BMW 335i Coupé High Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 335i Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds een paar dagen heb ik mijn 335i opgehaald bij de BMW dealer. Ben er meteen mee naar Parijs gereden om hem in te rijden. De eerste indrukken zijn geweldig. De motor wordt wakker met een heerlijke brul waar omstanders voor omkijken. In de stationair komt er een mooie lage grondtoon uit die harmonieus samensmelt met hogere zoemende klanken. Met dichte deur is de motor nauwelijks meer hoorbaar. Ga je er eenmaal in rijden dan voel je meteen dat er een enorme krachtbron onder de motorkap schuilgaat. De 335i is prima op een comfortabele manier door het verkeer te lozen; de motor is totaal niet nerveus en de automaat strijkt de verzetten keurig glad. Alleen aan de toerenteller kun je zien dat er van verzet verwisseld wordt. De BMW coupe stuurt lekker zwaar bij lage snelheden.
Ga je eenmaal met je rechtervoet helemaal naar beneden, dan verandert de auto als Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Meteen schiet je weg en de toerenteller zit direct in het rode gebied. De automaat schakelt niet eerder dan bij 7000+ toeren per minuut en geeft een stoot tussengas bij het schakelen waardoor de auto telkens weer wordt afgeschoten. Na een aantal keer heb je werkelijk waar nekpijn! Het geluid is typisch BMW en fenomenaal: wat begint als een donkere grom eindigt in een metaalachtig gekrijs. En in tunnels lijkt het wel alsof er een mitrailleur afgaat. Hier word je blij van!
Het verbruik valt mij tot nu toe zeer mee. De 335i heeft volgens mij een F label (lekker belangrijk...), maar na 1000km heb ik gemiddeld 10,5 km/l gereden (inclusief een beetje spelen, maar wel veel snelwegen 110-130 km/u). Hij haalt dus wel de 600km op een volle tank. Als je alleen in de stad rijdt is hij een stuk minder zuinig.
De auto is verder perfect afgewerkt (evengoed of zelfs beter dan mijn vorge Audi). Ik heb er een aantal opties op laten zetten, zoals HE, iDrive Pro, alu afwerking, leer, automaat, USB aansluiting, zonnescherm, M sportstuur met flippers.
De iDrive werkt prima. In het begin was het zeker wel wennen, maar na een paar dagen ben ik het helemaal gewend (is eigenlijk best logisch in elkaar gezet) en kan hem bedienen zonder echt van de weg af te hoeven kijken. Het scherm is erg breed en kan in 2 delen verdeelt worden; zo staat in het linkerdeel CD / radio informatie en in het rechterdeel de navigatie. Daarnaast heb ik ook de USB optie genomen waarmee je USB sticks en iPods op kunt aansluiten. Via de iDrive kun je dan scrollen door de menu structuur van de USB / iPod en alle tracknamen + artiestnamen worden getoont. Ik heb beiden geprobeert en werkt prima. Een USB-pen van 4Gb kost tegenwoordig maar een paar tientjes.
Een leuke optie is het zonnenscherm. Deze is electrisch en kan met een knop omhoog en omlaag geklapt worden. Erg practisch bij laagstaande zon en bij bumperklevers (niet dat dit zo vaak gebeurt bij een 335i), want het scherm is haast ondoorzichtbaar waardoor mensen achter je wel afstand zullen moeten houden.
In het algemeen valt mij ook op de hoeveelheid opties die je in het HE pakket erbij krijgt. Zeker tov mijn vorige Audi waar ik het Pro Line pakket had. Ik noem een aantal features die ik niet in mijn Audi Pro Line had: dimmende binnenspiegel, meedraaiende xenon, automatische licht schakelaar met welkoms verlichting, automatische ruitenwisser, heel veel bagagenetten, meerdere 12volt aansluitingen, electrische stoelen, verlichte portierhendels buiten. Ok, het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om HE met Pro Line te vergelijken; HE kost ook meer, maar je hebt dan wel meteen alle ’essenciele’ opties.
Optie die ik niet heb is de Hifi upgrade. Ik dacht aanvankelijk dat de standaard Hifi wel goed zou zijn, maar dat valt dus wel mee. Mijn vorige Audi heeft standaard een veel betere Hifi. Het geluid blijf in de bmw als het ware ter hoogte van je middel hangen en je hebt zeker niet het gevoel van een ’concertzaal’. Jammer.
Ergonomisch heb ik wel een kritiek: de flippers op het stuur. Je moet met je duimen drukken om terug te schakelen en met je vingers naar je toe trekken om op te schakelen (idem voor linker en rechter flipper). Het zou fijner en logischer zijn als je met links kon terug schakelen en rechts opschakelen. Bovendien zitten de ruitenwisserhendels / knipperlichthendels te dicht op de klippers waardoor je deze soms onbedoelt in werking stelt. Het M sportstuur is wel fijn: lekker klein met dikke rand met zacht geperforeerd leer.
Update 6000km:
Hij rijdt nog steeds superscherp en de wegliggen is echt subliem. Tunneltjes doen met ramen open is gewoon verslavend. De automaat is super: in de D rijdt de 335i heerlijk comfortabel en totaal niet gejaagd. Het schakelijk voel je nagenoeg niet. In de S reageert de motor veel alerter en daait hogere toeren (altijd klaar voor de ’aanval’). Ik heb ondertussen een stoplicht-sprintje met een M3 (vorig model) op ’mijn’ naam mogen schrijven :-)
Enige tijd geleden heb ik in een M3 cabrio (wederom vorig model met 343pk) gereden en in vergelijking met de 335i viel mij vooral het volgende op: Terwijl de 335i tussen de 2000-7000 toeren continue blijf versnellen, is de M3 is bij de lagere toeren ietjes minder vlot. Echter tijdens de laatste 3000 toeren gaat de motor echt helemaal los waardoor je vlak voor het rode gebied nog even gekatapulteerd wordt wat een enorme sensatie is. Echt een feest! De snelheidsbeleving is dus wel degelijk verschillend tussen een (bi-)turbo en ongeblazen hoogtoerige motor. Met de 335i heeft BMW echter een prachtige machine gebouwd waarmee je bijna altijd de snelste bent in de sprints. En in de tussensprints maak je gehakt van M3-tjes en powerdiesels.
PROBLEMEN
Enige weken geleden heb ik een anti-slip training gevolgd bij Prodrive in Lelystad. Tijdens de oefeningen (met veel slippen) kreeg ik een melding ’lekke band’. Zwaar klote. Motor uit, uitgestapt en de auto op slot gedaan. 5 minuten later weer in de auto en de melding was verdwenen. Kennelijk raakte het bandenspanningscontrolesysteem even in de war en kon dus op deze manier weer ge-reset worden.
Bij lage toeren hoor ik een lichte rammel in de motor, alsof de motor aanloopt. Volgens de dealer is het de ophanging van de motor en nieuwe rubbers zijn besteld voor de ophanging. Over enkele weken wordt dit verholpen. Hopen dat dat het is.
Update 12000 km:
Het probleem lijkt nu verholpen te zijn: er is een nieuwe motorophanging en uitlaat gemonteerd. De resonantie is nu hopelijk voorgoed verdwenen.
Ik ben ondertussen op vakantie geweest in Zuid-Frankrijk. De auto heeft het prima gehouden (what else) en heerlijke kilometers op kronkelige bergweggetjes gemaakt. Nieuwe foto’s toegevoegd :-)
Update 14000 km:
De rammel was toch weer terug gekomen! Meteen een vervolgafspraak gemaakt bij de dealer. Vandaag bij de dealer bleek echter dat ze de afspraak waren vergeten in te plannen! Gelukkig kon er een monteur toch een testritje maken om het geluid nog eens te constateren. Na de rit heeft hij het probleem meteen kunnen fixen. Bleek dat er een aantal leidingen / kabels resoneerde tegen de motor. Het geluid is nu inderdaad verdwenen. KLASSE werk van de BMW monteur en professionele service!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.