BMW 330d (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 221.000 km |
KM-stand laatst | 265.000 km |
BMW 330d handbak (sedan)
- 223.000 km
Eindelijk mijn droomauto, een BMW 330d handbak uit 2006, donkerblauw met crème leder interieur. Per jaar rijd ik ruim 40.000 km en daarmee ben ik verdoemd tot de diesels. BMW diesels. De liefde voor BMW begon in mijn vroeg twintiger jaren (ik ben nu 30). Na wat golfjes II, had ik genoeg gespaard voor een originele BMW 323i e30 uit 1986. Ik was direct verkocht door het uiterlijk maar vooral het rijgedrag. Als liefhebber voel je direct hoeveel BMW investeert in de motor, bak, gewichtsverdeling, onderstel, etc.
Zie review: http://www.autoweek.nl/autoreview/28070/bmw-323i
Dan nu de 330d. Ik twijfelde heel erg tussen de 320d en 330d. De 325d vond ik geen optie. Die is qua onderhoud te vergelijken met de 330d, maar ligt qua prestaties dicht bij de 320d. Een overweging waren de onderhoudskosten, die bij de zwaardere en meer dorstige 330d wat hoger liggen. Aan de andere kant is het 2.0 dieselblok in de e90 serie (de N47) zeker geen probleemloze motor te noemen. Deze blokken gaan geteisterd onder de bekende 'timing chain' problemen en de 'swirl flap' problemen. Niet BMW- waardig te noemen. Daarom uiteindelijk toch voor de onverwoestbare en oersterke 330d (M57) gekozen.
De koop was een gokje. Bij een handelaar met een gunstige prijs, maar met achterstallig onderhoud en zonder APK...... Durf het maar eens aan bij een dergelijke auto. Na een proefrit de stap toch genomen, met een nieuwe APK en grote beurt als eerste reisdoel (bijna dan).
HET RIJDEN
Een 330d, ik kan kort zijn. FANTASTISCH. 231pk en 500nm met een handbak. De eerste versnelling is eigenlijk volledig zinloos. Véél te kort. De tweede versnelling is spectaculairder, maar de échte pret is te vinden in drie, vier, vijf en jawel, zelfs het zesde verzet. Wat is deze auto gruwelijk snel van 100km/h tot 230km/h. Als een elastiek wordt je afgeschoten en er lijkt geen einde te komen aan de versnelling. Sterker nog, het neemt toe. Geen rijbewijs-vriendelijke auto. Want cruisen met 180km/h lijkt alsof het 100km/h is. Verbruiksmeter staat nu op 7L/100km. Dat moet wel wat beter worden naar de grote beurt. Ik weet dat de auto ook langs stilgestaan heeft, dat zal ook niet helpen.
Vergeleken met mijn vorige auto, de e46 318D compact valt op dat de e90 een véél bravere jongen is. Waar de e46 eerder uitnodigt tot stout weggedrag, voelt de e90 meer aan als 'cruiser' in plaats van gooi en smijt bak. Over bakken gesproken, de e90 schakelt veel preciezer. Vermogen is natuurlijk niet te vergelijken, hoewel de 318d was gechipt naar 145pk en 320nm. Ook geen trage jongen.
COMFORT
Daar koop op een dergelijke auto niet voor. Simpel. Mijn dreier heeft ook nog eens een M-onderstel. Fantastisch voor sportief rijgedrag (waar ik van hou), maar het comfort is ver te zoeken. Je voelt iedere spelt waar je overheen rijdt. De runflat banden helpen denk ik ook niet mee. Interieur is wel van alle denkbare gemakken voorzien.
BETROUWBAARHEID
Kan ik nog niet veel over zeggen. Zoals eerder vermeld heb ik de auto gekocht zonder APK en beurt. Deze heb ik samen meteen laten uitvoeren. Het bedrag loopt in de vier cijfers, maar dat weet je met zo'n auto. Daar moet je dus niet over klagen vind ik. Enige wat stuk was was de vacuümpomp. De rest slijtageonderdelen, waaronder de achterbanden.
