BMW 330i (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Grote stap vooruit
- 20.000 km
Na een aantal jaar in verschillende F (F21/F22/F23) modellen gereden te hebben, kwam nu het moment om in een G (G20) model plaats te nemen. Het werd een High Executive M-Sport in de nieuwe kleur, Portimão blauw. Door de omvang van de banden, is het trouwens mooier om de G20 met 19” velgen te bestellen, i.p.v. 18”, maar dat wist ik niet van te voren, ik had de auto besteld voordat deze op de markt was en was 1 van de eersten in NL met een G20.
Vergeleken met de F30 3-serie is het interieur flink ge-upgrade, ook is de binnenruimte weer toegenomen. Je zou bijna geen 5-serie meer nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de kofferruimte.
Het onderstel (M onderstel, niet adaptive in mijn geval) is ook flink verbeterd, nog strakker en sportiever, maar tegelijkertijd ook comfortabeler. Het gemak waarmee deze auto stuurt is ongelofelijk.
Ook de motor is nog beter geworden, ik was al bekend met de 2 liter 30i motor. In de 3-serie heeft deze motor 50 NM extra gekregen en dat voel je ook echt! De auto versnelt met nóg meer kracht. Ik had ook het elektronisch sper differentieel aangevinkt uit nieuwsgierigheid. Vooral wanneer je op een klaverblad gas geeft merk je dat de auto nog gemakkelijker de bocht kan volgen. De auto voelt wendbaarder.
De G20 is dus luxer én sportiever dan de F30. De Vernasca bekleding voelt iets beter aan dan Dakota. Het dashoard is goed afleesbaar, maar ik merk dat ik voornamelijk het head up display gebruik. De nieuwe tellers zijn wel mooi, maar kosten iets meer moeite om af te lezen, minder intuïtief. Ook kan je niet alle info tegelijkertijd tonen in het centrum van de toerenteller. Geen groot probleem, maar in de vorige generaties zag je continu je dag teller en km stand. In de G20 kan je het ook wel zien, maar dan kan je niet tegelijkertijd het verbruik zien. Ook onhandig is dat wanneer je de airco uit wil zetten, je dat in iDrive moet doen. Maar goed, hier valt mee te leven.
Met de connectiviteit was het in het begin even worstelen, de iPhone werd niet altijd verbonden en Apple Carplay wekte alleen maar irritatie op in het begin. De klantenservice had helaas geen pasklare oplossing, ze waren echter wel bekend met het probleem. Uiteindelijk heeft een bevriende insider mij geholpen en weet men intern nu wel hoe dit probleem moet worden opgelost. En inderdaad, na een tijdje werkte alles wél naar behoren. Alleen jammer dat dit niet gelijk het geval was.
Een andere eigenaardigheid is de USB-C aansluiting in de armleuning. Daar heb ik dus weer een adaptertje voor moeten kopen.
Al met al was dit een hele goede en plezierige auto met een hele mooie kleur. Ook als reisauto fungeert deze auto uitstekend. I.v.m. een carrière switch heb ik de auto na 6 maanden weer ingeleverd, maar niet voordat ik er 20.000 plezierige kilometers mee had afgelegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318i Executive Edition Sportline AUTOMAAT 68.000km | NLauto | HarmanKardon | Halfleer | CarPlay | Priv.glas
- 2020
- 68.105 km

BMW 3-serie Touring 330e xDrive Hybride | M Sport | Vol Opties | Panodak | Laser | Carbon | 19 inch |
- 2022
- 78.401 km

BMW 3-serie Touring M340i xDrive | Uniek | M Sport | Vol Opties | Panodak | Laser | Individual | 19 inch |
- 2020
- 53.731 km