BMW 320i Coupé Executive (2007) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Coupé Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 87.000 km
Al weer zo'n 15 maanden rijd ik mijn BMW 320i Coupé. Een auto gekozen voor zijn looks, uitstraling, weggedrag en kwaliteit. De auto wel "aangekleed" met o.a. 6-cilinder (wannabe) look inclusief originele 2-pijps einddemper en chromen niertjes.
Het eerste jaar heb ik met de auto totaal geen problemen gehad, maar sinds ±65000 km begon de auto vervelend in te houden bij lage toerentallen. Ik weet dit meteen aan de efficient dynamics motor, het eerste model dat BMW hiermee op de markt bracht.
Het inhouden verergerde ziendermate, en de controlelampjes gepaard met "Storing: Vermogensverlies" zag ik regelmatig verschijnen. De BMW dealer heeft de auto meermaals in de garage gehad (tot op heden 6 keer, de zevende keer volgt deze week). Er is van alles gedaan, stikstofdioxidesensor vervangen, injectoren vervangen, nokkenas vervangen... De iedere keer reed de auto een paar duizend kilometer probleemloos...
Maar een maand geleden geschiedde het dat ik in het buiteland noodgedwonen de auto moest achterlaten bij een dealer. Er was wederom een cilinder 100% uitgevallen, wat rijden vrijwel onmogelijk maakte (met zo nu en dan een knal uit het uitlaatsysteem). Injectoren vervangen, wederom. Maar 4000 km verder, is de tramallant weer compleet. Auto gaat deze week wederom voor langduring onderzoek naar de dealer, want die kunnen er ook geen chocolade meer van maken... Wel een officiële klachtbrief aan BMW Nederland gericht. De dealer doet wat hij kan, en doet dat erg servicegericht, maar het lijkt dat ik wel in een typische probleemauto rijd.
Mijn vraag is dan ook: is dit een probleem dat bekend is bij andere "efficient dynamics" rijders?
Verder ondanks deze problemen een super reisauto, met extreem goede wegligging (met hulp van ESP helemaal top). En goed gemiddelde van 1:13,3 wat wel 90% snelwegkilometers zijn.
Update 04-nov-2008:
Auto staat sinds één week bij de dealer om het probleem nu écht op te lossen. Schijnt dat een specifiek voor mijn auto geleverd en gecodeerd "inspuitbrein" de oplossing gaat worden.
Maar dan lees ik vervolgens dit recente artikel (en vel uw eigen oordeel):
"Nieuwe BMW's kampen met falende software en injectoren"
http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/03/nieuwe-bmws-kampen-met-falende-software-en-injectoren
Dit artikel beschrijf exact mijn problemen, maar de injectoren waren i.d.d. al vervangen 4.000km geleden. En de s/w is ook meermaals up-to-date gebracht. We zullen het gaan zien!
Update 10-nov-2008:
Afgelopen vrijdag de auto weer terug gekregen van de dealer. Wat er exact is gedaan is mij niet geheel duidelijk geworden. Wel duidelijk na herhaalde testritten door de dealer, de motorloop nog niet optimaal was. Moet zeggen dat de eerste paar honderd kilometer sindsdien voortreffelijk verlopen. Motor trekt weer als vanouds door in de toeren. Chapeau voor de dealer.
.
PROBLEMEN
- 87.000 km
Herhaaldelijk uitvallen van cilinders, waardoor de auto enorm inhoudt.
- 120.000 km
.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.