BMW 320i (2020) #2

autoreview

BMW 320i (2020)

Signalement

Uitvoering320i
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf108.137 km
KM-stand laatst132.148 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

F30 naar G20

  • 132.148 km

In februari 2024 ruilde ik mijn BMW 318i van de F30 generatie in voor deze BMW 320i van de G20 generatie.
Graag neem ik je mee hoe dat ging en wat de ervaringen tot nu zijn met de auto.
De 320i stond destijds met 108137km te koop.

De Proefritten
Als ik de ervaringen van mede reviewers lees, zie ik vaak dat men duidelijke redenen heeft om een nieuwe wagen te kiezen.
De leasetermijn verloopt of het aantal gezinsleden wijzigt. Valide redenen om te opteren voor een nieuw voertuig.
Ik zal moeten toegegeven dat het bij mij gewoon weer begon te kriebelen..
Je bekijkt weer de welbekende autowebsites en zit weer te scrollen naar al het moois dat er beschikbaar is.
Alsof het genetisch is geprogrameerd zit ik binnen no-time op de pagina naar nieuwere 3 Series te kijken.
BMW Oostland had een prachtig mooie Mineralgrau 320i met M Aerodynamics & M Sportonderstel te koop staan.
En dus, een dag of wat later was ik bij BMW Oostland in Doetinchem om een proefrit te maken.
Bij aankomst stond de wagen al netjes klaar.
Na kort overleg met de verkoper ben ik de rit begonnen.

Bij het instappen was direct merkbaar dat het interieur op een veel hoger plan staat.
Afwerking, materiaal keuze en design. Het 'Premium' gevoel werd daar behoorlijk gekieteld.
Als ik niet beter wist, had je me ook kunnen vertellen dat ik in een 5 serie was gaan zitten.
Echter, hoe verschillend ook, al heel snel ben je gewend. Dat doet BMW gewoon heel er goed.
Wat ook verschillend was, is het onderstel.
Echt merkbaar straffer dan de 318i met M Onderstel.
Elke oneffenheid wordt ongelogen meegegeven.
Ook de veiligheidssystemen waren iets waar ik nog niet eerder mee in aanraking was gekomen.
Daar kwam spoedig verandering in, want fabrieks-af stuurt 'ie behoorlijk tegen als je over een lijn durft te gaan.

Natuurlijk zijn er nog meer verschillen tussen de twee generaties, later meer.
Onderweg terug begin je toch na te denken. Mijn bezoek aan de dealer was immers redelijk impulsief en met mijn huidige wagen was niets mis.
Emotie versus Ratio noemt men dat geloof ik.

Daarnaast wilde ik ook de Mercedes C Klasse eens uitproberen.
In de buurt, bij Wensink in Harderwijk stond een mooie, zilveren C180 met behoorlijk wat opties te koop.
Mijn verwachtingen lagen vrij hoog van dit stukje 'Fine piece of machine'.
Ik kon helaas niet echt 'een' worden met de auto. Het klikte gewoon niet.
Voor een Mercedes Benz was het onderstel vrij stug en daarnaast maakte het motorblok onnoemelijk veel geluid.
Mijn E39 530D 6 in lijn maakte minder geluid en dat bedoel ik niet cynisch.
De verkoper wilde na terugkomst direct weten 'Of het nog iets gingen worden, want er komen ook nog anderen kijken'.
Mijn gevoel werd er niet positiever van en toen ik terug in mijn 318i stapte wist ik het al, die C180 ging het niet worden.

Nadat ik het allemaal even heb laten bezinken bleef de G20 toch rond spoken.
De knoop werd doorgehakt (Emotie won) en de betreffende auto stond nog steeds te koop in Doetinchem.
Na een tweede proefrit om ook Ratio te overtuigen, is de deal daarna gesloten.
De overdracht werd super netjes door Oostland geregeld.

De belangrijkste specs op een rijtje:
- 2 Liter 4Cylinder met 184pm & 300NM
- Mineralgrau Metallic
- M Sport uitvoering
- M Sport Stuur
- M Sport onderstel
- Sport stoelen, Leder Vernasca Schwarz
- Individual High-gloss
- 18' 790 M Style velgen


En hoe bevalt dat inmiddels?
We zijn al weer één jaar verder sinds de aankoop. Genoeg tijd om de balans op te maken.
Wat ziet de G20 er goed uit zeg. Modern, dynamisch en nog verder verfijnd dan de F30.
Als ik wegloop kijk ik vaak alsnog even om.
Sommigen zullen zeggen dat het allemaal wat 'te druk' is, wat ik ergens wel kan begrijpen.

