BMW 330e (2019)

autoreview

BMW 330e (2019)
BMW 330e (2019)BMW 330e (2019)BMW 330e (2019)BMW 330e (2019)BMW 330e (2019)BMW 330e (2019)

Signalement

Uitvoering330e
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom deze?

Ik heb gekozen voor de BMW 330e omdat ik rijplezier en wegligging heel belangrijk vind aan een auto. In alle reviews kwam terug dat de nieuwe 3 serie weer echt een rijdersauto was en daarin ben ik niet teleurgesteld. Ik heb gekozen voor de M-sport uitvoering inclusief de bijbehorende 18Inch velgen en adaptief onderstel. Bij de M-sport kwam ook de mogelijkheid om de kleur Portimao Blau te kiezen. Dit is een prachtige kleur die ook bij somber weer nog een mooie uitstraling heeft.
De meeste kilometers rij ik lokaal en omdat ik het milieu wil sparen wil ik die km’s zoveel mogelijk elektrisch rijden. Daarom is mijn keuze al een paar jaar om in een PHEV te rijden. Voor langere afstanden rij ik een volledig elektrische auto.

Ik sta open voor vragen om verdere ervaringen met jullie te delen.

Verbruiksmonitor

  • 20.000 km

De verbruiksmonitor invullen is me teveel werk, maar ik wil wel het verbruik over de eerste 20.000 km met jullie delen. Over de eerste 20.000 km heb ik 321 liter benzine getankt en ik heb 3514 kWh geladen. Het gemiddeld verbruik op benzine is 6.0 liter/100km en elektrisch 24.0 kWh/100km. Op benzine rij ik meestal zuinig en elektrisch meestal vlot, als ik weet dat de accu toereikend is voor de rit. Tijdens een vakantie dag heb ik bewust zo zuinig mogelijk elektrisch gereden en kwam toen uit op 76 km op een acculading (netto 11.2 kWh), verbruik van 14.7 kWh/100km. In de winterperiode haal je met zuinig elektrisch rijden maar 30/35km op een acculading, in de zomer is dat 50/55km.

Een jaar rijplezier

  • 20.000 km

Na een jaar rijden in de BMW ben ik zeer positief over de 330e. Voor korte ritten kan je volledig elektrisch rijden en dit heb ik ook standaard ingesteld met sport vering en sturen. Alleen elektrisch rijdend ben je al ruim vlotter in het verkeer dan menige andere auto. Als ik weet dat ik 40 tot 50km moet rijden tot een bestemming met laadpunt, dan rij ik rustig en in Hybrid Eco Mode. Als de afstanden korter zijn dan rij ik vlotter (minder zuinig) en geniet van de rijeigenschappen. De wegligging is erg goed doordat de accu tussen de assen ligt en het gewicht goed verdeeld is. Dit is duidelijk beter dan bij een Volvo V60 D6 Hybrid en ook beter dan bij een VW Golf GTE die ik eerder in bezit heb gehad.

Silvretta hochalpenstraße

  • 30.000 km

Dit jaar op vakantie met de 330e naar Montafon in Oostenrijk. De heenreis in de nacht verliep voorspoedig. Bij het appartement was een 220volt aansluiting waar we elke dag konden opladen. Vanaf het appartement was het 20km omhoog via de Silvretta hochalpenstraße naar de Silvretta stausee. Van Gaschurn op 920m was het naar boven op 2032m een stijging van 1112m. Alleen rijdend op de elektromotor kon je makkelijk, comfortabel en met veel plezier door de bochten omhoog rijden. Met een volle accu van start, was deze leeg na 17km ter hoogte van de Vermunt stausee (1740m) en dus een stijging van 820m. Overschakelen naar brandstof verloopt vlekkeloos en je kan het horen als de motor aanslaat, maar niet voelen aan de beweging. Met het laatste stuk op brandstof kwamen we boven waar ook een laadpaal beschikbaar was. Ik heb daar gestaan voor de foto, maar niet opgeladen want ik wilde naar beneden zodat de BMW kon afremmen middels energie terugwinning.

De afdaling verliep goed, bij het wegrijden van de parkeerplaats startte de motor direct want de accu was immers leeg. Na zo’n 3 km afdalen met energie terugwinning kon de auto weer op “Electrical”. Eenvoudig met het rempedaal (= energie terugwinnen) kan je de snelheid in de afdaling en haarspeldbochten goed controleren. Wat rijd deze auto toch prettig ?. Na een afdaling van 1112m hoogteverschil was de accu lading terug op 30%. Ik had meer verwacht, maar ik denk dat het wel redelijk is om voor (17+20=) 37km de accu voor (100-30=) 70% te hebben gebruikt. Laat me even weten in de comments als ik hier een denkfout maak.

Terug naar Nederland was de Duitse autobaan mooi vrij om af en toe met hoge snelheid te rijden, ook dan was het echt een genot hoe deze auto met Adaptief M onderstel op de weg ligt. Voor mij was dit vergelijkbaar met de Volvo V60 D6 Hybrid die ik eerder in mijn bezit had. Dit vergelijk gaat op bij de Autobahn, maar in de haarspeldbochten is de BMW superieur.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.