BMW 330e (2020) #3

autoreview

BMW 330e (2020)
BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)BMW 330e (2020)

Signalement

Uitvoering330e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

330e freude am fahren

  • 15.000 km

Soms kom je wel eens een auto tegen waar je van denkt; wauw! Dat is het verhaal van mijn G20 330e. In deze (eerste) review zal ik ingaan op mijn zoektocht, wat mijn overwegingen waren, de configuratie van de 3 serie, hoe zo’n hybride rijdt in de praktijk .

Waarom een 330e, een hybride. Het is iets waar menig petrolhead toch met enige afkeer aan denkt, hybride en elektrische auto’s. Wat toch erg jammer is, want het rijdt echt geweldig en ik kan het iedereen aanraden eens te proberen. In mijn geval heb ik getwijfeld tussen een nieuwe Tesla model 3 of een jong gebruikte 330e. Als lease optie had ik voor de tesla gekozen (bijtelling), maar aangezien dat niet het geval is wegen zaken zoals kwaliteit toch zwaarder. De G20 is namelijk echt zeer goed afgewerkt i.t.t. een Tesla model 3. En daarnaast val ik ook wel onder de categorie mensen dat BMW een warm hart toedraagt. Een 330i heb ik niet overwogen aangezien ik toch deels elektrisch wil rijden, zeker op kleine stukjes ideaal.

In mijn zoektocht vond ik een aantal opties belangrijk; een G20 met M pakket en adaptive cruise. Na een zoektocht van enkele maanden zag ik mijn huidige auto opeens staan bij een BMW dealer, uit 2020 net 15.000km gelopen en werkelijk helemaal in mijn ‘droomconfiguratie’. Echt vol in de opties (bijna alles op het schuifkanteldak na), in de kleur BMW Individual Tansanit Metallic en lederen (sport) stoelen in de kleur cognac. De auto is geïmporteerd (bmw jahreswagen), maar het voordeel is dat het een configuratie betreft met een cataloguswaarde is net over de 75.000 euro voor een relatief gunstige prijs t.o.v. het andere Nederlandse aanbod. Na een korte bezichtiging wist ik dat dit hem ging worden.

Wat voor configuratie is het. Als modelvariant betreft het een model M Sport, wat inhoudt dat er sportief ogende bumpers op zitten, M sportonderstel en M sportremsysteem en sportinterieur. Verder zit er het high-exec pakket op, een adaptief M onderstel, Laser koplampen, verwarmt stuur stoelen en bank, elektrische achterklep, extra geïsoleerde ruiten, Harman/Kardon audio upgrade, Parking assistant plus (360 camera), Driving Assistant Professional, head-up display, gesture control, live cockpit professional etc, kortom, vol dus. (enkele opties zal ik later los bespreken).

De aandrijflijn, hoe bevalt dat? Er zijn hier een aantal dingen om te bespreken, volledig elektrisch rijden, het samenspel in de hybridemodus en de sportmodus met xtraboost.
Ten opzichte van de vorige generatie F30 330e heeft de aandrijflijn twee upgrades gehad. De motor is vervangen van de B48B20A naar de B48B20B, waardoor nu dezelfde motor als de 330i gebruikt, maar softwarematig begrenst op 184pk. Ook het accupakket is geüpgraded van 7.6kWh naar 12kWh. Volgens BMW zou de elektrische range daarmee op 60km moeten komen.
Om te beginnen met enkel de elektrische motor, dat rijdt zeer comfortabel en verassend vlot in het stadsverkeer. Ondanks het geringe vermogen kom je in de stad (tot 80km) echt niets te kort. Je zal geen strepen trekken bij het stoplicht, maar echt snel zat. Eenmaal op de snelweg wordt het beperkte vermogen wel een beperking, na 110kmh gaat het langzaam op puur stroom. De top is overigens 140 (bij de F30 was dat 110).
De hybridemodus werkt zeer soepel. In de basis rijdt de 330e bijna altijd op stroom en pas op de snelweg komt de brandstof motor er rustig bij. Ook het samenspel tussen de brandstof en elektromotor is hoogstaand, geen gekke schokken etc. Het voelt beter aan dan mijn Lexus IS300h qua verfijning. De motor is overigens binnen 7 minuten op bedrijfstemperatuur (100c, buitentemp 2graden).
In de sport stand met xtraboost komt de G20 goed van zijn plek. Xtraboost geeft voor 10 seconden zo’n 40pk extra waardoor de auto 290pk levert. Is het een snelle auto? Ja, ik vind van wel. Mijn vorige auto was een G30 540i met 420pk en dat was bloedsnel, maar in de 330e heb ik geen moment het idee dat ik tekortkom. Overigens, voor de tuners onder ons, de stage 1 waardes van de 330e zijn niet misselijk; 440pk en 760nm zijn geen uitzondering. Zelf hou ik de G20 voorlopig standaard, ik rij er bijna alleen maar elektrisch mee.

