BMW 325i (2008)

autoreview

BMW 325i (2008)

Signalement

Uitvoering325i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst47.395 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 1.500 km

Begin juni mijn nieuwe BMW 325i gekregen. Keurig gebracht naar mijn werkgever alwaar ik ook een korte cursus kreeg hoe alles werkt. Dat is wel nodig, want (zie onderstaande uitvoering) ik heb er aardig wat electronische snufjes meebesteld.

Daar ik in Zwitserland woon zijn de pakketten wat anders dan in Nederland. Maar kort omschreven: BMW 325i, Automaat, Monacoblauw, standaard velgen (vond ik eigenlijk al erg mooi) sportstoelen met stof/leder antrazit, Xeon met adaptieve bochtenverlichting, grootlichtassistent, regensensor, lichtsensor, USB aansluiting (reuze handig, je plugt een USB stick erin en je hele muziekbibiliotheek is voorhanden), navigatiesysteem profesional,i-drive, buitenspiegels elektrisch inklapbaar, titan mat kleur met sportstoel (waarin ook het titan mat is verwerkt, past heel mooi bij elkaar). Kortom een aardig complete auto. Gelukkig in Zwitserland een stuk goedkoper dan in Nederland daar BPM een afkorting is die men niet kent.

Mijn vorige auto of beter gezegd mijn eigen auto, is een VW Bora TDI met 130pk. Een een fijne auto (waar ik al 180.000 km mee heb gereden zonder problemen), maar natuurlijk is deze BMW van een ander kaliber.

Als eerste moest ik natuurlijk wennen aan de automaat en de enorm gevoelige remmen. Die moet ik echt met een fluwelen voet bedienen. De automaat is heerlijk en binnen de bebouwde kom en in de heuvels, bergen staat hij eigenlijk standaard in de sportstand. Dat zal er ook wel mee te maken hebben dat ik een diesel met een stevig koppel gewent ben, en de 325i in de lage toeren vrij lui is.
De zes cilinder is een heerlijke motor, waar je lekker rustig mee kunt toeren, maar bij het indrukken van gaspendaal dat heeerlijke roffelende geluid gehoort en de nodige G-krachten die je in de stoel drukken. De loopcultuur is geweldig, zeker als je de rauwe Pompverstuiver diesel van VW gewend bent (die echter voor de bescheiden 130pk die ik daarin heb, toch zeer sportief is).

Vele vloeken over het iDrive systeem. Ik hou wel van computertechnologie, dat is mijn vak, dus ik ben waarschijnlijk niet representatief. Ik vind het heel gemakkelijk en snel werken. Daarbij komt dat ik een hekel heb aan Dashboards die eruit zien als Mixtafels, de BMW door de iDrive is gelukkig niet zo’n knoppentafel.

In het middenconsole zo’n minikoelkastje. Een blike bier past erin, maar ook niks meer dan dat. Beetje vreemd dat in deze middenarmsteun ook de 12volts aansluiting is. Deze middenconsole is altijd gesloten als je rijd en daar stop je dus geen mobieljte in. Extern is het ook niet zo handig omdat de stroomkabel bij het sluiten van de middenconsole klemt.

De sportstoelen zijn heerlijk. Ik ken de standaard stoelen (die een collega heeft) en ik zou iedereen aanraden deze geweldige stoelen te nemen. De naam sportstoel geeft eigenlijk een halve waarheid weer: ja, de zijsteunen zijn super in het bochtenwerk, nee, het zijn helemaal geen onconfortabele stoelen. Integendeel, heel erg comfortabel, heel ergonomisch, super instelbaar.

Rijeigenschappen.
Tja, wat zal ik erover zeggen. Wat je verwacht van BMW, geweldig in de bochten, heel precies sturen en toch behoorlijk comfortabel (ik heb geen sportonderstel gekozen, ik vind de balans zo prima).

PROBLEMEN

  • 1.500 km

Gelukkig nog niks, maar wat wil je bij 1500 km :)
Wel heb ik het idee dat de lak vrij snel krast. Na 1 wasbeurt in de wasstraat lijkt het wel of ik hele kleine krasjes zie. Daar spreek ik de dealer nog eens op aan.

