BMW 330e (2020) #5

autoreview

BMW 330e (2020)
BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)

Signalement

Uitvoering330e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf1.600 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een 330e

  • 53.000 km

Inmiddels rij ik alweer 1,5 jaar in mijn BMW 330e G20. Tijd om mijn ervaringen met jullie te delen.

Hiervoor heb ik met grote tevredenheid in het vorige model 330e gereden. (zie review) https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-330e-iperformance-2016-2/

Meestal rij ik zo'n 2-3 jaar in een auto voordat ik deze inruil voor een nieuwe.

Toen de G20 uitkwam moest ik wennen aan het model. ik vond lange tijd mijn vorige 3 serie mooier van vorm.
Langzaamaan ging ik het nieuwe model waarderen en vond hem steeds mooier worden. Groter, moderner en stoerder in de juiste uitvoering (M) en kleur/wielen.

Mijn oog viel in het voorjaar 2020 op een demo model 330e bij mijn BMW dealer. Deze had precies de spec's zoals ik hem zou willen. Bijna helemaal af.
Had 1600 km op de teller. was eigenlijk niet de bedoeling voor de verkoop. Net uit de verpakking.

Na de proefrit merkte ik meteen een enorm verschil met mijn "oude" model. Jeetje, wat een verschil. Veel meer auto en moderner. Meer power, breder/groter. Betere afwerking. Alles was beter.

Binnen een uur was de deal rond. Ik kon niet wachten om hem op te halen.
Wat er ontbrak waren de extra getinte achterruiten. Deze werden alsnog aangepast zodat ik na 5 dagen de 330e kon ophalen.

Heerlijke rit terug naar huis met een ommetje van zo'n 50 km. (Electrisch, want dat haalt hij makkelijk in het voorjaar)

De verschillen :

Allereerst de motor. Deze is van het type van de 330i i.p.v de 320i. Het vermogen is terug geschroefd naar 184pk zoals de 320i. Daarbij nog de electromotor met meer vermogen en Xboost functie. Totaal komt het op een kleine 300pk .
Mijn vorige 330e had een power upgrade van Venturi Tuning en had daarmee ongeveer hetzelfde vermogen. toch voelt de G20 (origineel)sneller en sterker.
Met het M+ pakket schakelt de 330e nu middels een sportbak. Ook dat merk je. Snellere wisselingen van verzet. Ook met de flippers aan het stuur in manueel schakelen.

De vorige 330e had geen M sportonderstel. Dit maakt wel een verschil moet ik zeggen. Minder overhellen en veel dynamischer.
Met de speciale M remmen sta je zo weer stil. Zeker op hogere snelheden (Duitsland) veel minder last van fading.

Interieur is luxer en ruimer. Mooiere materialen en stiksels (blauw en M kleuren) in het zwarte leer op de uitmuntende sportstoelen.

Cockpit is volledig digitaal met veel functies om te personaliseren. Ook het iDrive systeem is weer moderner en werkt nog steeds perfect.

Na 6 maanden rijden was het weer tijd voor enkele aanpassingen.

Ik vond de 330e zelfs in M+ uitvoering te hoog op de poten staan. Ik stoorde mij eraan. Navraag bij BMW met als antwoord dat het met de accu's te maken had.

Na wat speurwerk ben ik bij Cobra Suspension terecht gekomen. Men had al ervaring via de BMW dealer met de 330e G20.
Ik heb mijn 330e gelijk laten aanpassen en moet zeggen, erg tevreden. Niet alleen de looks, maar zeker ook de wegligging. Ja, het kan nog beter. Klaverbladen........dikke smile op mijn gezicht. Ook bij vol accelereren blijft de auto recht. Echt een aanrader !

Tja, toen ik toch bezig was, dan ook maar weer de vermogensaanpassing. Weer naar Venturi Tuning. Binnen halfuur reed ik weg met zo'n 360pk ! Niet normaal wat een power. (Kan zelfs naar 440 pk in Belgie, maar is echt niet nodig)
Mijn acceleratie app heeft de 0-100 gemeten in 4,7 sec ! (Origineel in zo'n 5,8 sec), dus best een groot verschil.
Dat doe je een paar keer, maar dan ben je er wel klaar mee. Zeker omdat het je achterbanden kost. (Zonder wielspin zou het nog sneller kunnen).
Leuker zijn de tussensprints. Laatst nog leuk duel met RR SVR. Ik bleef (tot zijn grote verbazing) in zijn staart. Blijkt zo'n SVR toch 500 + pk's te hebben.

Is er dan niks te klagen ?

Nou, het enige is het schuifdak. Vanaf het begin is er een irritante kraak (ik ben zeer gevoelig voor kraakjes) wanneer het dak in de kantelstand staat.
2 x enkele dagen bij de BMW dealer geweest. Was even weg en nu weer terug. Dat is irritant. Ga weer terug wanneer de onderhoudsbeurt is. Nu rij ik met de schuiffunctie. Dan is er geen rammel gelukkig.

Nog steeds rij ik iedere dag met veel plezier in mijn aangepaste 330e. Dit is auto rijden zoals ik het wil. Genieten !

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens