AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 330e (2020) #4

autoreview

BMW 330e (2020)

Signalement

Uitvoering330e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst23.208 km
Lezerswaardering: 56%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De beste auto ooit gehad

  • 20.058 km

Op 13 april mocht ik mijn BMW 330e ophalen bij de dealer. Een Jahreswagen, bereden door een fabrieksmedewerker, van iets meer dan een jaar oud en 18.000 km. Boordevol opties, de meeste erg nuttig, andere wat minder.
Deze 330e is een parel. Ik vind het model zeer geslaagd, zeker in deze kleur. Alles klopt.
Het rijden is fantastisch. Stil, snel, comfortabel én sportief. Door het adaptieve onderstel maak je met één druk op de knop van deze auto een comfortabele of sportieve auto. In alle standen ligt de auto als een blok op de weg. In Sport uiteraard nog meer. Met de vering in sport voel je iedere richel, maar je kan enorm hard gaan. In comfort strijkt de vering veel glad, maar gaat zeker niet zwabberen.
Ik heb deze auto als plugin genomen omdat mijn bedrijf op 3 km ligt van mijn huis en de meeste afstanden kort zijn. Op alle korte afstanden rij ik 100% elektrisch, zodat ik de benzinemotor niet onnodig koud belast. Wanneer ik een keer sportief wil gaan, rij ik de motor eerst warm en ga dan knallen. Ondanks het zeer sportieve karakter, nodigt de auto net zo goed uit om relaxed te rijden.
Ook geweldig is de adaptieve cruise control met zelfstuurfunctie. De auto blijft netjes tussen de lijnen en houdt afstand tot de voorganger. Als je een bocht of rotonde nadert, ziet hij dat en gaat dan automatisch langzamer rijden. Je gaat dan wel als een oud wijf over de rotonde of door de bocht :D.
De 330e heeft ook een uitgebreid camerasysteem vóór en achter en opzij, wat een 3D beeld geeft bij parkeren. Ook kan hij twee kanten de hoek om kijken bij onoverzichtelijke parkeerplaatsen.
Er is nog veel meer te zeggen, maar daar is het internet te klein voor. Ik ga zeker nog veel plezier hier aan beleven.

Enkele maanden later ,,.

  • 23.208 km

We zijn weer een paar maanden verder. De 330e bevalt nog erg goed. De auto is sportief en toch comfortabel door de adaptieve vering en stuurbekrachtiging. Er zijn ongetwijfeld comfortabeler en sportievere auto's, maar BMW heeft bij de 330e beide kunnen realiseren.
Ik rij veruit de meeste kilometers elektrisch. Ik kan zowel thuis als bij mijn bedrijf opladen en dat doe ik ook geregeld. Na mijn laatste tankbeurt heb ik zo'n 1000 km gereden met nog 3/4 tank en een gemiddeld verbruik van 1,4l/100km.
Je moet bij het wegrijden wel opletten of die in EV modus staat, anders rij je hybrid. Dan kan je motor ongemerkt aanslaan. Ik wil mijn brandstofmotor eigenlijk alleen gebruiken als ik hem ook goed warm kan draaien. Als je af en toe bij wat meer vermogen kort je brandstofmotor gebruikt wordt die uiteraard niet warm.
De adaptive cruise control met zelfsturing werkt goed. Soms raakt hij in de war met de strepen. Zelfsturing is prima uit te zetten. De afstandsregeling werkt veel beter dan in mijn vorige BMW i3.
Sommige opties zijn leuke gadgets, maar eigenlijk nutteloos. Zoals gesture control. Je vergeet snel welke beweging je moet maken. Soms reageert hij onbedoeld op een beweging, soms niet als je het wel wil. De knoppen gebruiken of stembesturing werkt beter. Gesture control is uitschakelbaar, maar jammer als je ervoor hebt betaald.
Achterin zit er ergens een kraak. Dat hoort uiteraard niet bij een BMW, dus ga ik er nog mee terug.
De bagageruimte is beperkt, maar dat is voor mij OK. We hebben nog een MB Viano Marco Polo, dus als het nodig is heb ik ruimte.
Verder bevalt hij me nog prima, ook na een aantal maanden.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren