BMW 320i Executive (2005) #2

autoreview

BMW 320i Executive (2005)

Signalement

Uitvoering320i Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf27.780 km
KM-stand laatst103.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na ruim 7 jaar een BMW 318i Executive e46 te hebben gereden vond ik het tijd worden voor eens iets anders , niet dat er wat mis was met de wagen want deze heeft in die 7 jaar nauwelijks storingen of gebreken gekend en reed werkelijk fantastisch. Een goede vriend heeft de wagen overgekocht omdat hij mijn wagen kende en omdat mijn e46 slechts 108000 echte kilometers had en in voortreffelijke staat verkeerde. Toen maar naar mijn dealer Van Dael gegaan voor een jonge BMW 320i e90, want ik wist zeker dat ik weer een BMW wilde, na een 318i e36 en 318i e46 raak je aan dit merk verslaafd! Omdat mijn dealer Van Dael niet aan een jonge e90 kon komen, heb ik via internet gezocht , het aanbod van een e90 3 serie is nog niet bijzonder groot en vooral als je er een wilt met navigatie. Tot ik op het internet bij auto Gulberg in Nuenen ’mijn’ 320i heb gevonden en na wat onderhandelen sinds 1 mei de trotse eigenaar ben van een prachtige 320i van september 2005 met 27780 KM op de teller. Het is een uit Duitsland ingevoerde auto die absoluut nooit schade heeft gehad, en heeft werkelijk fantastische opties bovenop het executive pakket, zoals een elektrisch schuif-kanteldak, stoelverwarming, 17 inch lichtmetalen wielen (sternspeichen 158) , Parkeersensoren voor en achter, multifuctioneel-sportstuurwiel, i-drive met DVD navigatie. Na lang in een 318i e46 gereden te hebben zijn de verwachtingen natuurlijk hoog van de ’nieuwe’ 320i .Wat is dit toch weer een fantastische wagen, de wegligging is subliem, de besturing messcherp, de motor heeft trekkracht voldoende en doet zijn werk fluisterstil, bovendien is hij nog redelijk zuinig ook, op de vele korte stukjes wat er met de auto gereden wordt is een verbruik van 1:11 makkelijk haalbaar. Met lange afstanden makkelijk 1:14.
Ook is de wagen super afgewerkt en de bediening met het veel bekritiseerde i-drive systeem is fantastisch, niet te geloven wat er mogelijk is met die zilveren knop.
Het navigatie systeem werkt eenvoudig en de audio installatie klinkt fantastisch door de HIFI luidsprekers. Ik krijg op sommige plaatsen van mensen positieve reacties op mijn auto , in de trant van wauw wat een chique BMW, of wat een schitterende auto, zelf vind ik het model erg geslaagd en ook de achterkant en achterlichten vind ik in tegenstelling tot veel autojournalisten mooi. De auto is voortaan ruim genoeg en ook achterin kunnen mensen met een normaal postuur goed zitten , wel gaat het instappen achterin wat moeilijker door de krap ’uitgesneden’ portieren . Ook vind ik dat er weinig opbergruimtes zijn in de auto , op wat kaartenvakken in de portieren en een hanschoenenkastje en een gekoelde middenconsole na houdt het echt wel op, ook vind ik het jammer dat er geen bekleding meer onder de motorkap zit, dit ziet er onder de motorkap iets minder afgewerkt en goedkoper uit. Ik zal deze review een beetje actueel proberen te houden en als ik nieuws heb over de auto hier plaatsen. Tot op heden alleen maar lof over deze Beierse-dreier!

PROBLEMEN

Update 05-08-2006

Oei het eerste probleem van deze fantastische auto. Op de terugweg van onze vakantie begon onderweg na het eten langs een snelwegrestaurant een oranje lampje te branden in het dashbord. Ook liep en trok de motor niet lekker en het leek wel of de auto op drie cylinders liep. Even in het boekje gekeken, maar hierin stond niet vermeld wat de betekenis van het lampje was. Toen even in het I-Drive systeem het nummer van de BMW Alarmcentrale gezocht en deze gebeld. Hier wist een vriendelijke mevrouw me te vertellen dat het waarschijnlijk een ontstekingsprobleem was en dat ik de 50KM die ik nog van huis was nog wel gewoon door kon rijden om het daags erna even bij de dealer te laten controleren. Gelukkig gewoon thuis gekomen en de volgende dag naar BMW garage Van Dael in Stramproy gegaan waar ze constateerde dat er een bobine kapot was. Het euvel was binnen drie kwartier verholpen onder garantie natuurlijk. Hopelijk was dit het eerste en laatste mankament , heb trouwens bij BMW niet zoveel ervaring met storingen , de vorige drie series hebben bijna nooit wat gemankeerd.Verder natuurlijk een fantastische en erg zuinige auto.

Update 20-02-2007
Helemaal niks te melden , alleen dat het een fantastische zuinige auto zonder problemen is. Inmiddels heb ik er 11000 KM met gereden naar volle tevredenheid.

Update 23-06-2007
Niks te melden , alleen dat het een super goede auto is!

Update 09-11-2007
Afgelopen week kreeg ik een paar keer de melding op het scherm dat de auto niet van het stuurslot wilde bij het insteken van de electronische sleutel.Het viel me op dat de sleutel wat haakte en heb een beetje siliconespray gebruikt en nu is het niet meer gebeurd. Ben ook heel blij met het audiosysteem , deze speelt DVD’s af met MP3 bestanden. Zo kun je makkelijk 1500 nummers mooi in mappen plaatsen en met je i-Drive controller scroll je er mooi doorheen. (zie foto)
Een prachtig systeem dat i-Drive!

Update 24-03-2008
Afgelopen week kreeg ik na ruim 51000 KM de melding op het scherm dat de remblokken zijn versleten. Ik laat komende woensdag nieuwe monteren en de auto een beurt doen bij Garage Van Dael in Stamproij. Auto loopt storingsvrij en rijdt nog steeds fantastisch. Dit wordt ook de eerste beurt in de 2 jaar dat ik de auto in bezit heb , mooie lange onderhoudsintervallen hebben die BMW’s.

Update 17-04-2010
2 Weken geleden na ruim 2 jaar weer een beurt gehad bij ruim 70000 KM en 2 nieuwe banden , verder niks. Maar toch even een punt van kritiek , in de herfst van vorig jaar een bobine kapot gehad en nu een week na de beurt weer een bobine kapot. Motor loopt dan onregelmatig en trekt minder hard. Het probleem is in de garage zo opgelost en het kost geen vermogen maar wel een steeds terugkerend probleem. (volgens de dealer vervangen ze wekelijks van enkele auto's de bobine) Mag eigenlijk niet bij zo'n auto!

Afscheid 04 - 05 - 2012

  • 103.000 km

Deze review vergeten af te sluiten destijds.
Deze BMW 320i heb ik ingeruild bij Ekris Arnhem op een BMW X1 2.0 D.

De 320i E90 was kwalitatief gezien niet mijn beste BMW. Meerdere keren gingen de bobines stuk en ook heb ik een keer de stuurbekrachtigingspomp moeten laten vervangen voor €785 .

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.