BMW 320i (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320i |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 61.557 km |
Nieuwe 3 serie!
- 1 km
Nadat de vorige 318iA Touring F31 M-Sport van 2019 total loss is gereden ben ik verder gaan kijken naar het nieuwe model. Het is een 320i geworden in M-Sport uitvoering en High Executive. Hierbij de samenstelling:
- Mineralgrau Metallic
- Leder Vernasca Canberrabeige
- Interieurlijsten Eiche Maser
- Schuifdak
- Spiegelpakket
- Parking Pack
- Parking Assistant Plus (360 graden camera)
- HiFi Systeem
- DAB Tuner
- Wifi Hotspot
- Geluidswerende zijruiten (dubbele beglazing)
Inmiddels heb ik er een paar duizend kilometer mee gereden. De BMW heeft net als de vorige een geweldige wegligging en ik heb het idee dat dat bij deze G20 nog beter is geworden dan het al was. De ZF automaat schakelt zijdezacht en snel wanneer het moet en de sportstoelen zitten goed en eerlijk gezegd ook beter dan het vorige model. Het valt mij ook op dat de auto heel stil is maar dat komt mede door de geluidswerende zijruiten en de motor zal weer wat verfijnd zijn met isolatie. Wat wel leuk is in de Sport Individual stand, de uitlaat kleppen gaan dan meer open en je hoort de uitlaat terugslaan zodra je terugschakelt. Dat maakt het rijden in deze nieuwe Dreier nog sportiever.
AANDACHTSPUNTEN
Jawel die zijn er tot nu toe 2.
(1) De knoppen in de middenconsole rondom de iDrive. Ik moet vaker op een knop drukken omdat het zo nu en dan niet goed werkt en ik vaker moet drukken op bijvoorbeeld de Back knop. Dit heb ik eerder gehoord en gelezen dus hier ga ik komende tijd even op letten. Is best irritant.
(2) Bellen via Apple Carplay werkt traag. Als ik bel via Carplay dan zit er een behoorlijke vertraging op de lijn. Dat belt niet lekker dus ik heb alles weer losgekoppeld en bel weer via bluetooth. Misschien dat een softwareupdate dit issue oplost. =>> update heeft dit probleem opgelost!
WEGLIGGING
Ik mis wel een optie waar ik eigenlijk nooit aan heb gedacht en die ik altijd zinloos vond: Adaptive Drive voor € 625 euro icm M-Sport. In deze toch al sportief afgeveerde auto mis ik wat comfort want je voelt werkelijk waar alles op de weg. Dat komt natuurlijk enerzijds door het stugge M onderstel en anderzijds de runflat banden. De wegligging is subliem maar bedenk, als je een M-Sport gaat rijden met runflat banden, het comfort gedeeltelijk wegvalt. De auto is afgeleverd met de zomerwielen maar ik rij nu een tijdje op de winterwielen en die zijn een inch kleiner (17 inch) maar die voelen veel relaxer en zachter aan met rijden. Die opmerking heb ik voorbij zien komen na wat zoekwerk op Forums maar dat was achteraf. Vandaar een ster minder bij de beoordeling. Dus als ik nog een keer moest bestellen dan had ik de 360 graden camera geruild voor Adaptive Drive. Ik heb ook met andere Lines gereden en daar is die optie niet nodig tenzij je 18 of 19 inch wielen gaat bestellen met een M sportonderstel.
Reversing Assistant is wel een leuke optie en onderdeel van de Parking Pack. De verkoper vertelde mij dat je de laatste 30 meter kan laten terugrijden dus als je jezelf een keer klem hebt gereden dan regelt de auto zelf dat ie eruit komt. Verder is de camera in de bumper aan de voorzijde wel een fijne optie alleen jammer dat je die met nog 2 andere opties moet kiezen en daardoor totaal bijna 1.000 euro kost.
Overigens is nu ook de 318iA te bestellen en die heeft dezelfde motor maar een andere turbo en andere software. Datzelfde geldt ook voor de 330i. Alle 3 dezelfde 2.0 met 4 cilinders wat echt wel fijner rijdt dan de 1.5 met 3 cilinder.
Update 4 april; ik heb 3 foto's toegevoegd. Nu nog met winterwielen maar maandag komen de zomerwielen er weer op dus maak ik er weer een paar.
Top wegligging
- 24.000 km
Wat is het een heerlijke auto maar heb al meerdere BMW's gehad dus weet hoe ze rijden. Binnenkort nadert de eerste beurt. De olieservice. Na een jaar te hebben gereden wat positieve dingen en wat mindere punten:
Positief:
- Met het M Sport pakket plakt de auto echt op de weg. Sublieme wegligging. BMW is daar de beste in naar mijn mening.