Hoe rijdt het? In een woord: geweldig! De G20 330e rijdt heel dynamisch en maakt echt een hele grote stap vanaf de vorige generatie. In het verleden heb ik zowel de E36, E90, E91 en f30 uit de 3 serie reeks gehad, en de G20 is weer echt een sportsedan. Sterker nog, de G20 rijdt zelfs zo goed met de adaptieve dempers in sport stand dat de auto mij doet herinneren aan de best sturende auto die ik heb gehad (een E36 M3 met AST dempers, afgesteld voor op de ring). Complimenten aan de engineers in München, puur vakmanschap. De feedback die je krijgt is geweldig, de auto verrast je nooit en je weet precies waar de grens zit. Kortom; een echte BMW!
Het gewicht van de 330e is wel een aandachtpunt, zo’n 250 kilo extra ten aanzien van de 330i. Echter, in de praktijk merk je hier vrijwel niets van. De gewichtsverdeling is 50/50 en het accupakket zorgt voor een lekker laag zwaartepunt. Als je een verkeersdrempel wat ‘sportiever’ pakt dan word je er even aan herinnerd dat de achterkant best zwaar is, maar tijdens het rijden amper. Dit is waarschijnlijk voor een deel in de software opgelost door BMW.

Het verbruik… iets wat toch van belang is voor de particuliere koper. Helaas kan ik hier nog niet te veel nuttige uitspraken over doen, maar dit zal ik later updaten. Momenteel rij ik bijna alleen maar op stroom. In winter is de range zo’n 40km als je echt rustig rijdt. In de zomer zal 40+ vast wel haalbaar zijn. Dus voorlopig heb ik nog amper brandstof verbruikt, toen ik de auto net ophaalde met leeg accupakket was het verbruik zo’n 1op15-16, best goed. Ik hoop binnenkort enkele langere afstanden te maken met de 330e en zal t.z.t. het verbruik updaten.

Het infotainment systeem kan ik kort over zijn. Idrive 7.0 is waarschijnlijk een van de beste systemen beschikbaar in de automotive wereld. Het werkt snel en intuïtief. Ook integratie met Apple carplay werkt top.

Ervaringen met enkele opties. Om te beginnen het Driving Assistant Professional pakket. Echt een game-changer op langere afstanden. De BMW is in staat autonoom te rijden en het werkt bijzonder goed. Enige vereiste is dat je een hand losjes aan het stuur houdt (safety vereiste), maar verder regelt de G20 alles zelf, afstand en sturen tussen de lijnen.
Het parking assistant pro pakket met 360 camera maakt parkeren ook echt een fluitje van een cent, nooit meer zorgen om stoeprandjes etc. Het is een functie uit de 7 serie en leuk om te zien dat het beschikbaar is in de 3 serie. Het automatisch inparkeren gebruik ik nooit.
Gesture control, in mijn ogen een gimmick, leuk om een keer te laten zien, maar ik gebruik toch liever stuurwielbediening.
Harman/Kardon systeem. Ik kan het iedereen aanraden. Het is een geweldig audiosysteem. De speakers komen vooral tot zijn recht met genres zoals rock. Kraakhelder en genoeg kick van de bass om het goed in harmonie te laten klinken. Ben je een liefhebber van standje gehoorschade op max en hardstyle, dan loop je tegen de beperkingen van de speakers aan en dan zou je eens kunnen shoppen bij bijvoorbeeld een Bavsound en de subs upgraden. Maar nogmaals, voor genres zoals rock, pop, klassiek etc, geweldige audio met super helder detail. In voorgaande auto’s heb ik de audio vaak geupgrade, maar het H&K systeem is in mijn ogen top.
De head-up display is zo’n 70% groter t.o.v. de F30 generatie. En dat maakt echt een enorm verschil, er kan veel meer informatie voor je neus geprojecteerd worden zodat je je ogen niet van de weg hoeft te halen, erg fijn. Tot slot nog iets over de laser koplampen, geweldig lichtbeeld. Ze zijn adaptief dus je kan met groot licht rijden zonder anderen te verblinden (zijn wat interessante videos te vinden over de werking).

Zoals vermeld zal ik in de toekomst de review verder updaten met nieuwe bevindingen. Mocht je specifieke vragen over de 330e hebben, stel ze gerust.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens