en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | 330e |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
De meeste kilometers rij ik lokaal en omdat ik het milieu wil sparen wil ik die km’s zoveel mogelijk elektrisch rijden. Daarom is mijn keuze al een paar jaar om in een PHEV te rijden. Ik heb gekozen voor de BMW 330e omdat ik rijplezier en wegligging het meest belangrijke vind aan een auto. In alle reviews kwam terug dat de nieuwe 3 serie weer echt een rijdersauto was en daarin ben ik niet teleurgesteld. Ik heb gekozen voor de 330e in M-sport uitvoering inclusief de bijbehorende 18Inch velgen en adaptief onderstel. Bij de M-sport kwam ook de mogelijkheid om de kleur Portimao Blau te kiezen. Dit is een prachtige kleur die ook bij somber weer nog een mooie uitstraling heeft.
Ik sta open voor vragen om verdere ervaringen met jullie te delen.
De verbruiksmonitor invullen is me teveel werk, maar ik wil wel het verbruik over de eerste 20.000 km met jullie delen. Over de eerste 20.000 km heb ik 321 liter benzine getankt en ik heb 3514 kWh geladen. Het gemiddeld verbruik op benzine is 6.0 liter/100km en elektrisch 24.0 kWh/100km. Op benzine rij ik meestal zuinig en elektrisch meestal vlot, als ik weet dat de accu toereikend is voor de rit. Tijdens een vakantie dag heb ik bewust zo zuinig mogelijk elektrisch gereden en kwam toen uit op 76 km op een acculading (netto 11.2 kWh), verbruik van 14.7 kWh/100km. In de winterperiode haal je met zuinig elektrisch rijden maar 30/35km op een acculading, in de zomer is dat 50/55km.
Na een jaar rijden in de BMW ben ik zeer positief over de 330e. Voor korte ritten kan je volledig elektrisch rijden en dit heb ik ook standaard ingesteld met sport vering en sturen. Alleen elektrisch rijdend ben je al ruim vlotter in het verkeer dan menige andere auto. Als ik weet dat ik 40 tot 50km moet rijden tot een bestemming met laadpunt, dan rij ik rustig en in Hybrid Eco Mode. Als de afstanden korter zijn dan rij ik vlotter (minder zuinig) en geniet van de rijeigenschappen. De wegligging is erg goed doordat de accu tussen de assen ligt en het gewicht goed verdeeld is. Dit is duidelijk beter dan bij een Volvo V60 D6 Hybrid en ook beter dan bij een VW Golf GTE die ik eerder in bezit heb gehad.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.