BMW 520i Touring Corporate Executive (2019) #4
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 520i Touring Corporate Executive |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2019 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
| KM-stand laatst | 130.128 km |
Aanschaf
- 110.000 km
Ik reed mijn hele leven Japans, om vele redenen wilde ik van mijn RAV4 af, vooral omdat ik een 5-serie wilde 😉. Lang de kat uit de boom gekeken - hoe goed is de G30/31-serie? Wat zijn een aantal jaar na introductie de aandachtspunten? Wat vind ik mooi, wat is vereist en vooral wat wil ik níet? De meeste 5-series die te koop staan zijn niet mijn smaak; het model is altijd prachtig maar ik neig erg naar ‘klassiek BMW’. Sowieso geen M-Sport , ik hou niet van grote velgen, niet van privacy glass, niet van een verlaagd onderstel en ik wil geen zwarte of witte auto. Ik hoef ook niet al te veel gadgets, liever geen keyless entry (diefstalgevoeligheid) of HUD. Ik heb fantastische (jeugd-)herinneringen aan een hele trits aan BMW’s van een familielid, jaren ‘80 en ‘90, en daar komt dus mijn beeld van ‘klassiek BMW’ vandaan. Ook viel me het enorme aanbod op van import bij handelaren, het zal allemaal best maar ik wilde toch wat zekerheid inbouwen, voor als het onverhoopt allemaal zou tegenvallen met de bouwkwaliteit. Dus, ik zocht al vrij snel naar een BMW met 24 maanden Premium Selection-garantie.
Na een goed half jaar vond ik bij een BMW-dealer een auto naar mijn smaak; een Sportline in Sophistograu metallic met naar mijn smaak erg mooi 18” velgen. De auto was om door een ringetje te halen!! Nieuw geleverd en onderhouden door de betreffende dealer, 1 zakelijk eigenaar (een lokale MKB’er), geen schadeverleden en met een relatief lage kilometerstand. De prijs voor ik al best OK maar op afstand de onderhandelingen gedaan alvorens ik de wereldreis naar de dealer ondernam. Daar aangekomen werd ik niet teleurgesteld en was ook de ontvangst, de verdere gesprekken en afspraken en de tijd en aandacht voor uitleg en toelichting erg naar mijn zin. Tenslotte was het voor mij een smak geld waar de gemiddelde klant van deze dealer dat bedrag bij wijze van spreken aan opties besteld op een nieuwe BMW…
Gelukkig garantie
- 117.438 km
Kerstdagen achter de rug had de BMW een verrassing in petto. De (bekende) melding ‘noodoproepsysteem niet beschikbaar’. Ik meldde mij begin 2025 bij de dealer en ergens in februari kon ik (pas) terecht. Een nieuwe accu voor het noodoproepsysteem (lijkt op de accu van je smart phone en standaard na pak ‘m beet 5 jaar aan het einde) werd netjes onder garantie geplaatst door de BMW-dealer om de hoek. Netjes, prima. Totdat na letterlijk 1 week de melding weer terug was! Eind maart kon ik terecht, alles gecheckt en naast wederom zo’n accuutje werd nu ook een module vervangen (TMD?). Maar nog een keer ging het mis en toen is ook de dakantenne vervangen. Fijn, alles nieuw is ook wat waard! Helaas helaas, op vakantie in de bergen was de auto opeens de weg kwijt, bij thuiskomst bleek eea niet goed gemonteerd te zijn en heeft de dealer dat gecorrigeerd. Van Kerst 2024 tot augustus 2025 dus mee bezig geweest, maar tot op heden lijkt alles in orde. Ik moet zeggen, het frustreerde maar is eigenlijk een ongemakkelijke kleinigheid. De auto is verder probleemloos, dus ik vergeef ‘m dit. Maar ik ben dus wél blij met m’n 24 maanden Premium Selection garantie!
Onderhoud en kosten
- 128.096 km
September 2024, 114.346km heb ik de ZF bakspoelbeurt laten uitvoeren. Dat is (veel) eerder dan voorgeschreven maar omdat je nooit zeker weet hoe een gebruikte auto bereden en ingezet is, wilde ik dit vlot na aanschaf al laten uitvoeren. Zo heb ik er zelf ook het meeste plezier van! De bak schakelde zeer goed, na de spoelbeurt nog beter, gewoonweg perfect! €850 en elke euro waard!
Maart 2025, update BMW navi-software voor €89. Ik ben erg tevreden over de fabrieksnavi van BMW en het is me die paar tientjes zeker waard.
Maart 2025 op de dag van de update op de oprit navi-scherm en module eruit gejat..! €13.000 schade, gelukkig verzekeringswerk. Ik heb een functioneringsgesprek gevoerd met onze hond, want die heeft geen kik gegeven… zelf er ook heerlijk doorheen geslapen trouwens..
