BMW 420i Coupé (2016) #2

autoreview

BMW 420i Coupé (2016)

Signalement

Uitvoering420i Coupé
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 420i: Spec and eerste indrukken

In maart 2019 was het zover: na drie jaar zonder auto te hebben gezeten, kocht ik voor het eerst een volledig nieuwe auto, geheel naar eigen smaak samengesteld.

Na eerdere positieve ervaringen met een E36 3-serie Coupé viel de keuze wederom op een BMW: een Imperial blauwe 420i met Saddle Brown Dakota lederen interieur. Qua opties heb ik verder niet zo veel aangevinkt: een Sportautomaat, een leren stuurwiel, achteruitrijcamera en dat was het wel zo'n beetje. Qua uitvoering koos ik - in tegenstelling tot de meeste BMW klanten, voor de zogehten Luxury trim, en niet voor de populairdere Sport of M Sport. Persoonlijk vind ik de spaakvelgen van de Luxury werkelijk prachtig, en de chromen sierlijsten van de Luxury (in tegenstelling tot zwart) komen op de donkerblauwe carrosserie prima tot uiting.

Bij het ophalen van de auto was ik helemaal content met hoe ik de auto had samengesteld, en nu 7 jaar later, zou ik qua interieur en exterieurkleuren, velgen etc. zo weer dezelfde auto samenstellen.

BMW 420i: De balans na drie jaar en 40000km

  • 40.000 km

In 2019 besloot ik de BMW in te ruilen op iets anders. Tijd dus om de balans op te maken.

ALGEHELE INDRUK
Over de drie jaar dat ik de auto heb gehad, heb ik er een slordige 40000km meegereden. En ik moet zeggen: ik heb van iedere kilometer genoten! Ik ben met de auto veel op vakantie geweest, en vooral op die lange ritten bleek de auto een superprettige reiswagen: comfortabel op lange afstanden en gewoon heerlijk om te rijden op de betere wegen, bijvoorbeeld in de Schotse highlands of in de Zwiterse bergen. Een van de grote pluspunten is het navigatiesysteem. Met de iDrive knop, strakke en overzichtelijke layout, and supersnelle reactie op inputs is het nog altijd een van de beste systemen op de markt.

AANDRIJFLIJN
Een zescylinder 4-serie biedt ongetwijfeld meer op emotioneel vlak, maar ik moet zeggen dat de viercylinder in combinatie met de ZF automaat in mijn 420i een onderschatte aandrijflijn is: heerlijk vloeiend en smooth om te rijden. De motor is op zich snel genoeg. Vanuit stilstand voelde de auto eigenlijk best alert aan. Bij het accelereren op de snelweg miste ik soms wel een beetje power. Terugschakelen met de flippers op het stuur is dan natuurlijk de remedie, maar zelfs dan vielen de prestaties wel iets tegen.
Een groot voordeel van de motor is dat ie aangenaam stil is.

COMFORT
Een 4-serie coupé is uiteraard geen gezinswagen. De instap is voor achterpassagiers uiteraard een beetje klauteren, maar ik moet zeggen dat je er - als je eenmaal geinstalleerd bent - veel beter kunt zitten dan je op basis van het uiterlijk zou verwachten. Voorin, daarentegen, zit je voortreffelijk. Ik ben nog altijd een groot fan van de stoelzittingverlengers die je in veel BMW's vindt. En voor wie van een lage zitpositie houdt, is de 4-serie perfect. De 4-serie heeft verschillende rijmodi (Normal, Sport, Sport Plus) en het verschil tussen de verschillende standen is zeer merkbaar. De auto blijft ten allen tijde comfortabel, maar vooral het stuurgevoel voelt net even lekkerder in de Sport-stand. Het zou mooi geweest zijn als je de vlottere motorrespons en het betere stuurgevoel van de Sport stand zou kunnen combineren met de normale comfortstand van de vering, maar dat is helaas niet mogelijk.

De Eco-stand was overigens beter te vermijden: alsof de auto door een dikke bak lijm of iets dergelijks probeert te rijden.

BETROUWBAARHEID
Qua betrouwbaarheid is dit de beste auto die ik ooit heb gehad. Ik heb zelf een keer een ventiel afgebroken, maar dat kan ik de auto niet aanrekenen. Verder ben ik met de auto - behalve uiteraard voor regulier onderhoud - niet teruggeweest in de garage. Ook slijtage aan de auto is minimaal: de banden, remmen e.d. heb ik in de volledige periode dat ik de auto heb gehad nooit hoeven vervangen. Misschien nog wel belangrijker: in tegenstelling tot de Porsche Macan die ik hierna reed, heeft de auto werkelijk geen piepje of kraakje gelaten: de kwaliteitsindruk van het interieur is subliem.

KOSTEN
Het kostenplaatje laat zoveel sterke als minder sterke kanten zien. Het verbruik kwam over de totale periode uit op een gemiddelde van 12.1 km per liter: voor een sportieve en zware auto uit de middenklasse naar mijn idee niet verkeerd. Qua onderhoud en reparatie is de auto, zoals gezegd, volledig naar tevredenheid. De grootste tegenvaller was de restwaarde: na drie jaar en 40000km was van de nieuwprijs die ik betaald heb nog 50.6% over.

ADVIES VOOR WIE IN DE MARKT IS VOOR EEN 2E-HANDS 4-SERIE F32
Ik heb zeer van de wagen genoten, en kan een F32 4-serie van harte aanraden. De auto is een superfijne reisauto, met sublieme wegligging en een navigatiesysteem dat ook in 2023 nog modern aandoet. De auto is ook zeer solide en betrouwbaar gebleken, in de jaren dat ik de auto heb gereden. En mijn grootste nadeel - de afschrijving - is voor wie deze auto tweedehands overweegt uiteraard een voordeel.

Zelf vind ik de combinatie van donkerblauw aan de buitenkant en cognac-kleurig aan de binnenkant nog altijd prachtig, en de Luxury lijn uitvoering iets gedistingeerder dan de M Sport, maar dat is uiteraard persoonlijk. Als ik opnieuw een 4-serie zou kiezen, zou ik wel voor een iets grote motoruitvoering gaan, idealiter een 440i met zescylinder.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.