BMW 325i (2007)

autoreview

BMW 325i (2007)

Signalement

Uitvoering325i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst96.000 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 14.000 km

Eerste review juni 2007:
Na een tijd lang getwijfeld te hebben tussen een 3 serie en een A4 2.0T quattro toch voor de BMW gegaan. De doorslag gaf het mooiere interieur van de dreier en vooral het uitlopende model van de A4.

Nog even gedubt om voor de 320d te gaan (zuinigheid) maar als notoire benzinerijder na een proefrit maar snel vergeten. Het enige wat op de 325i motor is aan te merken is het verbruik. Maar dat weet je en daar moet je gewoon voor gaan.

Bij BMW is het altijd moeilijk om te kiezen voor de opties, Niet dat er onvoldoende keuze is maar simpelweg omdat je al gauw een Suzuki Swift aan extra’s op je lijstje hebt staan.

Hier volgen mijn gekozen opties met een korte reactie:

-Metallic lak: Monacoblau (besmettelijk maar chique én sportief)
-Automatische Airco (hoort erbij)
-Mistlampen
-17” velg model 158 (goed compromis tussen mooi en onderhoudsvriendelijkheid)
-Zonneluikjes in de achterdeuren (Donald duck luikjes kán niet bij deze auto. Is ook écht waar voor je geld)
-Neerklapbare achterbank (idioot duur maar, je zal maar eens iets groots moeten vervoeren)
-Sportstoelen (Een must voor de sportieve rijder, een sensatie iedere keer als je gaat zitten, enorm fijne afstellings mogelijkheden)
-M-sportstuur multifunc
-Cruisecontrol (een goed systeem met die remfunctie)
-BMW professional radio (waar voor je geld, vooral de MP3 icm groot display)
-Hifi speaker system (ik houd niet van achteraf inbouwen, duur maar voor mij ruim voldoende)
-Zwarte hemelbekleding (mooi!)
-Middenarmsteun vóór (een must)
-Interieurpakket (voor de bekerhouders voor, schandalige prijs)
-Binnenafwerking met geborsteld aluminium (nét iets deftiger dan het standaard titan)

Eerste ervaringen:
Positief:
- De zitpositie is zó goed. Dat kan gewoon niet beter. Ik kan me wel voorstellen dat op echte lange ritten de sportstoelen wat meer ’beknellend’ zitten.
- De mooie loop van de motor. Het geluid komt prima gedoseerd het interieur binnen. Zachtjes maar net voldoende om te horen dat je met een behoorlijk snelle auto op pad bent
- Goede balans in bochten.

Negatief:
- de raambediening zit net iets te ver naar voren, ik moet (gemiddelde lengte) net uit de stoel komen om de raam te bedienen.
- De RunFlat banden zijn stug en rumoerig. Ik dacht dat de bandenspanning veel te hoog was!
- Jammer dat de cruiscontrol niet via het stuur gaat.
- Bij parkeersnelheden vind ik de stuurbekrachtiging zwaar. Bij alle andere auto’s die ik had was die veel lichter. Hier staat tegenover dat bij normaal rijden deze bekrachtiging wel een prettige balans tussen gevoel en comfort is.
- Geen oliepeilstok. Gevoelsmatig zie ik liever de echte olie van een stok af druipen als een electronisch metertje
- airbag vóór niet uitschakelbaar

Update 22 juli 2007:
De auto bevalt prima, geen problemen. In het begin vond ik de bediening van de cruisecontrol niet logisch maar na wat gewenning gaat dit prima. Opvallend is hoe intelligent deze cruisecontrol werkt. Bijvoorbeeld bij schakelen van 5 naar 6 blijft de cruisecontrol geactiveerd. Bij mijn vorige auto’s gebruikte ik de cruise niet bij redelijk druk verkeer. Maar met de remfunctie is het varieren van snelheden veel sneller. Goed systeem.

Update 1 maart 2008
inmiddels (slechts) 8000 km gereden. Kilometers waarover ik werkelijk vol lof over deze auto kan schrijven. Het geweldige motorgeluid, het fantastische bochtgedrag, het stuurgedrag (mijn eerste achterwielaandrijver en nu weet je wat gevoel met de voorwielen écht betekent).
Het verbruik is wat tegenvallend (gemiddeld 1 op 9,7)
Soms vind ik de stuurbekrachtiging wat te zwaar. Storend bij lage snelheden, bv rijden op woonerven en keren op de weg.

