BMW 320i High Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een Monaco blauwe BMW 320i High Executive uit
de huisselectie. De kleur is wel besmettelijk, maar wel sprotief en chique tegelijk. Hiervoor had ik
een 318i high executive (ook uit 2007, kleur was sparkling graphite), maar die moest ik helaas
inleveren doordat ik van werkgever veranderde en daar geen lease-regeling bij zit.. overkopen is
uiteraard door de lineaire afschrijving niet aantrekkelijk. Aldus was ik op zoek naar een
gelijkwaardige BMW die max 1 jaar oud is en die zo min mogelijk km’s heeft gereden (ging er dus
om dat de kop ervan af was en ik geen zin had in het feit dat je bij de dealer eruit rijdt en je al
3000 euries lichter bent!).
Anyways, heb nu zo’n 800 km met deze auto erop zitten en ik moet zeggen dat ik erg tevreden
ben! De wegligging is zoals ik had verwacht, de motor klinkt prima en hij is met optrekken richting
de 100 km/h net even wat pittiger dan de 318i..Schakelen gaat lekker soepel en ik heb er nu 17
inches onder zitten (styling 158), bij mijn vorige waren dit 16 inches (styling 156). De wegligging
is aanzienlijk directer (voel je m.n. in de bochten). Weet overigens niet of ik het sportonderstel
helemaal top vind, maar heeft wel als voordeel dat hij op de snelweg als een blok ligt. Ook de
sportstoelen zijn zeker een plus! Met name in scherpe bochten zit je lekker stevig in de stoel. Heb
er ook Navigatie professional op zitten omdat ik nou eenmaal al navigatie gewend was en daar niet
op wou inleveren. Overigens vind ik het i-Drive systeem fantastisch, vanuit een centraal punt kan
je de hele auto bedienen, vind ik persoonlijk echt de meerpijs waard!
Een paar kleine minpuntjes..zoals men misschien weet, levert BMW standaard Run flat tyres. Dit
vind ik best jammer want helaas moet ik constateren dat het het rijden iets minder comfortabel
maakt..de banden zijn best spoorgevoelig, dus met losse handjes rijden kan gevaarlijk zijn. Het
gekke is dat ik dat bij de 16 inch velgen niet echt merkte, maar nu ik de 17 inch eronder heb
zitten ik dit meer merk..na googlen kwam ik erachter dat er meer mensen hierover klagen (die ook
17 inch of hoger hadden). Zodra ik een nieuwe set banden eronder kan zetten mogen die RFT’s
eraf en gaan er wat mij betreft weer mooi Pirelli’s onder (hebben naar mijn mening t beste grip).
Wat betreft het verbruik valt het een beetje tegen..ok, natuurlijk had ik wel verwacht dat hij iets
minder zuinig zal zijn dan de vorige 318i (logish), maar ik haal tot nu toe 1 op 12 als gemiddelde
terwijl de specs aangeven dat rond de 1 op 14 mogelijk moet zijn (zelfs moet 1 op 17 mogelijk
zijn op de snelweg). Maar misschien heeft dit wel te maken met hoe de auto is ingereden. I’m not
an expert, maar als iemand t weet hoor ik t graag! Mijn vorige 318i had ik gloed nieuw, dus heb
hem zuinig kunnen inrijden. Al met al niet erg storend, maar met de stijgende benzineprijs let ik
hier toch steeds meer op (zeker omdat ik nu zelf de benzine betaal.
Update 7/7/08
Ben inmiddels heen en terug naar Londen gereden en het was een geweldige rit. Totaal geen
problemen. Wegligging perfect en ik moet zeggen, met die sportstoelen erin kan je makkelijk een
rit van zoveel uren maken! Het verbruik is enorm goed, heb iets meer dan een halve tank gebruikt
voor een enkele reis (denk zo'n 35 liter)..Heb wel veel cruise control gereden om zo'n goed
verbruik kunnen te halen.. Verder kan ik enorm veel kwijt wanneer de achterbank neergeklapt is.
PROBLEMEN
Verder moet ik vd week even langs de dealer om een van de banden na te laten balanceren, er zat
namelijk een kleine trilling in het sturen bij een bepaalde snelheid (niet iets serieus dus, maar wel
vervelend, ook omdat ik heen en weer tussen Amsterdam en Amersfoort moet rijden daarvoor).
Weet
zeker dat het goed komt!
Update (3/6/08): de banden zijn nagebalanceerd en de trilling in het stuur is dus weg, hij rijdt
weer
perfect! Service was uitstekend, kreeg er meteen een laksetje bij voor eventuele kleine
beschadigingen
door steenslag (vroeg er speciaal naar). Even terugkomend op het verbuik: dit gaat steeds beter,
inmiddels lijk ik de 1 op 14 te gaan halen, misschien was ik toch iets te ongeduldig! maar never
theless, nog steeds niet volgens de specs..hehehe..;o)
Update (6/6/08): ben toch nog weer even teruggegaan naar de dealer want tussen de 80 en 90
km/h zat toch nog een irritante trilling (is dus al beter dan de vorige keer, maar toch nog een
beetje). Bleek (na eigen onderzoek) dat er bij de levering per ongeluk twee verschillende banden op
de voor-as zijn gezet (in die zin dat beide banden niet dezelfde snelheidsindex hadden). Dit kan de
oorzaak zijn dat het stuur nog ietjes trilt bij een bepaalde soort snelheid. zo zie je maar hoe
gevoelig die banden kunnen zijn. Binnenkort worden er twee nieuwe voorbanden opgezet, uiteraard
op kosten van dealer (garantie werk aangezien de auto nog niet zo lang geleden geleverd
is). Hoewel vervelend, toch weer netjes opgelost!)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.