Update 6 Juli 2008: Tour door Noorwegen.
Net terug van een twee weken durende vakantie in Noorwegen. 5000 kilometer gereden in twee weken. Helaas een bijzonder slechte ervaring gehad: in het begin van de tweede week begon ’s ochtends een lampje te branden: emisie niet in orde, verlies van vermogen mogelijk, garage zsm bezoeken, bij merkbaar verlies van auto stilzetten en opbellen. Oef, dat was even schrikken. Een nieuwe auto en dan dit. BMW Service opgebeld en die raadde me aan de dichtbijzijnste BMW dealer te bezoeken. In Noorwegen was dat ruim 100 km verderop in Kristiansand, Bavaria. Om er geen compleet dagboek van te maken, er moest een benzinepomp besteld worden, ingebouwd worden en getest worden. Al met al 3 dagen oponthoud. De service van BMW was zeer goed, alle hotelkosten, huurauto, taxikosten (en vanzelfspreken de garantie afwikkeling) werden door BMW vergoed, de servicemonteur heeft er tot in de avond aan gewerkt. Niettemin, een wrange smaak in de mond wat betreft de duitse degelijkheid. Hopenlijk laat de auto me niet vaker in de steek..

Terugkomend op de rijeigenschappen, die zijn geweldig. In het Fjordenlandschap van Noorwegen komen deze echt goed tot hun recht. De stoelen zijn zoals eerder beschreven erg goed maar je moet wel even de tijd nemen om deze goed in te stellen. Bij verkeerd instellen krijg ik snel vermoeide bovenbenen. De motor is heerlijk stil, de huurauto die ik in Noorwegen tijdelijk kreeg was een 318D. En dat is, ondanks het grote koppel, toch wel een maatje rauwer en twee maatjes minder wat prestaties dan de 325i, blij dat ik de 6 cilinder benzinemotor heb genomen (zo’n motor was ook wel een beetje een lang gekoesterde wens van mij, zelfs een 325d heeft toch net niet dat lekkere geluid en die rust die de benzinemotoren kenmerken).

Het verbruik. Met ruim 7.000 kilometer op de teller staat het verbruik op een nette 7.7 liter. Helemaal niet verkeerd. De snelwegkilometers hebben natuurlijk een positieve invloed gehad (hoewel door duitsland natuurlijk het gas af en toe aardig ingetrapt is) aan de andere kant hebben de bochtige en stijle fjordewegen in Noorwegen natuurlijk een negatieve invloed gehad.
Met 130 een nette 2500 toeren en met 160 een nette 3000 toeren.


Reactie op Reacties
Bedankt voor de tips aangaande het wassen. Met mijn benzine/servicekaart kan ik zowel benzine tanken alsook de wasstraat gebruiken en service artikelen kopen bij de Shell, vandaar de wasstraat (ik ben ook liever lui dan moe moet ik eerlijkheidshalve zeggen). toyota tsport en Wawam. Softecs ken ik niet, blijkbaar gebruikt Shell ze niet in zijn wasstraat. Ook de nieuwe textielrepen zijn me niet bekend. Ik ga me in deze materie zeker meer verdiepen, dank voor jullie tips.
Josmps. Het instruktieboekje heb ik doorgelezen en deze opmerkingen helaas niet gevonden anders was ik wel voorzichtiger geweest.

Bofkont. De 328 is ook een prachtige wagen. Had ik niet de mogelijkheid van een auto van de zaak, was een 2e hands BMW waarschijnlijk mijn ’nieuwe auto’ geworden, die mooie combinatie van 6 cilinder en achterwielaandrijving doet het em en was ook de reden dat ik de nieuwe Audi A4 niet gekozen heb. Verplicht Quatro als je niet door de bochten wilt zwabberen en de keuze uit motoren (1.8 of 3.2 met niets daartussen)die op het moment van bestellen in april leverbaar waren.
M Ootjes: dan heb ik blijkbaar met mijn Monacoblauw een foute keuze gemaakt.. :(.

Update 26 augustus. Zie reakties onder Rodi67.

Nieuwe baan

  • 47.395 km

Dit is het einde van mijn topic. Ik verander van baan en heb met "pijn in mijn hart" de auto moeten inleveren.
Erg van deze auto genoten. Voorlopig ga ik de komende maanden in mijn oude VW Bora TDI uit 2002 rondrijden. Ik weet het, drie stappen terug, maar toch blijft het een ouwe trouwe dienstgenoot die me nooit in de steek liet, ondanks zijn 199.300 km.
Bij mijn nieuwe baan krijg ik een autovergoeding ipv een leasebak. Dat betekend dat ik me volgend jaar weer aktief op de occassion markt ga begeven. Een twee tot drie jaar oude auto met nog garantie. Wat ik dan ga kopen weet ik nog niet precies, alleen dat de eerste drie letters een Bee, Mmmm en Weee zijn. En wellicht een diesel omdat ik ipv een tankpas een kilometervergoeding krijg. Wat op het moment door mijn hoofd spookt. Hetzelfde, want de auto is grandioos. Of iets kleiner een 1 serie tweedeurs (4 deurs vind ik minder mooi) of coupe 123D, een lekkere krachtige diesel. Maar ik ben bang dat ik het 6 cilinder gevoel ga missen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.