GEBRUIKSKOSTEN
Zo'n 140 euro per maand belasting, 100 euro verzekering en dan heb je nog geen meter gereden. Ook om hier goed te scoren koop je geen 330d. Ik vind het nog meevallen voor een hobby/daily driver.
UPDATE 02-02-2016
Auto vandaag opgehaald van de garage met een verse APK en grote beurt. Nieuwe sloffen aan de achterzijde en de vaccuumpomp bleek stuk, daarom had ik een emissiestoring aan de EGR-klep (de pomp stuurt die klep aan). Hij kan er nu weer zo'n 20.000km tegenaan. Opgeteld was dit €1100,-
UPDATE 04-03-2016
De teller staat inmiddels ruim over de 225.000km. Gemiddelde verbruik is inmiddels gezakt naar 6,8L/100km gemiddeld. Op lange snelwegritten duikt hij wel eens onder de 6L/100km, maar dan moet de motor goed warm zijn. Ook ben ik naar Duitsland geweest om de topsnelheid uit te testen. Ik ben tot 255km/h op teller gekomen, en daar moest ik lossen voor een inhalende auto. Niet verkeerd. Ik vermoed dat hij de 260km/h wel had Kunnen aantikken, wat in de praktijk natuurlijk gewoon 250km/h GPS is, zoals in de specificaties vermeld staat. De auto is bij die snelheden nog altijd indrukwekkend rustig.
In het interieur is er een irritante piep uit het dashboard ontstaan, die sporadisch van zich laat horen. Na wat onderzoek blijkt het de ventilatormotor te zijn van de blower, een e9XX -kwaal. Het metalen asje smeren moet de oplossing zijn. Daarvoor moet wel een deel van het Dashboard eruit. Dat laat ik binnenkort door de garage doen.
Wat me opvalt is dat ik het idee heb veel vaker andere weggebruikers te prikkelen om te gaan 'sporten' met me. Bij mijn 318d had ik daar voor mijn gevoel minder last van. Ik merk nu vaker op dat mensen bumperkleven (terwijl ik best doorrij en zelf nooit onnodig links rijd) of dat mensen bij het stoplicht een sprintje willen wagen. Vaak ben ik daar wel voor in natuurlijk :-)
Over aantal maanden zal ik een vervolg schrijven.
UPDATE 02-06-2016
Auto staat inmiddels royaal over de 232.000 probleemloze kilometers.Ik ben eens gaan testen met 'hypermilen', kijken hoever ik kom op één tank diesel. Theoretisch zou ik meer dan 1000km moeten kunnen rijden op één tank. Ik ben van nature een sportieve rijden, dus het is pittig, maar ik zit nu op 6L/100km gemiddeld op de boordcomputer. Niet verkeerd voor een zes cilinder lijkt me.
Probleemloos
- 237.500 km
Inmiddels ruim 15.000km verder in zes maanden. De voorbanden zitten eraan te komen, voor de rest probleemloos.
Andere velgen
- 240.000 km
Afgelopen weekend andere 17 inch wielen gemonteerd en de voorbanden ververst. Ook ben ik naar de Nurburgring gegaan en heb vier rondjes genoten van dit prachtige historische circuit. Ik heb meteen nieuwe foto's toegevoegd. Velgen plus voorbanden samen €400,-
Kleine beurt
- 240.752 km
Vandaag is er verse olie in gegaan, interieurfilter vervangen, oliefilter vervangen. Laten doen bij de universele garage. Was bij elkaar €220,-
De monteur zei dat de volgende keer waarschijnlijk de spanrollen en riem aan de beurt zijn. Voor de rest alles in orde. Nog steeds rij ik er met veel plezier in!
