BMW 330i (2020)

autoreview

BMW 330i (2020)

Signalement

Uitvoering330i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Sparen

  • 80.000 km

Toch een BMW?

…. erbij, dat dan weer wel…

De vraag die misschien bij jou op popt: welke gaat weg?

De Audi Rs2?
De MR2 turbo?
De Tesla model3 performance?

Uit mijn reviews zal je vermoeden, dat dat niet gaat gebeuren, tenzij ik op zwart zaad zit en moet overleven, of na een inbeslagname ten behoeve van domeinen omdat alle 3 de wagens geen moeite hebben om binnen luttele seconden 100km boven de maximum snelheid te komen.

Kandidaat is eerder de trAudi A4 2.0tfsi die inmiddels 340 duizend kilometer erop heeft zitten, en hoewel snel na een JD kuurtje, nooit een extreem spannende auto is geworden. De trouwe auto die veel is ingezet voor IKEA aanschaf, marktplaatsritten, voetbalwedstrijden voor mijn zoon, danswedstrijden van mijn dochter, wintersportvakanties, etc.

Dat klopt maar ook deze houd ik nog aan voor mijn kinderen, die (sinds vorig jaar) het huis uit zijn, maar regelmatig de auto lenen voor hun studies, vakanties of studentenvereniging. Deze auto is ondanks zijn kilometerstand super betrouwbaar, veilig en motorisch als nieuw en is een handgeschakelde auto die de voorkeur geniet van mijn kinderen die nog maar kort hun rijbewijs hebben.

De BMW is de tweede daily voor mijn geliefde die regelmatig voor haar werk (zorgfunctie) op pad moet.

Waarom de BMW?
Eerlijk gezegd had ik niet zulke goede ervaringen met BMW (735i), die ondanks in mint condition meer kostte aan reparaties dan de schoenen collectie van Imelda Marcos. Daarnaast beweert mijn uiterst kundige garagehouder dat alle BMW’s in zijn garage, (nieuw en oud) zonder uitzondering olie lekken, omdat ze gemaakt zijn voor lange afstanden en in Nederland te kort worden bereden.

Los van dat zijn het over het algemeen prachtige auto’s met focus op ‘Freude am Fahren’.

Met de term prachtig moet ik wel voorzichtig zijn: want voor mij is per esthetische definitie volstrekt uitgesloten het nieuwe rioolpijpen ontwerp van de ‘Willem Bever design afdeling’ bij de Bayerische Motor Werken. Rioolpijpen horen mijns inziens onder de grond en niet op de openbare weg. Bah, Bad BMW!

Deze auto uit 2020 echter voldoet aan mijn smaak: een stoer atletisch voertuig die minder ingetogen is dan de Audi, maar zeker niet ordinair is of een patjepeeër-uitstraling heeft, waar oudere BMW’s snel last van kunnen hebben.

De lijnen van deze sedan vind ik mooier dan de station uitvoering en dat is voor mij een uitzondering omdat ik de laatste 20 jaar over het algemeen de stations er beter vind uitzien. En profile vind ik deze beamer prachtig! Echter als ik de Audi niet had dan had ik om meer praktische redenen liever de station gehad.

De historie van de auto en de bestuurder (Pietje precies) is bekend want de auto is afkomstig uit de vloot van mijn bedrijf. Mijn collega is laaiend enthousiast over deze auto die hiervoor een M140i reed: een stap terug zou je zeggen qua performance, maar een stap vooruit in comfort en veelzijdigheid, zo meldt hij.

Deze beamer voldoet aan de wensen van mij en mijn vrouw.

haar wensen:

* Comfortabel
* Practies maar niet te groot
* Vlug (maar geen monster a la de RS2 )
* Automaat (de Tesla is haar goed bevallen ipv de handbak uit de Audi)


En aangevuld met mijn voorwaarden:

* Betrouwbaar
* Betaalbaar (geen hobby auto)
* Veilig
* Sneller dan vlug (mijn vrouw is meer dan eens lastig gevallen door autobahn stalkers)
* Benzine (de 3.0E versie is niet bevallen in mijn bedrijf)
* Representatief (ik moet er ook bij klanten mee aan kunnen komen, als de Tesla in gebruik is)
* Met knipperlicht functie, want die gebruik ik wel bij baanwissel in deze BMW ;)


Opties, uitrusting:

* M-pakket
* Leder
* 18inch licht metaal,
* 8traps automaat,
* Klimaatcontrole,
* HK geluidsinstallatie,
* Verder alle denkbare elektronische opties behalve panorama dak.
* BMW app


I. Rijervaring

Sportiviteit
Ik ben een pedaalridder, dus zal maar meteen even de sportieve kant belichten.

