BMW 330d Coupé High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d Coupé High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 108.000 km |
Windgeruis
- 40.000 km
De (overigens erg mooie) ramen zonder stijlen zorgen bij hogere snelheden of bij zijwind onder bepaalde hoeken vooral aan de bijrijderskant voor te veel windgeruis. Erg irritant en doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel.
Bij de dealer kwam men niet verder dan het afhangen van de deuren en het insmeren met siliconenspray. Probleem is iets verminderd maar blijft bestaan. Aangezien ik meestal alleen in de auto zit (mijn vrouw rijdt A4) laat ik het er maar bij.
Sluiting gordel
- 90.000 km
De sluiting van mijn (bestuurders-)gordel lijkt te gaan haperen. Ik moet geregeld de sluiting een paar keer stevig indrukken voor ik de gordel kan inleggen. Nu, drie weken verder, lijkt het euvel vanzelf te zijn "verholpen". Vreemd.
Dagje Keulen
- 85.000 km
Met mijn achterbuurmeisje, mijn achterbuurman en mijn vrouw een dagje naar een popconcert in Keulen geweest (vanuit Groningen). Bij Nieuweschans/Bunde vanaf de A7 de A31 opdraaien en de baksteen eens op het gaspedaal gelegd. Heerlijk! Met 4 volwassenen in de auto en 250 km/pu naar het zuiden. Zelfs op dit soort snelheden ligt de auto op de weg alsof je maar gewoon 120 rijdt. En wat nog het meest opvallende is: De tank leeggereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5!
Automaat of handmatig schakelen?
- 65.000 km
Al jaren neem ik me - kruipend in de zoveelste file - voor om bij de volgende leasebak nu eindelijk eens een automaat te nemen. Telkens weer toch maar een handgeschakelde auto genomen (want dat is toch veel leuker/sportiever en automaten zijn toch voor oude mensen). Deze keer dus mijn allereerste automatische bak. Geweldig! Wat een stress scheelt dat in de file. Hij valt ook handmatig te schakelen maar om eerlijk te zijn heb ik dat alleen nog maar gedaan om meerijders te laten zien dat dat ook kan. Zeker in de sportstand valt er aan deze bak gewoon erg veel plezier te beleven. Schakelt ontzettend soepel en snel. Enige puntje van kritiek is misschien dat ik ook wel normaal over en woonerf wil kunnen rijden. Als je uberhaupt maar aan het gaspedaal denkt schakelt de bak al terug en dat oogt misschien wel een beetje asociaal in de ogen van eventuele omstanders. Fluwelen teentje is dus het devies op het woonerf.
Tja, die i-drive knop
- 95.000 km
Al veel over gesproken in de Autoweek: De i-drive knop. Lang over nagedacht of ik daar ook wat over wilde zeggen.
Vooropgesteld: De mogelijkheden om naar eigen wens zaken in de auto in te stellen zijn enorm. Van wat je wilt bedienen met welke knop op het stuur tot en met de instellingen van de standkachel en het automatisch sluiten van de portieren, alles kan. Je moet er even op studeren, maar dan is er ook erg veel mogelijk.
Alleen blijven de kleine ergernissen toch nadrukkelijk aanwezig: Telkens als ik in het menu "navigatie" selecteer komt het menu op onvoorspelbare plekken in het instellingenmenu terecht. Hoe moeilijk is het nu om bijvoorbeeld terug te komen in het laatst gekozen menu? Soms blijft het systeem op vervelende momenten "hangen" en helpt het soms alleen als ik stop, de navigatie-dvd er uit haal, de auto uitzet, minstens 5 minuten niets doe en dan de dvd terugplaats. Dan pas heeft het systeem zich blijkbaar voldoende gereset om weer verder te kunnen. Heel erg irritant. De dealer heeft het niet kunnen verhelpen, ik heb er mee leren leven. Audi's MMI is duidelijk verder, met de aanpassingen van BMW na de laatste (sedan) facelift heb ik (nog) geen ervaring.
Schade en bijgeluidjes
- 108.000 km
Hmm, door mijn eigen onoplettendheid schade gehad: Bij het uitrijden van een parkeergarage de rechterskirt beschadigd. Bleek compleet vervangen te moeten worden. Meteen maar die fraaie winkelwagentjes-sportstreep mee laten nemen. Nu is ie weer helemaal strak.
Het begint me trouwens op te vallen dat er af en toe er vervelende bromgeluiden te horen zijn tijdens het rijden. Het maakt daarbij niet uit hoe hard ik rijd. Volgens mij komt het binnen via de luchtroosters bij de voorruit. De dealer kon niet meteen iets vinden. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.