Nieuwe spanrollen & Multiriem & Chiptuning
- 242.000 km
Op advies van de monteur bij de kleine beurt vorige maand heb ik vandaag de spanrollen en multiriem laten vervangen bij een universele garage. Kosten: €300,-
Chiptuning:
Daarnaast heb ik dan toch een afspraak gemaakt bij ATM Chiptuning aanstaande vrijdag 26 Augustus. Met mijn BMW 318d heb ik goede ervaringen bij hen. Als het goed is moet de geblazen 3.0 zes-in-lijn na de kuur 280pk en 620nm leveren. Ik ben heel benieuwd en zal hier laten weten hoe het verlopen is.
GECHIPT
- 242.800 km
Vanmorgen is de 330d succesvol gechipt. Tevens op de vermogensbank gezet. Van de originele 231PK en 500NM bleek na 10 jaar en 242.800KM nog 221PK en 491NM over te zijn. Volgens mij is dat wel acceptabel.
Na de tuning heeft de auto nu een gemeten vermogen van 284PK en 613NM. Het verschil is erg goed te merken. Het was al geen trage jongen, maar nu accelereert de auto werkelijk waar beestachtig. Ik heb er nu 40KM mee gereden en ga volgende week naar Duitsland. Ik houd jullie op de hoogte.
Nieuwe remmen, draagarmen en rubbers
- 245.500 km
De 330d rijdt écht fantastisch na de chipbeurt. Waar hij voorheen wat wollig oppakte bij 1800 tpm, pakt het nu wat aggressiever en snerpender op. Daarnaast is het middengebied veel sterker geworden.
Helaas begon de auto wel flink te trillen bij remmen op hoge snelheden (vanuit de voortrein). Schijfremmen voor, blokken, draagarmen en rubbers laten vervangen, probleem opgelost.
Kosten: €950,-
Winterbanden & Kabelbreuk achterklep
- 251.000 km
Inmiddels is de teller de 250.000km gepasseerd. Vandaag een set winterbanden (Pirelli) laten monteren. Meteen ook gebalanceerd. Dit zijn geen run-flat banden (mijn zomer banden zijn dit wel). Wat een verschil! In het voorjaar ga ik zeker voor een set 'normale' banden en verkoop de run-flats.
Twee weken geleden een elektrische storing gehad in de achterklep, waardoor achterlichten en elektrische achterklepbediening niet meer werkte. Oorzaak: kabelbreuk in de kabel tussen de klap en de carrosserie. Gemaakt voor €20,-
Voor de rest ben ik nog altijd zéér content met de 330d. Iedere rit met een grijns zo breed als mijn achterband op m'n gezicht ;-)
Startmotor de geest gegeven
- 252.000 km
Helaas gaf de startmotor afgelopen vrijdag de geest. Ik was op mijn werk en moest nog naar huis. ANWB gebeld, aangesleept, contact aan en koppeling op laten komen en ik kon naar huis. De volgende dag bij ANWB een andere starter laten monteren. Kosten: €312,- inclusief arbeid.
Nieuwe APK & Luxemburg + Beurt
- 256.000 km
Gisteren is de 330d probleemloos door de APK gekomen. Er waren ook geen aandachtspunten. Dat mocht ook wel, aangezien er dit jaar heel wat is vervangen aan de auto.
De laatste week van 2016 een tripje naar Luxemburg gedaan met de 330d. Probleemloos. De auto is echt gemaakt voor dit soort snelwegritten. Cruisen met 160km/h is heerlijk. En moet de 285pk een meer dan 600nm 'schiet' je vanaf 160km/h nog altijd als een kanonskogel naar ver boven de 200km/h. Heerlijk!
In deze koude maanden is het wel echt noodzakelijk goed warm te rijden. De eerste 30 minuten kom ik nooit boven de 2000tpm (Dat hoeft ook niet echt om nog steeds vlot te rijden). Je voelt ook echt dat de motor nog niet lekker 'wil' de eerste 15 minuten na koude start.
Aankomende weekend ga ik zelf een beurtje uitvoeren met een vriend: oliewissel (7 liter olie), luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter zijn al besteld.