Ik kan eigenlijk maar 1 ding opnoemen waar ik me echt aan stoor. En dat is het spoorgevoelig gedrag op slechtere wegen. Zolang je op strak asfalt rijdt, geen probleem, maar bij slechtere wegen met sleuven in langsrichting, moet je het stuur vasthouden. Zelfs op mijn oprit die slechts licht verzakt is voel je het stuur meteen trekken als je stapvoets rijdt met de wielen op de rand van de sleuf.
Hiertoe heb ik de auto opnieuw 4 wiels uit laten lijnen maar dit heeft nauwelijks verbetering gebracht. Wat wel iets verbetering geeft is het verlagen van de bandenspanning met 0,3 bar. De dealer vindt het normaal en zegt dat dit het gevolg is van de runflats. Hier moet ik het maar mee doen....

update 22 november 2008
Ik heb nu 14000 km met de auto gereden. Vandaag voor het eerst 1 ltr Castrol Edge à 23 Euro bijgevuld. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe 1 op 10,0 met 1 op 12,3 als zuinigste uitschieter.

Inmiddels ben ik helemaal aan de auto gewend en een perfecte zitpositie gevonden. Ja, die sportstoelen zijn iedere keer weer een genot om in te stappen. Maar....bij lange ritten (meer dan bv 200km) beginnen de opstaande randen toch lichtelijk te irriteren en dan heb ik toch een normaal postuur. Mijn advies zou zijn als je veel lange afstanden rijdt, neem de normale stoelen.

Ik heb ook een kijkje genomen in het nieuwe model. Ja, de voorkant is echt robuuster en zou ik best willen hebben. Maar verder zijn de wijzigingen niet spectaculair. Wat me opviel was dat dit showroom model de standaard titan dashbordinleg had. Toen dacht ik dat ik geen spijt hoeft te hebben van mijn optioneel aangeschafte geborsteld aluminium inleg. Dat geeft echt een net iets hogere kwaliteitsbeleving, een optie die ik iedereen aanraad.

Veel plezier heb ik ook van de hifi luidsprekerset. Naar mijn standaard echt een mooi vol geluid in de auto. Toch heb ik de radio niet altijd aanstaan. Wat is het motorgeluid toch fantastisch. Maar ook de achtergrondgeluiden binnenin de auto geeft je iedere keer weer de bevestiging met een oerdegelijk stuk werk op weg te zijn. Zelfs bij het nemen van drempels en slechte wegen hoor je geen kraak- en wringgeluidjes.

Wegens aanschaf van een caravan heb ik inmiddels bij BMW een originele trekhaak laten monteren (rond 1100 Euro). Deze is afneembaar en je ziet er niets van, er hoeft geen opening in de bumper gemaakt te worden. De caravan weegt 1300 kg en is voor deze auto een fluitje van een cent. Het verbruik daalt naar 1 op 8,0

minpunten:
- het grootlicht is veel minder sterk als in al mijn andere autos

- ik vind de vierkante blokjes die op de ruitenwissers zitten te opzichtig in het zicht zitten. Die blokjes komen wat krakkemikkig over.

- de spoorgevoeligheid (zie ook de diverse reacties) vind ik nog steeds te veel. Ik heb voor de winter een originele set 16\" (styling 156) velgen met Dunlop Wintersport runflats gekocht. Ik ben zeer benieuwd of smallere banden en een één inch kleinere velg een verschil op dit punt teweegbrengt.

Update 5 december 2008
in navolging van bovenstaand punt kan ik na reeds 200 km met volle overtuiging zeggen dat de auto veel beter stuurt met de 16\" (winter)banden. Het stuur trekt niet meer op ribbels en wegranden. De auto is preciezer te zetten in bochten. Voor mij is het nu glashelder dat het spoorgevoelige gedrag noch iets te maken heeft met de runflat banden noch met het sportieve onderstel van de BMW. Het is eenvoudigweg de bandenmaat die hier een rol speelt. Dus voor het rijgedrag neem de 205/55/16´rs. Helaas, Helaas, de auto is nu echt een stuk minder mooi en voor de looks zal ik blij zijn als in de lente de 225/45/17´rs er weer onder gaan. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

problemen: zie onder

PROBLEMEN

  • 14.000 km

Geen echte problemen.

Eén portier valt niet altijd meteen in het slot. Een keer af laten stellen
De lak is erg kras gevoelig. Bij aflevering al veel kleine krasjes als gevolg van electrisch poetsen.

1-3-08: tezamen met de uitlijnbeurt (zie boven) heb ik gevraagd naar de krakende bestuurdersstoel te kijken. Hiertoe heeft men de hele stoel gedemonteerd en opnieuw gemonteerd met smeermiddel. Na 3 meter rijden constateerde ik het kraken nog steeds waardoor ik weer een dagje terug kan naar de garage..........hmm.