De BMW doet haar sportiviteitsreputatie eer aan. Voor een 4 cilinder is deze auto extreem sportief. Uiteraard moet je deze auto niet vergelijken met mijn 3 andere sportwagens die soms meer dan het dubbele aan vermogen hebben. Maar ondanks minder PK’s dan de Audi A4, is het daarmee vergeleken zeker een upgrade, als je de handbak niet meerekent. Flippers doen me namelijk weinig, maar de 8traps automaat reageert, zeker in de sportplus stand, lekker snappy. De overgangen van de 8 versnelling voelen sportief aan met fijne klappen, die als een massage werken op een lange autobaan rit. De twin scroll turbo heeft een lineaire vermogens afgifte en voelt als een NA motor aan. Boven de 220km/u heeft deze auto nog voldoende power om de 250 aan te tikken, gemeten met GPS.

Deze setup met slechts 258pk geeft een gevoelsbeleving van 300pk+, knap gedaan, of heeft de BMW stiekem meer vermogen? Het zou me niet verbazen, want de nul tot 100 tijd deed hij in 5,4 seconden ipv 5,9 (gemeten met een Vbox, octaan 98, 20 graden Celsius).

De blauwe sportremklauwen bijten gretig als pack man in de stalen remschijven en geven veel vertrouwen keer op keer. Uiteraard is de remmerij niet geschikt voor een track day op het circuit van Zandvoort, maar ik zou het nog wel aandurven om ‘to the max’ op de nordschleife een rondje te gaan.

Qua wegligging is de beamer subliem. De achterwielaandrijving is speels en duwt de auto als een schaats op kunstijs in de gewenste richting, het fijne M sportstuur is perfect voor deze auto. Hij voelt lichtvoetig aan, en is zo precies als een Zwitsers uurwerk. Met een 50/50 gewichtsverdeling kan je de auto als een hooligan de bocht om hoeken, en dat doe ik graag, tot ergernis van mijn vrouw.

De elektronisch verstelbare stoelen kunnen van normale stoelen veranderen in sportkuipen doordat de flanken electronisch opgepompt worden en je vastzetten als een bajesklant in een isoleercel, in de bochten. Een welkome feature als je niet op schoot van de bijrijder wil belanden!

Comfort
Comfort mode is de populaire stand van mijn vrouw. In deze mode is de auto soepel en comfortabel en schakelt in korte bewegingen over naar de volgende versnelling. 50 kilometer per uur in de 8ste versnelling is geen uitzondering. Ook is steile bergomgeving is in de comfort-stand prima mee te sturen. De automaat weet altijd de juiste versnelling te kiezen. Het lijkt alsof er een hellingshoekmeter in de auto zit, want de auto zit altijd goed en heeft met 400nm voldoende koppel om te versnellen naar de gewenste snelheid.

Adaptive cruisecontrol werkt goed en is een welkome aanvulling in files, steden of lange afstanden. Je kan van alles aanpassen, maar ik maak gebruik van de standaard settings en die werken goed.

Erg blij ben ik met Apple CarPlay, die tot lichte ergernis ontbreekt in mijn Tesla. Het navigatie scherm is weliswaar in omvang kleiner dan de Tesla, maar de navigatie is beter leesbaar, duidelijker, en overzichtelijker in de BMW.

Beenruimte is overal goed. Ik ben 1m92 en pas prima op de achterbank. Het is geen station, maar de kofferbak is voldoende voor ons. Ik ga niet meer naar campings, maar zou prima alles mee kunnen nemen met mijn gezin. We zijn wel minimalistisch ingesteld (ik ging vroeger met mijn rover P6 naar zuid Europa). Voorwaarde is wel een skikoffer, maar dat is voor beiden Audi stations niet anders.

Interieur voelt lux en degelijk aan. Verfijnd ontwerp met mooie materialen (chroom, leder, alcantara, zachte kunststoffen), digitale klokken, interieur led strips die niet irritant zijn. Het geheel geeft je het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent.

Verbruik
De auto heeft de CW waarde van een aal. Het was de laagste in zijn categorie en won het op dat vlak van zowel Mercedes als Audi. De grill aan de voorkant gaat automatisch open bij noodzaak koeling, en dicht voor de aërodynamica, dat weer ten goede komt van de efficiency.
Het verbruik is dan ook echt keurig, en duidelijk een vooruitgang op de Audi A4. Wij tanken minimaal E10/98. In buitenland octaan 100, waar het mogelijk is.

