BMW 320i High Executive (2006) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 132.000 km |
KM-stand laatst | 241.149 km |
Opgehaald, en eerste ervaringen
- 133.000 km
Na vele jaren een Rover 75 gereden te hebben (diesel als benzine) welke allemaal behoorlijk voorzien zijn van BMW techniek was ik uiteindelijk op zoek naar een vervanger.
Gezien mijn ervaringen met BMW-onderdelen wilde ik eigenlijk persé een BMW. Wel met de nodige opties: navigatie, leder, beige interieur, automaat, en een donkere kleur waren de vereisten.
Na wat zoekwerk deze mooie 3 serie tegengekomen, in Monaco Blauw. Deze stond in Meerssen, bij Ericars. Prima garage, nette ontvangst, geen kapsones! Hulde! Je voelt je geen moment gedwongen om de koop te doen, maar men blijft wel vriendelijk en ik kreeg een hele vriendelijk, joviale en zelfs eerlijke indruk van Erik. Ook toen bleek dat er wat olie lekte (in de garantieperiode), heeft men dat perfect opgelost. Geen gestotter, geen gemaar, maar wel perfecte service.
Maar goed, terug naar de 3, in blauw: Eén van de mooiere kleuren voor de E90 vind ik persoonlijk. Proefrit gemaakt, en bezweken door het heerlijke rijgedrag. Rustig en soepel wanneer je wil, en sportief als je zin hebt.
De automaat is heerlijk geraffineerd, en schakelt soepeltjes. Verder is de afwerking top (zoals je van een BMW verwacht).
Alles voelt degelijk, er kraakt niets, sluit als een kluis, en de ergonomie is top voor elkaar.
Een paar dingen vind ik toch vreemd, zaken als een bekerhouder voorin ontbreken gewoon.... En achteraf inbouwen is geen optie, tenzij je het hele dashboard gaat vervangen.
De 320i (een 4-cilinder) rijdt eigenlijk heel goed, en geeft een mooi geluidje. Je zou bijna zeggen dat je meer cilinders hoort. Trekkracht is meer dan voldoende, en wil je net iets meer kunt je de automaat is de manuele stand zetten. Alles gaat met souplesse, en kost geen enkele moeite lijkt wel.
Ik zal ook voor deze auto de komende jaren de onderhoudshistorie gaan bijhouden, en de perikelen die zich eventueel voordoen.
Wat zijn de bekende punten?
- Met name olieverbruik. Dit ligt dan meestal aan de zgn klepseals, ofwel Klepsteelhoedjes. Deze worden hard, en houden dan geen olie meer tegen. Je merkt dit aan een verbruik van 1 liter per 3000 km ongeveer. Qua rijgedrag zul je niets merken, maar olie kost natuurlijk ook gewoon geld.
- BMW zegt dat de automaatolie longlife is. Toch is dat niet zo. Het is aan te raden om de automaat te spoelen en olie te laten vervangen door een gerenommeerd bedrijf na ongeveer een 150.000 km. Je merkt het wanneer alles wat schokkerig gaat schakelen, en net niet zo vloeiend oppakt dan dat je gewend bent.
APKtje verder (2019)
- 171.232 km
We zijn een dik jaar verder, het werd tijd voor een nieuwe APK.
Twee remslangen vervangen want die waren aan het 'bobbelen'. Verder niets op aan te merken.
Wel nieuwe banden gekocht, geen runflatbanden, maar gewone banden. Een behoorlijk verschil in rijdgedrag, je merkt dat RFT echt harder zijn. Conventionele banden rijdt veel lekkerder, minder stuiterig. En ja, ik moet de ANWB bellen als ik een lekke band krijg, maar hoe vaak gebeurd je dat. Dat heb ik er dan wel voor over. Tussentijds een beurt gehad, ook daar geen vreemde zaken.
Afgelopen jaar naar Italië geweest met het gezin, heerlijk om zo'n afstand mee te rijden. Totaal niet moe van het zitten (15 uur rijden in totaal), genoeg kracht in de Oostenrijkse bergen, heerlijk!
De BMW blijft soepel rijden, strak in de bochten, heerlijke auto! Wat ligt ie toch als een blok op de weg! Zit dagelijks met een smile in de auto.
Is er dan niets aan de hand verder? Weinig eigenlijk.
