BMW 320i Coupé (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dag,
beetje ongewoon misschien om na een jaar te beginnen met een testreview, maar laat ik het zo stellen dat inlogproblemen hieraan ten grondslag lagen als ook een gebrek aan tijd. Na vier jaar in een 320ti compact te hebben gereden (full option) heb ik nu een full option 320i. Ben een benzinerijder, dus ondanks de vele kilometers die ik maak, 40000km p/j, waardoor een 320d al snel de evidente keuze lijkt te zijn, toch voor de zuinige 320i gekozen, daarover straks meer.
Oh ja, woon in centrum van Antwerpen, België.
Toen ik aan het rondkijken was voor een nieuwe auto had ik nog geen idee wat te kopen. Evt. Z4 (mijn 1e auto trouwens, was een Z3), 325d sedan, 320i-cc.. Heb nog nagedacht over een Volvo C70 of een Saab 9-3 cabrio, maar was al snel verkocht toen ik de 3-reeks coupé voor het eerst zag tegen het einde van 2006. Viel al snel voor de lijnen van het model, sportief, chic, elegant en afhankelijk van de kleurkeuzes interieur / exterieur en velgen ook niet al te opvallend, c.q. protserig. Liefst wilde ik de 3-reeks cc, wat een optie was, maar afgezien van een levertermijn van min. een half jaar (het model werd net voorgesteld toen ik de coupé bestelde) was het prijsverschil ook min. €8000. Ik heb liever een auto met veel opties dan een kale auto die net iets hoger gepositioneerd is. Achteraf gezien geen spijt van, ook al is de kans groot dat de volgende auto toch de cc wordt. De auto is in B. uitermate gunstig (naar verhouding) gepositioneerd. De 320i 6v kostte iets meer dan €32000, naar jullie het raden hoeveel de wagen kost incl. opties/autom. ... Hoe het ook moge zijn, de auto is multi-indivualiseerbaar, waardoor de 320i coupé (omdat hij ook standaard al een aantal zaken heeft zoals xenon/airco/mistl. etc) in aanschaf goedkoper is dan een 320d sedan!!!
Heb uiteindelijk voor de 320i gekozen omdat een 6-cylinder voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Niet dat ik niet een 325i zou willen hebben, maar de 320i met 170pk voldoet volkomen, zeker omdat ik veel km rij. Was erg benieuwd naar de motor, hoe hij zou rijden, verbruik etc. dus heb me laten leiden door de media en de BMW-dealer. Proefritten met de 320i waren niet mogelijk aangezien de motor niet in het voertuigpark van de BMW importeur opgenomen was. Tja, dat krijg je als je een benzinemotor koopt in een land waar iets meer dan 70% van alle verkochte auto's diesels zijn. Oh ja, aan A, B en C labels doet België niet, dus van korting was geen sprake (damn). Ook is er in B. niet zoiets als een executive of high executive uitvoering. Ik heb het performance pakket genomen, waar al enorm veel aan opties opzit, zoals o.a. sportstoelen, dynamisch 'kurven'-licht, etc etc. Het is te veel om op te noemen. De auto is full option dus figure it out yourself.
De motor is prima. Weliswaar een beetje karakterloos als je de automaat in de normale drive stand hebt, maar zeker licht hees van toon als je de pook in sportieve autom. stand zet. Ik sta nog steeds versteld van hoe snel de auto dan optrekt bij een stoplicht. Ook leuk is het om zelf te schakelen, ook al voldoet de autom. dermate goed dat je werkelijk geen moment er naar verlangt de manuele stand voor lange tijd te gebruiken.
Het gemiddelde verbruik van de auto is 1 op 16. Zelf vind ik dit heel netjes, al zijn er weinig mensen die me geloven als ik het vertel. Rij hoofdzakelijk snelwegkilometers en sta zelden tot nooit in de file. Met een volle tank (63l.) kom ik iets verder dan 800 km, weliswaar met een normaal/kalm rijgedrag. Met een iets sportievere stijl (140/150 km p/u) daaalt dat naar een rijbereik van zo'n 650/700 km p/u. Nog steeds niet slecht. Topsnelheid die ik tot nu toe gedaan heb is 230km p/u, dat was op de snelweg die vanaf Enschede richtig Groningen loopt (A1?). Was nogal verbaast omdat officieel de auto met autom. volgens BMW dit niet zou mogen halen. Anyway, het ging snel genoeg.
Kan me voorstellen dat er mensen zijn die zeggen, waarom koop je zo'n BMW model in een basismotorisatie en niet met een 6-cylinder? Duidelijk, ik rij veel km en als er één ding is waar ik een hekel aan heb is dat ik om de haverklap moet stoppen om te tanken. Het geld is niet het probleem, maar die stops: i hate them.
Heb de auto inmiddels 13,5e maand en ben er nog steeds content mee. Elke keer als ik de auto zie geniet ik. Dat is erg belangrijk. De kleurcombinatie is soms wennen voor buitenstaanders als zij de wagen de eerste keer zien, maar zelf vind ik het schitterend (en daar gaat het om). De platinbronze exterieur kleur is een paar tinten donkerder dan het beige interieur-leder. Ben blij voor deze combi te hebben gekozen omdat je het, zeker in de coupé uitvoering, niet veel ziet. Al dat zwart en sparkling graphite is erg mooi en veilig, maar zelf wou ik na 8 jaar zwart toch iets anders. Het enige probleem is dat het beige leder wel behoorlijk besmettelijk is. Donkerblauwe jeans dragen is niet verstandig, wat spijtig is. Maar goed, hierop ben je voorbereid als je voor deze combi gaat.
Later ga ik deze review meer aanpassen. Sorry als het misschien een beetje van de hak op de tak gaat, maar ben niet gewoon aan een review maken. Indien er vragen zijn: SHOOT! Ik antwoord op allemaal, mits de vragen niet rethorisch van aard zijn.
De dealer heeft aangegeven dat het het verstandigst is de auto in te ruilen tegen 85000km, dus over ongeveer een jaar is het opnieuw tijd wat anders te zoeken... Er zijn drie opties, 120i cabrio, 320i cabrio of de nieuwe Z4-cc.......
Wait, see and enjoy during the ride..............
PROBLEMEN
Afgezien van de iPod die regelmatig uitvalt, waardoor er automatisch terug naar de radiostations wordt gegaan: niks... Ben uitermate tevreden met de auto. Denk dat het probleem met de iPod ook meer met het apparaat dan de BMW techniek te maken heeft... Misschien dat als ik binnenkort de nieuwe iPhone 3G heb dat dan de problemen verholpen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.