Roetfilter & Druksensor vervangen
- 258.000 km
De motor begon deze week vanaf 3000tpm minder hard door te trekken. Alsof er opeens een trailer achter hing vanaf dat toerental. Ik vermoedde de brandstofpomp, maar had verder geen storing. Van stationair t/m 3000tpm was er niets aan de hand. Na uitlezen bleek de roetfilter vol. Die is vervangen, evenals de druksensor. Een prijzige operatie. Samen was dat €1366,- Het mooie is dat ik nu bijna alles wel gehad heb wat van slijtage vervangen moet worden. Na vervanging rijdt de 330d wel wat beter. Dat moet ook wel. Hij pakt gretiger op en het geluid is wat dieper.
Totaal zit ik vanaf Februari 2016 / 40.000km aan kosten nu op:
Grote beurt, achterbanden en vacuümpomp €1100,-
17 Inch LM: €400,-
Kleine beurt: €220,-
Multiriem en spanrollen: €300
Chiptuning & Vermogenmeting: €400
Draagarmen, blokken, remmerij voor: €950
Winterbanden op 17 inch LM: €400
Startmotor vervangen: €312,-
Roetfilter en druksensor: €1366,-
Subotaal onderhoud: €5448,-
Wegenbelasting - jaar €1600,-
Verzekering- jaar €1140,-
Totaal: €8188,-
Per maand compleet: €682,-
Dat is wel geld, maar je rijdt wel een mooie, snelle auto (285PK, 615NM) en goed sturende auto die ook erg praktisch is. Ik heb het er zeker voor over, hoewel dit jaar wat milder mag zijn wat betreft de onderhoudskosten :)
Achterschijven + blokken
- 259.000 km
De knip mag weer getrokken worden! Lampje van de remmerij ging aan. Achterschijven plus blokken zijn aan vervanging toe. Afspraak gemaakt bij de garage.
Als het weer zo zacht blijft dan ga ik meteen weer een bandenwissel doen. Achter heb ik Dunlop Sport SP Fastresponse (runflat). Los van de runflat ben ik over de grip heel erg te spreken. Deze banden kunnen nog wel een jaar mee. Voor moet vervangen worden en ik ga voor Dunlop SP Sport Maxx RT, die zouden meer grip moeten geven.
Dat is nodig want bij sportief sturen merk ik dat de auto nog wel eens wil ondersturen.
Vervangen gaat worden:
Achterschijven + Blokken
Twee Dunlop SP Sport Maxx RT voorop
Samen zal dat ongeveer €650,- zijn.
Zomerbanden
- 260.000 km
De zomerbanden zijn weer gemonteerd. In plaats van de standaard Dunlop Sport Fastresponse banden heb ik de 'top of the line' van Dunlop gekocht. Dit zijn de Dunlop Sport Maxx RT2's.
Wat een verschil! Dat had ik veel eerder moeten doen. Ik korte snel genomen bochten had de 330d wel eens de neiging tot onderstuur. Dat is helemaal weg en wat een grip! Aanrader.
TOEVOEGING:
Ik heb vandaag ook achter de Dunlop Fastresponse (runflat) laten vervangen voor de Sportmax RT2's, wegens de uitstekende grip die ik heb ervaren op de voorbanden. Nu is de auto helemaal klaar voor het eerste weekendje Nordschleife op 1 & 2 April.
Afscheid
- 265.000 km
Omdat ik minder ga rijden voor mijn carrière en dit jaar zelf ga ondernemen heb ik helaas besloten afscheid te nemen van de geliefde 330d.
Door minder kilometers is een benzine aantrekkelijker. Daarnaast wil ik mijn vaste lasten verlagen wanneer ik ga ondernemen. Daar helpt een 330d hebben niet bij ;-). Ik heb er echter wel een fantastische tijd mee beleefd zoals je hierboven kunt lezen.
Ik heb inmiddels al een andere auto gekocht. Het gaat om iets compleet anders. Ik wilde een sportieve benzine auto die lage vaste kosten heeft en toch niets inlevert op rijplezier.
Het is een Renault Twingo RS geworden. Ik zal binnenkort een review delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.