BMW 525d Touring (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d Touring |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 224.000 km |
Spielerei
- 224.000 km
Wie koopt er nu nou nog een tweedehands EURO4 diesel?
Nou ik dus, maar ik moet direct toegeven dat het ontbreken van wegenbelasting hier in Frankrijk die keuze vergemakkelijkt.
Dan nog moet je ervan houden, want een diesel van zekere leeftijd is helemaal niet zo betrouwbaar meer als vaak gedacht wordt. De onderhoudskosten zijn dan ook fors.
En toch gedaan hè? Het idee dat het nu nog kan heeft zeker meegespeeld.
Waarom deze auto en wat waren de eisen?
Een auto die onze andere BMW (740 xD) wat ontlast, zodat ritjes naar IKEA, vuilstort etc niet meer daarmee gebeuren.
Conduite Accompagnée is een voorziening in Frankrijk waarmee je je kind vanaf 15 mag laten rijden onder jouw begeleiding. Daarom wilde ik een handgeschakelde auto.
Het hebben van 1 of meerdere deuken was daarom een pré.
En het moet ook leuk zijn, dus zes cilinders.
We hebben even gezocht naar een Mercedes E-klasse maar die kon ik hier eigenlijk niet vinden. Logisch, want die zescilinders worden al heel lang niet meer met een handgeschakelde bak geleverd.
Het kopen van een auto in Frankrijk vind ik een bijzondere ervaring. Ik had bedacht dat ik bij een autobedrijf wilde kopen. En dat was met een domme beslissing met het gestelde budget, volledig vergelijkbaar met Nederland. Want de verplichte garantie dekt maar liefst 25 procent van de onderdeelprijzen, arbeidsloon is sowieso niet gedekt.
Maar goed, ik heb 27 (!) handtekeningen gezet voordat de auto de mijne was. Ik wist dat ik belazerd werd gezien het tempo van de formulieren die ik moest tekenen.
Hoe dan ook, zonder problemen thuisgekomen met de auto. Je trekt er de klinkers niet mee uit de straat, maar de auto rijdt en klinkt heerlijk. Erg stil ook. Het zal wel niet zo zijn maar hij lijkt stiller dan de 7! De auto is wat kaal, maar de stoffen sportstoelen zitten verrassend goed en alles wat er wel op zit werkt en geeft geen storingsmeldingen.
Ok, het stuur trilt tussen 90 en 110 en de verwarming werd niet heel erg warm. De achterklep blijft niet zonder hulp openstaan en de radio heeft geen ontvangst.
Een project dus! Maar eigenlijk wilde ik dat wel.
Tijdens mijn studie heb ik veel aan auto’s gesleuteld, daarna volgde de leaseauto snel en verlies je daarom ook snel het gevoel met techniek. Ik heb het sleutelen wel altijd gemist, maar was ook wel geïntimideerd door de moderne techniek. Afgelopen week heb ik besloten dat dat niet hoeft, we hebben tegenwoordig immers Youtube en we kunnen een auto tegenwoordig uitlezen!
Eerste probleem was de temperatuur in de auto. Ik had natuurlijk al zo'n vermoeden, toen ik merkte dat de verwarming niet heel goed werkte. De motortemperatuur kwam niet boven 51 graden. Youtube en rest van Internet zijn natuurlijk heel erg behulpzaam. Dus twee nieuwe thermostaten besteld en aan de slag, Er is geen enkele rationele reden te bedenken waarom ik zelf aan een auto zou sleutelen, maar wat vond ik het weer heerlijk. Ik heb geen boutjes, ringetjes overgehouden en de auto lekt ook geen koelvloeistof. En niet onbelangrijk, de auto warmt nu snel op en de temperatuur van de koelvloeistof schommelt rond de 90 graden. Het lijkt wel of de auto hierdoor tot leven komt, want hij lijkt soepeler te rijden.
De komende week EGR klep schoonmaken en swirl flaps controleren. Niet omdat ik daar een probleem verwacht maar omdat ik wil weten hoe het ervoor staat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.