22 nov 2008:
De kraak in de stoel heeft wat irritatie bij me gewekt. De auto heeft totaal 4 (!)keer een dag in de garage gestaan. Iedere keer kwam na de eerte bocht het gekraak terug. Uiteindelijk is de complete stoel vervangen. Voor dealers zijn piepjes een kraakjes wel één van de moeilijkere dingen om op te lossen.

update maart 2009, km stand 18500

  • 18.500 km

Inmiddels enkele duizenden kilometers afgelegd met de winterbanden. (incl trip naar oostenrijk). Deze banden (Dunlop) bevallen me zeer goed zoals eerder aangegeven. Wel heb je bij lage snelheden extra afrolgeluid.

Heerlijke kilometers, op de lange trip op de duitse autobahnen is deze auto in zijn element. Je hunt heerlijk bij andere auto's aanpicken, vooral in de vierde versnelling ben ik steeds weer onder de indruk van het gemak dat je naar hoge toerentallen klimt. Het verbruik over bijna 1900 km was 1 op 12,7, dit bij snelheden tussen 120 en 180 gemiddeld.

Ik heb ook een minpunt geconstateerd tijdens deze lange rit. De automatische verwarming / airco werkt niet prettig. Op 16,5 graden is het gewoon te warm binnen (met airco aan of uit, maakt geen verschil) De buitentemperatuur was tussen 2 en 8 graden. Stel je in op 16,0 (het laagtste) dan blijft de aanjager op hoog en wordt het te koud........Ik ga het bij de eerst beurt vlgd maand laten controleren of de temperatuur sensor wel OK is.

update 23000

  • 23.000 km

Deze vakantie de auto als caravantrekker op de proef gesteld. Ruim 2700 km gereden, deels door de bergen. De caravan weegt 1400kg dus het totaal treingewicht komt iets over de 3 ton.

Mits je op tijd reageert met schakelen kun je elke helling gemakkelijk aan. Op vlakke wegen reed ik in de 5de versnelling, op heuvelachtig terrein in 4. Als het echt stijl wordt moet je terug naar 3. Eerlijkgezegd valt me dat een beetje tegen...

Verder geen problemen. Alles blijft goed werken en de auto bevalt nog steeds goed.

Omdat ik zo weinig rijdt moest de auto alleen voor vervangen remvloeistof naar de garage. De volgende beurt is pas over 20.000 km.

Ik heb nu 1 liter olie bijgevuld.

Onderhoudsbeurt 50.000 km

  • 50.000 km

Na precies vier jaar in het bezit van de auto de 50.000 km gepasseerd.

het eerste groot onderhoud en apk noodzakelijk.

De auto gaf al sinds 3000 km aan dat de olie vervangen moets worden maar toch een paar maandjes doorgereden om al het andere onderhoud en de APK tegelijk uit te laten voeren.
werkzaamheden:
microfilter
nieuwe olie
diagnose
nieuwe remolie
airco gereinigd

totaal 600 euro, met name de olie is een grote kostenpost. Het verbaasde de receptionist dat de auto dit na ongeveer 47.000 km aangaf terwijl rond de 30.000 gebruikelijker is.

al bij al heeft deze auto in het totaal aan onderhoud gekost:
20.000 km: remolie
50.000 km: beurt (zie boven)
totaal 3 ltr olie bijgevult
1 ltr koelvloeistof
totaal ongeveer 700 euro, maakt 1,4 cent per km

het verbruik is gemiddeld 1 op 10,2 (euro 95)

Verder blijft de auto enorm fijn, mits mijn opmerkingen eerder gegeven in deze review. Soms zijn er kleine rammeltjes maar die gaan meestal weer weg, wat ik toch ietwat tegenvallend vind voor BMW.

Ingeruild!

  • 96.000 km

na bijna 8 jaar in deze fantastische auto gereden te hebben is het tijd om afscheid te nemen.

ik heb hem ingeruild voor een F30 335i sedan van 2012. Hier ga ik ook een review van plaatsen.

afsluitend de totale kosten vanaf aanschaf:
- 1 set nieuwe banden 650 euro
- 1 set winterbanden 600 euro
- alle beurten, apk en olie 1772 euro
totaal dus ongeveer 3000 euro op pakweg 100.000 km. Zeer acceptabel vind ik, ik heb dan ook nooit defecten oid gehad.

totaal gemiddeld brandstof verbruik is 1 op 10,3 over de jaren
allerzuinigste ritten: 1:13,3
met caravan 1 op 7

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.