BMW 520i Touring Corporate Executive (2019) #4

autoreview

BMW 520i Touring Corporate Executive (2019)

Signalement

Uitvoering520i Touring Corporate Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 110.000 km

Ik reed mijn hele leven Japans, om vele redenen wilde ik van mijn RAV4 af, vooral omdat ik een 5-serie wilde 😉. Lang de kat uit de boom gekeken - hoe goed is de G30/31-serie? Wat zijn een aantal jaar na introductie de aandachtspunten? Wat vind ik mooi, wat is vereist en vooral wat wil ik níet? De meeste 5-series die te koop staan zijn niet mijn smaak; het model is altijd prachtig maar ik neig erg naar ‘klassiek BMW’. Sowieso geen M-Sport , ik hou niet van grote velgen, niet van privacy glass, niet van een verlaagd onderstel en ik wil geen zwarte of witte auto. Ik hoef ook niet al te veel gadgets, liever geen keyless entry (diefstalgevoeligheid) of HUD. Ik heb fantastische (jeugd-)herinneringen aan een hele trits aan BMW’s van een familielid, jaren ‘80 en ‘90, en daar komt dus mijn beeld van ‘klassiek BMW’ vandaan. Ook viel me het enorme aanbod op van import bij handelaren, het zal allemaal best maar ik wilde toch wat zekerheid inbouwen, voor als het onverhoopt allemaal zou tegenvallen met de bouwkwaliteit. Dus, ik zocht al vrij snel naar een BMW met 24 maanden Premium Selection-garantie.

Na een goed half jaar vond ik bij een BMW-dealer een auto naar mijn smaak; een Sportline in Sophistograu metallic met naar mijn smaak erg mooi 18” velgen. De auto was om door een ringetje te halen!! Nieuw geleverd en onderhouden door de betreffende dealer, 1 zakelijk eigenaar (een lokale MKB’er), geen schadeverleden en met een relatief lage kilometerstand. De prijs voor ik al best OK maar op afstand de onderhandelingen gedaan alvorens ik de wereldreis naar de dealer ondernam. Daar aangekomen werd ik niet teleurgesteld en was ook de ontvangst, de verdere gesprekken en afspraken en de tijd en aandacht voor uitleg en toelichting erg naar mijn zin. Tenslotte was het voor mij een smak geld waar de gemiddelde klant van deze dealer dat bedrag bij wijze van spreken aan opties besteld op een nieuwe BMW…

Gelukkig garantie

  • 117.438 km

Kerstdagen achter de rug had de BMW een verrassing in petto. De (bekende) melding ‘noodoproepsysteem niet beschikbaar’. Ik meldde mij begin 2025 bij de dealer en ergens in februari kon ik (pas) terecht. Een nieuwe accu voor het noodoproepsysteem (lijkt op de accu van je smart phone en standaard na pak ‘m beet 5 jaar aan het einde) werd netjes onder garantie geplaatst door de BMW-dealer om de hoek. Netjes, prima. Totdat na letterlijk 1 week de melding weer terug was! Eind maart kon ik terecht, alles gecheckt en naast wederom zo’n accuutje werd nu ook een module vervangen (TMD?). Maar nog een keer ging het mis en toen is ook de dakantenne vervangen. Fijn, alles nieuw is ook wat waard! Helaas helaas, op vakantie in de bergen was de auto opeens de weg kwijt, bij thuiskomst bleek eea niet goed gemonteerd te zijn en heeft de dealer dat gecorrigeerd. Van Kerst 2024 tot augustus 2025 dus mee bezig geweest, maar tot op heden lijkt alles in orde. Ik moet zeggen, het frustreerde maar is eigenlijk een ongemakkelijke kleinigheid. De auto is verder probleemloos, dus ik vergeef ‘m dit. Maar ik ben dus wél blij met m’n 24 maanden Premium Selection garantie!

Onderhoud en kosten

  • 125.000 km

De auto 1 jaar en 15.000km in bezit, en naast gedoe met het noodoproepsysteem geen enkel akkefietje. Ik check regelmatig via het display het oliepeil maar ik heb nog niet hoeven bijvullen en het verbruik is (dus) minimaal. Het verbruik ligt rond de 7,0l/100km; soms wat zuiniger, zelden veel hoger. Ik vind dat prima voor een zware auto, op de snelweg rij ik meestal wel vlot door waar er ruimte is (120/140 km/u) maar verder ben ik een rustige rijder.

Ik vind de onderhoudsintervallen te lang, dus elke 15.000km laat ik in ieder geval olie en -filter wisselen en de auto nalopen. Ook tank ik altijd E5 98 brandstof van merken die geen ethanol toevoegen. Ik ben dus tevreden, maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan! Zo heb ik de ZF bakspoelbeurt laten uitvoeren - relatief vroeg en de bak was al heel goed, maar ik wilde dat graag gedaan hebben zodat ik er zélf het meest plezier van heb zolang de auto in mijn bezit is! En inderdaad, van zeer goed naar perfect! Ook was ik erg ontevreden over de originele Pirelli RoF- banden (trillingen, stug) en heb ik die voortijdig laten vervangen voor dagverse Michelin’s. In de queeste naar perfectie ook de motorsteunen laten vervangen, die waren op het randje waardoor je bij starten een ‘bonk’ hoorde en ik toch ook trillingen voelde. Ik laat alle verbeteringen stap voor stap uitvoeren, zodat ik goed het effect kan beoordelen en beter kan bepalen wat nog wel of niet wenselijk is. Voor de toekomst overweeg ik nog de XHP-software voor de bak en misschien motortuning naar 260pk/400Nm. Maar.. ik moet zeggen dat banden en motorsteunen al enorm veel goeds gedaan hebben! De auto rijdt nu zoals ik wil en zoals ik verwacht; comfortabel, soepel, en stil. Op het moment ben ik zeer, zeer tevreden over het effect van de aanpassingen, dus of ik nog meer ga aanpassen weet ik nog niet. Eerst maar weer door tot de volgende beurt in de zomer van 2026 bij 140.000km.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.