Juli 2025, 125.349km, de BMW 1 jaar in bezit, tijd voor een oliewissel incl. filter, interieurfilter en wisserbladen vóór en inspectie, totaal €600. Ik check het oliepeil regelmatig, het verbruik is minimaal en bijvullen dus niet nodig. Ik hou bewust 1 jaar/15.000km als interval aan.
September 2025, 128.003km, voortijdig 4 nieuwe Michelins laten monteren, ik was de Pirelli RunFlat-banden meer dan zat! Helaas bleek er ook een scheur in een velg te zitten, dus een nieuwe velg besteld, totaal €1595…!
September 2025, 128.096km Wat zijn de banden fijn! Motorsteunen vervangen, €610. Niet echt noodzakelijk, maar ik had toch wat trillingen en resonanties - bij een 5-serie een vaak voorkomend verschijnsel maar de oorzaken zijn lang niet altijd hetzelfde en vaak niet op zichzelfstaand. Na de bandenwissel en vervangen van de motorsteunen is de auto nagenoeg perfect!
Het verbruik ligt rond de 7,0l/100km; soms wat zuiniger, zelden veel hoger. Ik vind dat prima voor een zware auto, op de snelweg rij ik meestal wel vlot door waar er ruimte is (120/140 km/u) maar verder ben ik een rustige rijder. Ik tank ik altijd E5 98 brandstof van merken die geen ethanol toevoegen. Tijdens tanken en afrekenen hou ik m’n ogen dicht, zo blijft het betaalbaar *kuch*.
Ik laat alle verbeteringen stap voor stap uitvoeren, zodat ik goed het effect kan beoordelen en beter kan bepalen wat nog wel of niet wenselijk is. Voor de toekomst overweeg ik nog de XHP-software voor de bak en misschien motortuning naar 250 pk/ 400Nm. Op het moment ben ik zeer, zeer tevreden over het effect van de aanpassingen, dus of ik nog meer ga aanpassen weet ik nog niet.
Hoe bevalt het?
- 130.128 km
Na iets meer dan een jaar rijden, kan ik iets zinnigs zeggen over zaken als comfort, weggedrag, praktische bruikbaarheid en uitrusting.
De 5-serie die ik zocht, moest persé relatief sober, maar wel op smaak zijn, zie de introductie in het eerste deel van deze review. De stoelen en bekleding zijn een goed voorbeeld; niet de vormloze standaardstoelen, maar mooie sportieve stoelen, deels elektrisch verstelbaar, met een bekleding die erg stevig en solide overkomt, maar ook praktisch en comfortabel is. Voldoende verstelbaar en een goede zit is makkelijk te vinden. Bekleding is makkelijk met een vochtige doek af te nemen en schoon te maken. Uiteraard met stoelverwarming, een vereiste. Ik vind het dashboard erg fraai van opzet, een voldoende groot scherm, mooie sfeerverlichting en gelukkig nog een trits aan fysieke knoppen! Het geheel lijkt me van goede bouwkwaliteit, alles voelt solide aan en niets kraakt. Elders wel eens een kraakje van kunststof aan de stoelen als je gaat verzitten, maar verder niet. De audio is redelijk, gelukkig is de auto goed geïsoleerd en hoor je weinig rijgeluiden of geluiden van buitenaf. Achterin is de ruimte royaal dankzij de lange wielbasis, en de zit erg goed; ik heb nog nooit een auto gehad waarin je achterin bijna net zo goed zit als voorin. Achterin geen stoelverwarming maar wel zonwering geïntegreerd in de deurpanelen. De afwerking en materialen zijn achterin net zo fraai trouwens. De auto heeft achter luchtvering, en met alle ander eigenschappen maakt het de BMW een superfijne, comfortabele cruiser! Ook op hoge Autobahn-snelheden blijft het conform en ‘Fahrvergnügen’. De kofferbak dan, tsja, die is enorm en praktisch en gelukkig heeft de G31 nog het klapruitje in de achterklep; ideaal ook als je met een hond op vakantie gaat, ben je ‘m niet meteen kwijt langs de Autobahn of de veerboot naar Texel.
Het infotainment, ik heb daar weinig mee, maar ik vind het gebruiksgemak en de menustructuur heel duidelijk. De navi-aanwijzingen die in je toerenteller verschijnen zijn ook fijn, maar u moet mij op dit gebied verder niet als referentiekader gebruiken hoor!
Valt dan niets tegen? Nou, als ik 1 ding moet noemen is dat het front steenslaggevoelig is, maar de steenslag is niet erger geworden in het ruime jaar dat ik er in rijd, dus ligt deels aan gebruiker of omgeving. Misschien eens professioneel laten vullen en polijsten.
Al met al ben ik zeer tevreden met het rijden, praktisch gebruiksgemak en ook wel de bouwkwaliteit. De zaken die ik heb laten doen waren geen noodzaak, maar persoonlijke wens. Dat kost wat, maar voor mij is het ook een beetje hobby en heb geluk met een zeer enthousiaste en kundige specialist in de regio.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.