De cockpit is dus veel luxer uitgevoerd dan die van de F30.
Het premium gevoel dat ik de 1e kreeg, is nog aanwezig.
Het iDrive 7 besturingssysteem werkt buitengewoon goed en kan uiteraard weer meer dan het systeem uit de F30.
Navigeren doet dit systeem merkbaar beter dan het vorige systeem.
Aankomsttijden zijn realistisch (Aankomsttijden uit de F30 (NBT, ID6) waren altijd veelste te optimistisch).
Op o.a. snelwegen laat het systeem zien naar welke rijbaan je moet én wat de volgende stap wordt.
Dat is zeer praktisch want het geeft je in één oogopslag duidelijke informatie.
Via de MyBMW app kan je zeer gemakkelijk een bestemming opzoeken en versturen naar de auto.

Het sportstuur trek je helemaal naar je toe en de sportstoelen vormen helemaal om je heen.
Aan het onderstel ben ik inmiddels wat meer gewend, hoewel ik ook weet; de volgende auto moet absoluut softer zijn.
Op het moment dat ik een paar bochten snel pak, geeft het onderstel altijd thuis.
Er is altijd grip en dat geeft ontzettend veel vertrouwen.
Sterker, deze auto kan sneller door bochten dan ik kan én durf.

Qua vermogen ben ik meer dan tevreden. De 184pk is voor mij echt meer dan zat.
Linker flipper naar je toe houden en dan vol gas naar voren, heerlijk!
Dat vermogen is iets wat ik miste bij de 318i.
Over de ZF 8 traps is al genoeg gezegd en geschreven. Perfecte automaat, kan niet anders zeggen.
Absoluut beter dan een slapende DSG..
Het brandstofgebruik, of eigenlijk het gebrek daaraan is evenmin noemenswaardig.
Met een gemiddeld verbruik van 5,5l/100km ben ik zeer content.
De BMW App meldt dat mijn gemiddelde verbruik 98% lager is dan andere 320i bestuurders.
Bij de laatste tankbeurt stond er een theoretisch haalbare afstand van 1135km.
Dat is dus naar Oostenrijk/Zwisterland cruisen zónder te tanken.

Aan de veiligheidssystemen ben ik inmiddels gewend en ervaar ik niet als storend.
Hoewel zeer goed afgesteld is het lijn volgsysteem niet geheel foutvrij.
Wanneer er een witte lijn de rijbaan doorkruist, bijvoorbeeld bij een spitsstrook, wordt het wel eens minder plezant.
Uit het niets trekt het stuur dan behoorlijk naar links. De 1e keer was dat wel even schrikken.
Ook het 'Autonomous Emergency Braking' systeem is inmiddels 3x in actie gekomen.
Alle drie de keren werd de situatie anders geïnterpreteerd dan werkelijk het geval was.
Fietsers lijkt dit systeem als het meest ongemakkelijk te ervaren.
Er wordt behoorlijk stevig geremd en de audio-visuele instrumenten laten van zich blijken.
Tot nu toe zat er gelukkig niemand achter mij toen het automatisch remmen gebeurde.

Afgelopen november heeft de auto een grote beurt gehad.
Voor het vervangen van olie, filters, bougies, remvloeistof, vervangend vervoer en overige zaken was ik nét geen €900 kwijt.
De wachttijd bij Ekris Flevoland was 2 maanden.
Als wens had ik als vervangend vervoer een 3 Serie of gelijk aangevraagd.
Dat werd een Mini Cooper.
Autotje reed wel grappig. De 3 Cilinder was een stuk potenter dan die in de 318i.
Infotainmentsysteem in de Mini vraagt wel om een aparte cursusdag, mijn hemel wat een gedoe.
Het is dan wel weer fijn als je in je eigen vertrouwde auto kunt stappen.

Als ik dan toch kort over andere auto's schrijf;
Vorig jaar zomer reed ik met een Cupra Born naar Spa België.
Deze had Adaptieve Cruise Control aan boord en dat is een optie die de G20 niet heeft.
Wat een fijn toevoeging aan een comfortabele reis zeg.
De volgende auto zal dus aan extra optie moeten voldoen... De lijst van eisen groeit zullen we maar zeggen.

Dat is 'm voor nu.
Als er meer te melden is, zal ik een aanvulling doen!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.