BMW 330d Coupé High Executive (2007) #2

autoreview

BMW 330d Coupé High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering330d Coupé High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 14%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toen mijn 1-serie aan de maximale kilometrage van het leasecontract zat heb ik 'em vervangen door een 3-serie coupé. Na 5 maanden lang wachten heb ik de 'e92' uiteindelijk in augustus 2007 opgehaald.
Vorige week heb ik mijn geliefde coupé ook weer ingeleverd, met 174 k op de teller. Dus leek het mij tijd voor een objectieve evaluatie. Alhoewel, objectief, laat ik maar gelijk toegeven dat ik wel een zwak voor BMW's heb.

CONFIGURATIE (belangrijkste zaken)
- BMW 330 d high executive (e92);
- sportautomaat met stuurschakeling;
- sportstoelen;
- M sport onderstel;
- 17 inch wielen;

BETROUWBAARHEID
Dit is voor mij persoonlijk een belangrijk aspect. Al zou ik in de meest fantastische wagen rijden, als 'ie me in de steek laat dan is voor mij de lol er snel vanaf. Gelukkig kan ik hier kort over zijn. Afgezien van de gebruikelijke vervanging van banden, wisserbladen, olie e.d. heeft de Coupé helemaal geen mankementen gehad, althans niets noemenswaardig. Het enige kwaaltje was dat na 160k km de spiegel stoeprandfunctie gek deed. Dit is met een simpele reset verholpen. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ik heb wel goed gezorgd voor deze auto. Nooit vol gas weggereden met een koude motor, je weet wel.

KOSTEN
Een BMW 6 cylinder rijden is duur. Vergeleken met de Polo's, Corsa's van deze wereld. Ten eerste is de aanschafprijs zeer hoog: in 2007 moest deze auto EUR 74.000 kosten.
Omdat ik een aardige baas had die de maandelijkse leasekosten voor z'n rekening nam had ik hier alleen indirect last van. De bijtelling gaat natuurlijk evenredig omhoog met de aanschafprijs. Zoals boven genoemd waren de onderhoudskosten heel voorspelbaar vanwege de grote betrouwbaarheid. Wel heb ik winterbanden op de 17 inch velgen laten monteren. Het brandstofgebruik heb ik meerdere keren over grote intervallen gemeten en deze kwam uit op gemiddeld 1 op 14,5. Niet slecht voor een 231 pk / 500nM 6-cylinder.
Ter illustratie: ik schat in dat ik ongeveer 75% van de km's snelweg hebt gereden, ongeveer 15% stad (Amsterdam, Den Haag, Utrecht) en ongeveer 10% AutoBahn / Franse snelwegen. Mijn rijstijl is best pittig. Ik weet vrij zeker dat wanneer je conservatief en langzamer met deze auto rijdt, dat een verbruik van 1 op 18-20 mogelijk is.

WEGGEDRAG
De combinatie van dikke dieselmotor, sportautomaat en sportonderstel is geweldig. Ik ben afgelopen jaren altijd met een smile in- en uitgestapt.
Allereerst het blok. (BMW)puristen vinden dat er niks boven een benzineblok gaat, bij voorkeur natuurlijk de klassieke 6 in lijn. Ik geef toe, de benzine R 6 blokken zijn geweldig en ze klinken fantastisch (heb verschillende R6-en gehad), maar om de 330d een beetje bij te kunnen houden moet je wel keihard werken. En dan bedoel ik veel gas, hoog in de toeren, veel schakelen. En dat is heel gaaf, maar niet als je dagelijks veel kilometers rijdt. De 330d is juist moeiteloos snel. Een stoplichtsprintje win je wel van 99% van de medegebruikers (Impreza's, highend BMW's, Audi's, 911's uitgezonderd) maar wat echt indrukwekkend is, is de tussenacceleratie en elasticiteit. Ik vond het geweldig om vanuit 60 km/h de snelweg op te rijden. Door mijn vele km's op de Autobahn heb ik gemerkt dat je qua trekkracht zelf echte sportauto's het leven zuur maakt. Ik heb afgelopen jaren wat snelle exotische auto's geprobeerd, o.a. een handbak 911 4S en een handbak e92 M3. Iedere keer had ik dezelfde conclusie: m'n eigen dieseltje voelt in bepaalde opzichten sneller aan.
Vanwege de vele snelweg kms in de file is een automaat sowieso een must. Voor mij nooit meer een handgeschakelde wagen, ik wordt al moe als ik aan dat geschakel en gekoppel denk. Wat wel grappig is, is dat ik pas 2 weken voor het inleveren van de 330d ontdekt heb dat er ook een automatische Sportstand bestaat waardoor de motor wat hoger in de toeren wordt gejaagd, en zeg maar, sportiver reageert. Ik kende wel de Sportstand i.c.m. de stuurschakeling flippers op het stuur maar die von ik niks vanwege het kunstmatige gevoel.
Het M-sport onderstel maakt de auto straffer en communicatiever. Nadeel is wel dat je comfort inlevert.
De combinatie van het blok, onderstel en sportautomaat kwam wat mij betreft echt tot z'n recht op bochtige bergwegen. Zonder de geringste inspanning duik je de bocht in en trek je er bergop weer met volle kracht uit. Helaas heeft Nederland een van de saaiste wegennetten ter wereld.

COMFORT
Het is geen geheim dat de BMW sportstoelen een perfecte zit leveren, ongeacht je lichaamsbouw. Ik ben 1,92 m en vond de cockpit voldoende ruim. Het M-sport onderstel maakt de auto wel vrij hard, maar daar hebben over het algemeen passagiers meer last van. Daarbij scheelt het nog dat de wagen op 17 inch wielen stond, in geval van 19 inch denk ik dat het comfort een probleem wordt. Over passagiers gesproken: eigenlijk valt er achterin best redelijk te zitten. Grootste probleem is de instap, deze is voor sommige mensen een flinke uitdaging. Maar goed, je koopt een coupé natuurlijk niet voor de achterbank.

RESUMÉ
Mede omdat de 330d zo probleemloos was en zo fantastisch reed ben ik erg enthousiast. Daarbij speelt het design natuurlijk een rol, coupés zijn over het algemeen mooi en stijlvol. Ik had oprecht een melancholisch gevoel toen ik 'em ging inleveren.
Als ik terugblik op deze auto zou ik alleen de auto wat anders geconfigureerd hebben. Belangrijkste gemis is achteraf gezien het ontbreken van het M spoiler pakket, dit maakt de auto wat mij betreft toch dikker. Verder zou ik een maatje grotere wielen nemen. De 17 inch wielen waren best fraai, maar een tikkeltje aan de kleine kant.
Waar ik enorm veel plezier van gehad was de integratie van de iPod inclusief bediening via stuur en i-drive display. Altijd alle muziek binnen handbereik, heel fijn.

Ik heb vlak voor het inleveren van deze auto nog wat foto's gemaakt. Deze zal ik binnenkort uploaden.











Pics

Nog even wat fotootjes toegevoegd die ik gemaakt had vlak voor inleveren.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.