- De ZF automaat in combinatie met de flippers is prettig rijden. Wat ook heerlijk is: de sport individual optie waarbij de klep opengaat van de einddemper. Klinkt leuk en nodigt uit om te scheuren.
- De BMW winterbandenset met Bridgestone Blizzak plakken op de weg net als de standaard Michelin Pilot Sport zomerbanden. Ik zou niet weten wat xDrive nog toe zou voegen. Met deze dikke pak sneeuw moet je heel veel moeite doen om de auto schuin te krijgen. En als je het DSC Traction knopje langer indrukt dan gaat deze nog uit ook (kwam ik achter...).
Aandachtspunten:
- De 320 is krap van binnen maar ik rij deze alleen zakelijk omdat ik prive een andere auto heb. Een 3 sedan zou ik privé niet willen rijden met 2 kinderen. In de kofferbak past bijvoorbeeld niet veel in (2 kratten bier is al lastig en blijft niks over en ook de ruimte achterin is klein voor de achter passagiers. Dus heb je een gezin, koop/lease dan lekker een Passat Variant. Beetje saai maar voldoet prima (ook een tijdje gereden namelijk. )
- Ik heb een liter olie moeten toevoegen bij 21.000 km. Niet verwacht.
- De led unit van de klimaatbediening voor de achterpassagiers is uitgevallen. Je ziet niet meer wat de temperatuur is of andere info. Deze maar laten vervangen ivm garantieperiode.
- Zoals gezegd: volgende keer bestel ik de Adaptive Drive met dit stugge M pakket! En ik ben het verwarmd stuurwiel vergeten aan te klikken! Al heel lang aangevinkt bij voorgaande auto's. Kan zoiets achteraf op een G20?
- Laatst een spijker in mijn band. Een halfuur zitten zoeken naar de beveiligingssleutel om de velg los te krijgen. Zit dus linksachterin onder het klepje in de kofferbak.
- In het begin had ik nog wel eens het geval dat ik wel kon rijden maar dat alles behalve de digitale toerenteller was uitgeschakeld. Radio ging niet aan, ventilator deed niks, parkeercamera's (Surround View 360 graden) werden niet ingeschakeld. Heel raar. Net of er iets op tilt was geslagen. Nu al een hele tijd niet meer gehad. Moeten we niet te vaak hebben...
Ben benieuwd of ze nog iets gaan vinden met de beurt over een paar weken maar dan volgt er nog wel een update.
Remblokken achter vervangen?
- 48.000 km
Toch wel heel apart dat ik bij 48.000km een melding kreeg dat ik de remblokken aan de achterzijde moest vervangen. Waren inderdaad ver weg! En er zit een dikke rand aan de schijven. Blijkbaar een slechte badge of zoiets want normaal gesproken komt eerst de voorzijde.
Verder geen bijzonderheden.
Inleveren!
- 61.557 km
Helaas pindakaas. Ik ga de fijne BMW inleveren i.v.m. nieuwe werkgever na bijna 5 jaar. Altijd met veel plezier in gereden. Snel genoeg, top wegligging. Helaas moet ik over naar elektrisch > Tesla Model 3. Altijd tegengehouden dat elektrisch rijden dus gelukkig heb ik privé nog leuk speelgoed. Er komt geen review van de Tesla.
Samenvattend de kosten over 61.557 km bij de BMW dealer:
26.010km
12 puntencheck (50 euro ex btw)
Motorolie verversen (181 euro ex btw)
Microfilter vervangen (89 euro ex btw)
Groef (tbv autokrik) - verloren in de winter
Totaal: € 406 euro incl. btw
40.955km
Vervangen remblokken set achter (241 euro ex btw)
Service remvloeistof (54 euro ex btw)
Alarmcertificaat vernieuwen - (30 euro ex btw)
Vervangend vervoer (55 euro ex btw)
Totaal: € 459 euro incl. btw
50.491
Koelvloeistof 1,5 liter (vat was bijna leeg!)
1 liter olie
Totaal 44,75 euro incl. btw
57.378
Service motorolie (5,75 liter)
Luchtfilter (51 euro ex btw)
Microfilter vervangen (97 euro ex btw) - Nogal duur! MANN filter kan ook.
Bougies vervangen (134 euro ex bt)
Voertuigcheck + apk
Totaal: 756 euro incl. btw)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.