BMW 330e (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.500 km |
Vet
- 1.500 km
Ik wil niet de indruk wekken dat ik hier een echte review schrijf. Ik zit nog in de wittebroodsweken en dat kan een vertekend beeld geven. Maar aangezien we allemaal autoliefhebbers zijn en er nog geen stukje is geschreven over de 330e van de generatie G20, waag ik een poging.
Ik heb de vrijheid om te kiezen wat ik wil en zit dus niet vast aan brandstofkeuze, uitstoot normen (of erger: aan bepaalde merken). Tevens ben ik in de gelukkige omstandigheid om iets meer aan een auto te kunnen uitgeven. Leven zonder bijtelling is helemaal niet erg. Er mocht dus iets leuks komen. In m'n keuze ben ik van links naar rechts gegaan, van oud naar nieuw en van cabrio naar coupe om uit te komen bij deze sedan. Dit is m'n derde BMW (na de E91 en F31) en eigenlijk wist ik van te voren dat ik wederom bij BMW zou uitkomen. Waarom? Ik hecht waarde aan een meer dan goed weggedrag maar bovenal aan een rustig en goed afgewerkt interieur. Met de keuze voor de 330e maak ik een stapje richting elektrisch rijden in een grote(re) middenklasse zonder beperkt te worden in m'n keuze.
Samenstelling:
BMW heeft de 330e al bijzonder ruim aangekleed en zonder alles hier te noemen komt het erop neer dat alle veiligheidsvoorzieningen en rijhulp systemen erop zitten. (Safety Pack en Personal CoPilot Pack). Het is een High Executive, Luxury Line. Bewust niet gekozen voor M-Sport omdat je geld dan naar het dure M-onderstel etc. gaat. De auto heeft ook geen M-onderstel nodig. Door het lage zwaartepunt rijdt de auto met normaal onderstel al waanzinnig goed.
Enfin, paar extra opties erop dan:
- Glazen dak (bij de sedan is die is echt groter geworden t.o.v. F30)
- Sportstoelen (hele vette stoelen)
- M-sportstuur
- 18 inch ipv 17 inch velgen (overigens vind ik de standaard 18 inch bij M-Sport echt niet mooi). Denk dat deze die er onder zitten prima te pruimen zijn
- Comfort Access. Ik heb niet goed gekeken, maar elektronische achterklep zit er voor die 660 euro niet op. Kom op BMW....
- Stoelverwarming achter (was een belofte aan de kids...)
Ik wist dat de 330e standaard geleverd wordt met BMW hifi en heb dat zo gelaten. En eerlijk is eerlijk: dat is zeker niet slecht.
Overigens levert BMW deze auto af met Mennekes kabel en thuislaadkabel. Mooie kabels van zeer degelijke kwaliteit.
Elektrisch rijden:
BMW claimt dat zo'n 60 km elektrisch rijden haalbaar is. Mijn woon-werk verkeer is 33 km retour en dat haal ik in de winter (winter?) met nog 2-5 km over. Ik laad dus niet bij. Op ev-database lees ik dat de praktische actieradius 39 km zou zijn in de winter (met lagere temperaturen). Ik had dus iets meer verwacht, maar traject is wel filegevoelig dus ik vind het allemaal prima. Mijn verbruik is dan.... 26 KwH/100 km. En dat is volgens mij aan de hoge kant als je dit vergelijkt met puur elektrische auto's. Maar goed, de auto weegt zwaar.
Opladen doe ik lekker 's-nachts aan een regulier stopcontact. Ik ga geen dure paal aanschaffen voor een auto die max 3,7 KwH per uur laadt en ook maar 10,4 Kwh capaciteit heeft. Omgerekend rij ik voor € 1,75 per dag heen en weer naar het werk. Overigens heb ik over die eerste 1500 km slechts 1,4L/100km verbruikt.
Ok, maar rijdt dat nog een beetje, elektrisch? Ik vind het heerlijk. Vreemd genoeg schijnt de elektromotor (zit onder/aan de automaat) maar 68pk (!) te hebben, maar zo voelt dat niet. Natuurlijk zijn het de Newton meters waar het om gaat (265). Een vlotte auto op alleen elektra, maar uiteraard geen partij voor een volledig elektrische auto in deze stand. Overigens is die 265 NM het maximum dus vermoedelijk in XtraBoost modus welke alleen in Hybrid modus aanwezig is. De 68pk wordt 113 pk in dezelfde modus. Systeemkoppel is 420 NM en systeem vermogen is 292 PK - advies is deze pas na 2000 km aan te spreken :-). Voor de liefhebber: in de technische specs maakt BMW toch wat rekenfouten. Kijk maar na.
Maar... hoe rijdt het nu echt? Het rijdt sowieso fantastisch deze auto. Wat een waanzinnige wegligging, power (in Hybrid modus), een mooi afgewogen comfort met ook nog eens superfijne stoelen. Dit is zo'n wereld van verschil met de F31 (welke al heel fijn reed). Ik denk niet dat dit nog beter kan voor een reguliere sedan.
De auto is uitgerust met Driving Assistant. Dat gaat heel aardig. Wel heb ik het gevoel dat de auto een beetje de rechterkant van de rijstrook opzoekt, maar verder gaat het redelijk beheerst.
Ruimte:
De G20 is er behoorlijk op vooruit gegaan qua binnenruimte. De auto is dan ook 10cm langer en 2 cm breder. De 330e verliest wel zo'n 100 liter bagage. Dat merk je wel. Overall is de ruimte 10-12 cm minder hoog. Dakkoffer mee op vakantie.
Opmerkelijk:
Het gaat te ver om alle mogelijkheden op te schrijven, maar je kan de auto verregaand personaliseren. Paar bijzonderheden.
- De auto kan voor elk (in elk geval Europees) land tonen wat de maximumsnelheden zijn, verplichte uitrusting is, het maximale promillage, etc. Mooie en bruikbare informatie.
- BMW heeft de auto al uitgerust met USB-C laadpunten voorin en achterin. Jammer voor nu, maar de volgende telefoons/tablets zullen deze aansluitingen wel hebben.
- Alle hulpsystemen kunnen worden uitgezet. Dat heb ik niet gedaan, maar ik laat de auto niet ingrijpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 330e xDrive Hybride | M Sport | Vol Opties | Panodak | Laser | Carbon | 19 inch |
- 2022
- 78.401 km

BMW 3-serie Touring 330e Sport Line Live Cockpit Led Elec.trekhaak
- 2020
- 73.253 km

BMW 330i High Executive M-Sport AUTOMAAT | Navigatie | Cruise Control | 19inch | Leer | Parkeersensoren
- 2019
- 37.921 km