BMW 330i Dynamic Executive (2005) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i Dynamic Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 34.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
De jager...
Na 2 jaar te hebben genoten van een zwarte 320i (E90) BMW, vond ik het tijd worden om de 150Pk wezenlijk te verbeteren...naar de 258Pk leverende 330i Dynamic Executive.
In de lease kon ik tegen exact hetzelfde maandtarief overstappen naar een 2e hands 330i uit 2005. De auto is voorzien van volledige navi, ProLogic7 geluidssysteem van Harman Kardon 440Watt, sportstoelen, leren bekleding en de mooiste velgen (zie standaardafbeelding).
Sturen
Wat me de eerste kilometers opviel was de 'meermoeite' die de 330i heeft om een bocht in te kunnen sturen. De neus is zwaarder dan die van de 320i, maar het was té duidelijk en zelfs vervelend.
Schakelen
Overstap van zelf schakelen naar een autommaat was ´zaligheid troef´. Zeker bij motoren boven de 200Pk moet je geen schakelbak meer willen. En al helemaal niet bij een BMW ! Deze automaat is helemaal goed. Schakelt in D lekker ´lomig´ en in S heel direkt. In het begin ervoer ik in de S-stand nog een 'kick down', waardoor de zelflerende automaat (!) mij vertelde dat de eerste eigenaar tot 34.500 kilometer gewoonweg nooit in de S-stand moest hebben gereden. Daarna was de S de S van Scherp...geen kickdown en circa 1000 toeren/min hoger standaard draaimoment.
De tiptronic gebruik ik zelden, omdat het werkelijk niets toevoegt aan het rijplezier; het is eerder hinderlijk.
Wegligging
Superieure wegligging (blok op de weg). Redelijk veel spoorvorming met achterwielen van 18" en 255 breed. Ook het sportonderstel laat je 'bochtenuit snelheden' ervaren, die op het hoogste niveau liggen. Bochten insturen is (zoals eerder gezegd) iets meer werken, maar eveneens met heel veel plezier.
De dynamische cruisecontrol gebruik ik veelvuldig; je hoeft niet hard te rijden om deze auto als fantastisch te ervaren. Wel stoorde ik mij aan het feit, dat de auto zelf bepaald hoe hard je in een bocht kan rijden ! Wil je bijvoorbeeld met 140km/h de snelweg afrijden op je cruisecontrol, dan remt de auto in de bocht enorm af...naar bijvoorbeeld 90km/h. Dit, ondanks het feit dat je de bocht met gemak had kunnen hebben op 140km/h. Kortom, cruise eraf als je de snelweg afgaat.
De runflatbanden zijn verdomd stuiterig en rijden in combinatie met het sportonderstel ietwat te hard. Maar goed, anderzins had ik dan een offroader moeten rijden..en dat was zeker niet mijn keuze.
Rijplezier
Zoals ik als titel al aangeef; het is de ultieme jager. Na een frisse Ziptuningkuur is de motor verhoogd naar 275Pk en zijn enkele standen van het motormanagement naar M3-niveau getuned. Scherper gasrespons, ander schakelmoment, begrenzer weg etc. Er zijn weinig auto's die mij lachend eruit rijden. En iedere dieselaar met ruige koppels (4.2 TDI bijv.) zijn uiteindelijk niet moeilijk om bij te houden.
De 335i met turbo's kon mij niet bekoren, omdat deze auto 'te gemakkelijk' zijn snelheid haalt. De 330i heeft nog de atmosferische motor, die 'werkt', zwoegt en je gevoel van snelheids- en rijbeleving op een hoger plan tilt.
Zwakke punten
De runflatbanden gaan mij ietwat te snel lek (reeds 2 x vervangen). Ook de storingsmeldingen van 'onbelangrijke zaken' komen veelvuldig voor, terwijl je bij de garage uiteindelijk hoort dat er niets aan de hand was (resetten en go).
De zware neus bij het insturen van bochten
De dynamische cruisecontrol
De positie van de cruisecontrol hendel (was vroeger op het stuur, nu vlak naast je groot licht...)
Positieve punten
Al genoemd. Maar het belangrijkste wat je in deze auto kan ervaren = JIJ bent een echte RIJDER ! Puur, geweldig snel, schitterend geluid, degelijke afwerking, fenomenale automaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.