Gemiddeld in ons platte pannekoek landje met wegen als biljardlakens: 1 op 16
Gemiddeld in buitenland met bergen, Autobahn (vmax 250, steden, etc.): 1 op 12


Minpunten

Qua sportiviteit mag je verwachten dat er ondanks de 4 cilinders er alles aan gedaan wordt om het geluid te optimaliseren en dan heb ik het niet over de kinderachtige pops en bangs feature die gelukkig aan deze auto ontbreekt. Deze 4 cilinder klinkt met afstand minder sportief dan de inmiddels 18 jaar oude A4 met dezelfde cilinderinhoud. Toen ik de eerste paar keer de kickdown intrapte, moest mijn vrouw lachen en maakte de opmerking:’daar gaat de naaimachine weer’. Geen compliment, al helemaal niet als iemand die opmerking maakt met überhaupt nul procent mening over autogeluid.

Dashboard is een smaakdingetje. Qua sportiviteit zit het lekker om je heen gevouwen, maar Ik vind het persoonlijk te druk met teveel info. Te veel keuzes en knoppen, aan het stuur, op het dashboard en in de console. Ongeschikt voor mensen die hoogsensitief zijn of snel keuzestress hebben. Leuk voor een tiener die deze auto toch niet kan betalen, voor mij en mijn vrouw volstrekt overbodig.

Headup display kan je niet gebruiken met een gepolariseerde (zonne)bril. Dat klinkt logisch, maar heb ervaring met andere merken waar het wel mogelijk is.

De inductielader is ruk. Er is maar plek voor 1 telefoon, die ook nog eens dwarsligt. En dat is onhandig met Flitsmeister die ik als tweede scherm altijd actief houdt om regelmatig op voorhand te beoordelen hoe druk de paparazzi’s van de Landelijke Politiedienst zijn op mijn weghelft. Daarnaast wordt mijn telefoon te snel te warm waardoor hij uitschakelt. Weg CarPlay. Hierdoor ben ik genoodzaakt om een kabeltje te gebruiken als ik langer dan 45 minuten reis.


Ken je het gevoel dat een auto met handbak na overschakelen een beetje schudt tijdens bijvoorbeeld filerijden? Daar heeft deze auto soms ook een beetje last van. Wel overkomelijk, maar valt me een klein beetje tegen.


Hoe prachtig en doordacht deze stoelen ook zijn, ondanks alle electronisch instelbare mogelijkheden, krijg zowel ik, als mijn vrouw en mijn zoon last van het zitvlees. Ook op de bijrijders stoel. Iedereen wil na 2 uur rijden het liefst op de achterbank zitten, waar de billen worden ontlast. Ik kan me geen auto herinneren in mijn leven waar dit optrad. Wellicht een instellingsdingetje, maar wel opmerkelijk.


Conclusie

Freude am fahren ist auch Freude am sparen!
De BMW 330i is een zeer veelzijdige alleskunner die veel boxen afvinkt op het gebied van comfort en sportiviteit. Zuinig en snel gaan hand in hand, maar als sportiviteit je ding is, zal ik wel een catback adaptatie op de uitlaat zetten om het geluid in lijn de zetten met de sportieve aspiraties van deze auto.

Video of review links

Autoweek review gebruikers
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/praktijkervaring-wat-vinden-eigenaren-van-een-bmw-3-serie-g30-g31-van-hun-auto/

Vergelijking met c300 Mercedes
https://youtu.be/7fvJmNBp_Dw

Eddie M cars review
https://www.youtube.com/watch?v=pOvTwOaWt-A

Australische review
https://www.carexpert.com.au/car-reviews/2020-bmw-330i-review

Reoniz review
https://www.youtube.com/watch?v=43jNc1DF8wk

Carwow review:
https://youtu.be/fPYho_m142c

De 330i vergeleken met de Tesla
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/bmw-330i-tesla-model-3-long-range-dubbeltest/

Het matige geluid van deze bmw:
https://youtube.com/shorts/3n48gJ-wzu4?feature=share

Verkoop

  • 95.000 km

Hij gaat weg doordat mijn vrouw dichter bij huis is gaan werken. Het is een beetje onzinnig om deze auto aan te houden, terwijl ik genoeg heb om te kiezen.
Daarnaast begint mijn woonplaats aardig onvriendelijk te worden naar autoliefhebbers. Door het parkeerbeleid parkeren(kamperen) mensen hun auto in mijn straat, waardoor er erg weinig over is voor de bewoners. Hierdoor wordt ik nog al eens aangesproken op mijn wagenpark, waar ik deels een garage voor heb gevonden. Hoewel die gesprekken vriendelijk zijn, zie ik de haat naar buitenstaanders toenemen met als gevolg dat auto’s moedwillig worden beschadigd. Sign of the times.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.