.500

    BMW 5-serie E28

    BMW 5-serie E28

    • 1986
    • 263.000 km

    € 6.800

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW M535i (1986)

    BMW M535i (1986)

    29
    • 1 december 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 520i (1987)

    BMW 520i (1987)

    • 5 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 520i (1986)

    BMW 520i (1986)

    45
    • 28 mei 2015
  • Gebruikersreview
    BMW 524td (1984)

    BMW 524td (1984)

    12
    • 27 april 2014
  • Gebruikersreview
    BMW 525i E28 (1984)

    BMW 525i E28 (1984)

    9
    • 2 juli 2010
  • Gebruikersreview
    BMW 535i (1986)

    BMW 535i (1986)

    10
    • 29 mei 2010
  • Gebruikersreview
    BMW 525i (1987)

    BMW 525i (1987)

    3
    • 15 november 2009
meer reviews
Kloppend Hart - BMW 540d

Kloppend Hart - BMW 540d

88

Goed. Je hebt dus een E28 met een vette zes in lijn en hangt er dan een dieselmotor in. Inderdaad....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de 5-serie E28, E34 en E39

    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de...

    26
    • 12 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    95
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden