BMW 430i Coupé High Executive (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 430i Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20.650 km |
KM-stand laatst | 22.500 km |
Eerste maanden zitten er op.
- 22.500 km
Na bijna 7 jaar de vorige vier serie (F32 generatie) gereden te hebben, weet ik ondertussen wel dat een BMW coupe bij mij past in wat ik zoek in een auto. Mooie coupe lijn, goede prestaties, comfortabel genoeg op lange stukken, leuk om te rijden en genoeg ruimte om met zijn tweeën een paar weken op vakantie te gaan.
Maar na 6 jaar eigendomschap begon het te kriebelen, ondanks dat ik nog steeds blij was met de F32. Wilde graag meer performance en meer luxe. Na een klein jaar zoeken en wat proefritjes verder kwam ik mijn perfecte nieuwe vier serie tegen. Deze voldeed aan "meer luxe en meer performance" eis en was in de juiste specificatie.
Aantal (voor mij belangrijke) opties:
M Pakket
Harman Kardon geluidsinstallatie
Volledige elektrisch instelbare M sport stoelen
Bruin leer
Uitgebreid Leerpakket op dashboard
Lekker lakje ( Individual tanzanite blue; donkerblauw met paarse gloed en veel metallic)
Individual velgen (793i)
Uitgebreide navi
Stoel en stuurverwarming
Camera
HUD
Laser lichten. (maakt hem qua look af)
Waar ik niet op zoek naar was;
Al die assistentie pakketten
Keyless entry ivm diefstal gevoeligheid.
Elektrisch verstelbare dempers
En die laatste drie zitten er dan ook niet op. Wel heb ik een wat moeilijke start gehad met de auto, maar daarover meer.
Het exterieur:
Als ik de internet berichten zo lees, dan vinden de meeste het geen mooie auto. Blijkbaar is dat niet de doelgroep die de auto koopt. De verkopen van de vier serie (coupe, gran coupe en cabrio) liegen er echter niet om. Deze vier serie generatie gaat als warme broodjes over de balk. Misschien niet in NL, maar denk dat we daar een te conservatief volk voor zijn. Ik vind hem echter wel tof! En daar draait het om. Ik rij de auto niet voor een ander. :)
Voor mij begint altijd als ik naar de auto toe loop en er nog even naast sta voordat ik instap. Wat is het toch een dikke bak! Mooie daklijn en grote deuren. Dat laatste maakt het in- en uitstappen niet altijd even makkelijk, maar dat is maar een klein en kort moment van de ritervaring, dat ik het niet echt als een probleem ervaar. Zodra je de deur dicht doet is het alsof je een kluis dicht doet. Het voelt solide aan en het is een mooie doffe klap.
Het interieur:
Daarna straalt de luxe je tegemoet. Alles voelt goed aan en geen piepjes op kraakjes. Ik heb nog getwijfeld om te wachten op de facelift of een jonger exemplaar met iDrive 8. (1 groot display op het dashboard) Elke keer als ik in een BMW met het grote scherm zit, dan denk ik: dit hoort niet. Ik weet dat we in de toekomst er niet aan ontkomen, dus heb ik bewust nog een exemplaar gezocht waarbij het dashboard, naar mijn mening, wat meer "1 geheel" is.
De auto kwam met de individual piano lak interieur trim. Dat moeten ze gewoon afschaffen. Dat beschadigd al als er een mug met een mank pootje op loopt. Deze heb ik zelf ondertussen vervangen voor een aluminium trim. Zal eens nieuwe foto's toevoegen binnenkort.
Multimedia:
Dat brengt me bij iDrive 7 uit. Dat werkt vloeiend en reageert goed. Het scherm is wat na de bestuurder toe gedraaid en is goed bereikbaar. Ook zijn de menu's duidelijk en is alles redelijk na smaak in te stellen. Dat is ook met de 1-8 knoppen. Daar kan je de eigen favorieten onder zetten. Van radio zenders tot aan navigatie bestemmingen of het display volledig uit. ( Fijner rijden in het donker)
Mocht je het touchscreen niet willen gebruiken, dan kan je er altijd voor kiezen om de iDrive knop te gebruiken.
Het rijden:
Daar excelleert de nieuwe vier serie. Super strak op de weg en geen bocht is hem te gek om met enthousiasme te nemen. Het freude am fahren gevoel zit in deze vier serie er nog duidelijk in. De auto zit in dezelfde wegenbelasting schaal als mijn vorige vier serie. Zoveel extra gewicht is er dus niet bij gekomen. En dat merk je op de rotonde. De neus gaat met precisie de kant op die jij aangeeft.
Ik ben dan ook blij met de vier cilinder. Minder gewicht in de neus en de 260 PK krijg je bij droge omstandigheden makkelijk op de weg. En ja... als je het gas intrapt en je gooit het stuur om, dan komt de achterkant wel om, maar dat probeer ik eigenlijk altijd te voorkomen. Het koppel is bereikbaar over een groot toerenbereik en pakt snel op. Echter bovenin het toerenbereik hoef je niet veel PK's en NM's te zoeken
De 8 traps automaat van ZF doet zijn werk eigenlijk altijd wel goed. Zelf ben ik niet van het gas pedaal in de kick down te doen. Dan schakelt de bak te ver terug. Je zit dan in zo'n hoog toeren bereik dat het nut voor mij ver te zoeken is zoals eerder aangegeven. Druk het gas pedaal tegen de kickdown aan en je hebt de sweet spot te pakken. Dit heb ik trouwens met alle auto's die ik tot nu toe gehad heb. En denk dat het nog beter voor de motor is ook.
Het verbruik is tot nu toe 1:15 met een combi van relaxt en sportief rijden.
De stilte in de cabine is fijn. Op wat rolgeluid van de banden is het heerlijk KM-ers maken en het is (nog) een stuk stiller dan de vorige vier serie. Het motor geluid is met de speakers versterkt, maar dit kan je uitzetten. Ik stoor me er niet aan. Met een koude start klinkt de vier cilinder trouwens helemaal niet verkeerd.
Zitpositie.
De zit positie is lekker laag en het stuur kan ver naar je toe. Totaal geen klagen en zeker met de optionele elektrische M stoelen is het echt fijn zitten. De lende steun (must, mijn vorige had dit niet en miste dit echt) en de wangen zijn ook verstelbaar. Dus als je geen goede zit kan vinden, dan ligt dat niet aan de stoel. ;)
Ruimte:
Zoals aangegeven: Meer dan genoeg ruimte om twee grote koffers en nog wat tassen mee te nemen. Volgens mij een liter of 440. Dit getal is zonder de banken plat te gooien.
Een coupe koop je niet om mensen te vervoeren, maar zelfs dat zou nog kunnen tot een 1.80 - 1.85, afhankelijk van het postuur. Mensen mogen blij zijn dat ze mee mogen rijden, anders rijden ze zelf maar. ;)
De moeilijke start? Hoe zit dat?
De vorige eigenaar was minder zuinig op zijn auto dan ik altijd ben. Dit was te zien aan het lakwerk. Ik heb naast het nodige polijstwerk ook wat spuitwerk moeten doen om het weer strak te krijgen naar mijn (hoge) eisen. Het nadeel wat het met zich meebrengt: De lak is minder hard dan die uit de fabriek. Je introduceert dus weer sneller (was)krasjes. Zelfs met het aanbrengen en uitwrijven van een glascoating. Daar kan de auto niks aan doen, maar meer een dingentje van mijzelf.
Achterlicht lek. Achterlicht is netjes onder garantie vervangen. Hier kwam vocht in.
Bass en midden tonen vallen weg. Dit is een bekend issue met eerder bouwjaren van deze BMW 3 en 4 serie die Harman Kardon hebben. Daar gaat de auto binnenkort voor weg en wordt als het goed is ook onder garantie verholpen.
Samengevat kan ik alleen maar zeggen dat het fijne comfortabele cruiser kan zijn, maar ook een speelmaatje als je even je hoofd wilt legen. Dit is een waardige opvolger voor mijn F32. De G22 doet alles beter; Rijdt beter, betere kwaliteitsbeleving, meer rust aan boord. Een stuk volwassener geworden.
Op wat opstart probleempjes na, hoop ik dat ik de komende jaren ook met deze vier serie weer met een glimlach van bocht naar bocht rij. Mocht ik tegen nog meer issues lopen, dan laat ik het in de volgende update zeker weer even weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.