BMW 525d touring (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525d touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
ERVARINGEN
- 164.000 km
De Duitse slogan is ’Freude am Fahren’ en voorlopig kan ik dat alleen maar onderschrijven.
Aangezien een nieuwe nogal kostbaar is, heb ik gekozen voor een tweedehands BMW 525dA
Touring (E39) uit 2003. De wagen was een ex-lease wagen en had slechts 133.000 km gelopen in
5 jaar tijd, dus dat viel goed mee.
Daarnaast is ze van vele opties voorzien:
- automaat
- elektrisch schuifdak
- lederen bekleding
- navigatie systeem professional + TV module
- xenon
- dimmende buitenspiegels
- telefoon
Het geluid van de 6 cilinder is machtig. Bij stevig optrekken heb je soms het gevoel in een
Amerikaan te zitten qua geluid. Overigens is het verbruik er dan ook wel naar. 1 op 7 a 8 is dan vrij normaal. Maar goed, dat is nu eenmaal af en toe.
Bij normaal gebruik laat de wagen zich heerlijk cruisen. Misschien niet al te stil in vergelijk met de modernere wagens, maar toch vrij rustig. Ook al beschikt de wagen over voldoende vermogen, ze nodigt niet direct uit tot hard rijden, maar juist lekker ontspannen rijden. Een verbruik van 1 op 15 is dan normaal (snelweg, geen file).
Een veelgehoorde klacht over BMW is de kwaliteit van de stoelen. Dit zal voor een deel persoonlijk zijn, maar ik vind de lederen zetels fantastisch goed zitten en toch ook redelijk wat steun bieden. Ik heb een vrij smal postuur, dus enorm veel zijdelingse steun heb ik niet, maar toch nog voldoende.
Over de ruimte in de wagen heb ik geen klagen. Kort geleden met 5 personen op stap geweest naar de kust en iedereen had plaats genoeg. Moet wel zeggen dat ik niet al te groot ben, anders zou de plaats achter mij misschien wel wat krap zijn. Kan ik niet goed over oordelen. Ook de ruimte in de koffer is ruim voldoende. De meeste rommel van onze kleine van 9 maanden (kinderwagen etc.) ging toch prima mee.
Ik heb nu pas iets meer dan 1000 km gereden op een ruime week tijd. Dus heel veel meer kan ik voorlopig nog niet zeggen, maar updates zullen volgen.
Heb nu een 30000 km gereden. Zalige wagen gewoon. Paar kleine probleempjes gehad, maar voor de rest absoluut geen klagen. Hij lust wel een slok. Gemiddeld 7.9 - 8.8 l/100km. Maar ja, wat wil je ook met een 2.5l 6 cilinder waar ik veel mee in de file sta en als niet het geval is, ik wel van een beetje doorrijden hou.
PROBLEMEN
- 164.000 km
- Lekkage deurrubbers rechtsachter: na een nachtje regenen is de vloer achter druifnat
- Webasto Thermotop Z/C (motorbijverwarming) waarschijnlijk defect
Eerder een kapotte brandstofpomp gehad, verholpen onder garantie van de handelaar.
EVARINGEN / PROBLEMEN
- 174.000 km
Het probleem met de deurrubbers en lekkage is onder garantie verholpen door de handelaar waar ik hem gekocht had, maar ik heb geen idee wat ze gedaan hebben.
De Webasto Thermotop is waarschijnlijk defect, maar wordt niet onder garantie vervangen en ik heb geen zin om er 800 euro aan uit te geven, zo belangrijk is dat ding nu ook weer niet.
Volgende "problemen" hebben zich nieuw aangediend:
1. ruitensproeier reservoir is na 1x sproeien al leeg volgens boordcomputer, heb de aansluitingen van de slangen naar de sproeiers voor vastgezet, maar dit heeft maar even geholpen
2. ruit van de kofferdeksel (apart te openen/sluiten) opent vanzelf op sommige momenten en blijft half in het slot hangen, met een flinke rammel als gevolg op oneffenheden. Na handmatig sluiten gaat ze soms niet meer open
3. bij terugzetten zomerbanden (wielen) lijkt het rechtervoorwiel niet goed te zijn gebalanceerd waardoor bij zo'n 80 per uur het stuur trilt dat het niet normaal meer is.
4. roestgat in de linker voorportier, vermoedelijk door een slechte herstelling in het verleden
Binnenkort moet ik weer op onderhoud, dus zal ik naar bovenstaande eens laten kijken.
Voor de rest nog altijd heel erg tevreden over de wagen in het algemeen. Het verbruik is natuurlijk wel niet zo gunstig, maar aangezien de wagen zakelijk is aangeschaft, is dat iets minder een probleem.
De laatste update...
- 190.000 km
Dit zal de laatste update zijn, omdat de wagen ergens deze week wordt verkocht. Er komt een nieuwe BMW 320dA Coupe voor in de plaats, die geleast wordt.
Alle problemen uit het vorige verslag zijn verholpen. Heeft wel wat geld gekost, met name het vervangen van het slot van de achteruit. Alles bij elkaar een rekening van 690 euro. Dat vond ik toch best fors eigenlijk.
Maar er zijn weer wat nieuwe problemen opgedoken. De airco doet het soms niet na het starten en af en toe gaat het controle lampje van de tractiecontrole/ESP branden. Is het laatste alleen te wijten aan een sensor of is het kwalijker dan dat?
Geen idee en intussen niet meer mijn zorg.
Ik heb zeker genoten van de wagen, maar vind wel dat er een aantal problemen zijn geweest die mijnsinziens niet hadden mogen voorkomen voor een wagen van 6,5 jaar oud die destijds net geen 46.000 euro heeft gekost (in België welteverstaan).
Maar goed, ik heb er zelf een kleine 60.000 km mee gereden in anderhalf jaar tijd en kijk uit naar de nieuwe, waarvan ik ook nog verslag zal doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.