Het olieverbruik staat op 1 liter op de 7000 km. Niet schokkend, maar wel zaak om het in de gaten te blijven houden. Bij navraag bij de dealer blijkt dit ook een prima verbruik te zijn.
Al met al; bijzonder tevreden met deze auto, een betrouwbaar jaar achter de rug, op naar het volgende jaar!
En weer een jaartje erbij (2020)
- 202.124 km
Afgelopen jaar eigenlijk (weer) een probleemloos jaar gehad!
Enkel normaal onderhoud / beurten gedaan;
- Rondom een nieuwe set remschijven en blokken (en dus ook de sensoren).
- Kleppendekselpakking vervangen
- Thermostaathuis was afgebroken, vervangen.
- Olie automaat preventief laten vervangen bij 180.000 km
Ik kreeg eerst een offerte van een lokaal autobedrijf waar ik verder mijn Bakkes over zal houden (Iemand uit de buurt weet door deze zin exact welke garage ik bedoel.....) Volgens mij wilden ze gouden schijven monteren... Ze vroegen namelijk het wereldbedrag van bijna 1000 euro. Zo jammer als je je als autobedrijf zo laat kennen. Wij gaan er voor onze auto's niet meer naar toe voor onderhoud, hoe aardig men ook probeert te doen.
Aangezien ik het niet erg vind om zelf te klussen heb ik toen besloten voor de eerste keer de remmerij zelf te doen, een leuke klus die eigenlijk zelfs voor een beginner heel goed te doen is. En voor een fractie van bovenstaande prijs, voor alle onderdelen was is ik nog geen 250 euro kwijt. Vervolgens wat tijd aan besteedt, per wiel ben je een half uurtje bezig.
Enig dingetje wat spontaan stuk is gegaan betreft de aansluiting / mof van het thermostaathuis waar de koelvloeistofslang, dus deze heb laten vervangen zodat we niet onnodig vloeistof lekken.
Verder gewoon dagelijks mee gereden, en wat doet de 3 dat fijn, inclusief een vakantie naar Kroatië. Het blijft een feest om een dergelijk stuk te rijden met deze auto. Het zit prima, ook na urenlang rijden, geen pijn in de rug. Heerlijk!
Het olieverbruik valt mij tot nu toe ook nog steeds mee, ik zit nog steeds op één liter op de 7.000 km. Niets van te zeggen wat mij betreft.
Al met al een heerlijk jaar met een betrouwbare auto!
Na 3 jaar, en nu?
- 223.000 km
We zijn weer een APK-tje verder, en de BMW heb ik nu 3 jaar in mijn bezit.
De APK heeft geen bijzonderheden opgeleverd, enkel de banden moesten vernieuwd worden.
Daarbij ook beurtje gedaan, de remblokken waren ondertussen op. Met name rechtsachter omdat de remklauw wat bleef hangen. Door garage Raijmakers (Melick) prima opgelost, ben zeer tevreden over deze garage!
Al met al allemaal gewoon slijtage, en dus ook normaal onderhoud.
Ik kan niets aanmerken op deze auto, hij blijft heerlijk rijden! Ik ben dan ook bijzonder blij met de auto, hij is tot nu toe zeer betrouwbaar gebleken.
Verkocht!
- 241.149 km
Vandaag de BMW ingeruild voor een andere auto.
Niet omdat de auto versleten is of gekke onkosten, maar omdat het tijd is.
De km-stand staat nu op dik 240.000 km, en met een 25.000 tot 30.000 km per jaar gaat het snel. Nu kan iemand anders nog van deze auto genieten die een 10.000 km per jaar rijdt, en er dus nog een 5-6 jaar mee vooruit kan.
Een echte aanrader deze auto's... Het rijdt heerlijk, is betrouwbaar, en blijft bij normaal gebruik in goede staat. Sommige interieurdelen heb ik wel vervangen met de tijd, hier gaat de kleur vanaf.
De onderhoudskosten vallen ontzettend mee. Ja, een reparatie van een BMW is duurder dan een andere auto, daar staat tegenover dat ze niet snel stuk gaan. Dus per km maakt het helemaal niets uit.
Een fijne auto!
Ik ben op zoek gegaan naar een andere auto omdat ik iets meer ruimte wilde (een station), en een lagere km-stand zodat ik er weer 4-5 jaar mee kan rijden. Na lang zoeken ben ik uitgekomen bij een Mercedes C-klasse Estate, ook daarvan zal ik weer een review schrijven en de jaren bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.