BMW 320d Executive (2005) #2

BMW 320d Executive (2005)

Uitvoering320d Executive
Bouwjaar2005

Update (laatste) 07-08-2008:
Bij 174.837 nemen we afscheid vanwege het verlopen van het leasecontract. In een schitterende conditie (foto\'s zijn gemaakt op dag van de inlevering) blijft de 320 achter bij het LeasePlan inleverpunt. Honderd procent probleemloze kilometers. Wat een geweldige wagen. Nog altijd geen rammeltje of kraakje. Auto staat momenteel te koop bij Carnext. Ik wens de volgende eigenaar veel plezier met de volgende (vast en zeker fantastische) 174.837 kilometers.

Update 17-02-2008:
145.000 km. Gaap ;-) Nog altijd geen bijzonderheden te vermelden namelijk :-)

Update 16-05-2007:
En we zijn anderhalf jaar verder... en inmiddels bijna bij de magische grens van 100.000 km. De update is echter weinig spannend om te lezen: er is werkelijk niets maar dan ook niets bijzonders te melden dat in deze 100.000 kilometers is voorgevallen. Alleen een stel nieuwe ruitenwissers en twee nieuwe koplampen, voor diegenen die daar een boodschap aan hebben. Voor de rest is de mening nog identiek aan die van anderhalf jaar geleden. Dat de ventilatie irritant zou zijn voor contactlensdragers, zoals in een van onderstaande reacties wordt verondersteld, kan ik (zelf ook contactlensdrager) overigens niet bevestigen. Ik heb er geen enkele last van en ben nog steeds zeer te spreken over het klimaat in de auto. De enige relativerende opmerking die ik op dit moment kan maken, is die ten opzichte van de S40/V50 waaraan ik in onderstaande tekst refereerde. Veelvuldig meerijden met bezitters van deze auto’s heeft me inmiddels wel geleerd dat de stoelen in de Volvo net iets comfortabeler zitten. Aan de andere kant: ook de BMW-fauteuils bieden kennelijk voldoende steun, want hoewel dit inmiddels mijn zesde auto is, is dit de eerste waarmee ik ook met ritten van >1.000 km onvermoeid uit de auto stap aan het einde van de dag. We gaan vrolijk verder dus!

November 2005:
De 3-serie in de standaarduitvoering heeft in principe alles wat je nodig hebt en geeft je al het Freude am Fahren. Toch heb ik gekozen voor het Executive-pakket erop. Het kost bijna €4000,- extra, maar bevat een aantal interessante en zeker geen overbodige extra’s: de metallic lak die je toch sowieso wilt hebben (?), het alarm (de BMW 3-serie heeft de twijfelachtige eer de 5e plaats van de meest gestolen automobielen te mogen bezetten, zie AutoWeek 11-02-2006), in delen neerklapbare achterbank (onbegrijpelijk dat dat niet standaard is), parkeersensoren achter en een climate control in plaats van een handbediende airco. Vooral dat laatste: als je er eenmaal aan gewend bent, wil je geen handbediende meer. De airco werkt overigens prachtig; ik las eens in een Duits autoblad voordat ik mijn 3-serie uitkoos dat het klimaat in deze auto onverslagen is. Dat blijkt in de praktijk inderdaad het geval te zijn; het gebeurt nooit dat de airco ineens een vervelende koude lucht uitblaast of dat de lucht bijvoorbeeld droog aanvoelt. Bovendien maakt de climate control / ventilatiesysteem nauwelijks geluid, je hebt amper in de gaten dat het braaf zijn werk doet. De regensensor (ook onderdeel van het Executive pakket) vond ik aanvankelijk geen voordeel, maar hij blijkt toch verrassend goed te werken: alleen mijn woon-werkverkeer per dag bedraagt in totaal al 170 km en het komt vaak genoeg voor dat ik het knopje van de regensensor indruk bij het wegrijden en er verder gewoon niet meer aan hoef te denken.
Over de auto zelf: in één woord fantastisch. De Dreier ligt als een blok op de weg, de motor is beresterk (laten we zo zeggen dat je het merendeel van de medeweggebruikers eruit trekt bij het stoplicht of bij een inhaalmanoeuvre op de snelweg zonder zelfs maar je best te doen om het uiterste te vragen van de motor) en de afwerking is subliem (geen enkel rammeltje of kraakje). Het dashboard (zonder de i-Drive) is mooi afgewerkt: strak en modern, zonder toeters of bellen. Op de Duitste Autobahn: je zit in een oogwenk en zonder enige moeite boven de 200 km/h. De uitstraling vind ik ook geweldig, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vond de Audi A4 en de Volvo V50 (door mij gereden alternatieven bij de keuze voor deze auto) beiden ook erg mooi, maar de 3-serie vind ik sportiever ogen. Doe ook maar eens een proefritje op 1 middag met de A4, de V50 en de 3-serie; de A4 en de V50/S40 rijden ook geweldig en ik kan me tal van redenen bedenken waarom mensen voor die auto’s kiezen, maar de 3-serie rijdt sportiever en ligt strakker op de weg. Voel ze maar eens aan de tand in de bocht van een klaverblad en je merkt het verschil.
Voor wat betreft de motor in de 3-serie was voor mij de keus in ieder geval een diesel gezien het aantal kilometers dat ik rijd. In deze prijsklasse is de keus dan de 318d of de 320d. Dit was op zich nog een lastige keus; met de 318d bespaar je immers wel kosten. Bovendien rijdt ook de 318d uitstekend; de motor is zeker niet traag en zelfs ook redelijk pittig te noemen. Maar probeer ze eens na elkaar en dan merk je logischerwijs dat de 320d wat sneller is en hij geeft je net een wat meer spectaculair gevoel dat je bij de voor-de-rest-ook-prima 318d mist.
Behalve het Executive-pakket heb ik uit het scala van opties dat er te koop is alleen nog de meegespoten deurgrepen (€113,-) erbij genomen. Lichtmetalen velgen zouden hem nog mooier maken. Allemaal dingen ook die je voor een vergelijkbare prijs op de A4 en de V50 gewoon wél standaard hebt. Maar ja ...

Geen.

PRIVATE LEASE BMW 3-serie