BMW 320d Dynamic Executive (2005) #7

autoreview

BMW 320d Dynamic Executive (2005)

Signalement

Uitvoering320d Dynamic Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst220.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste BMW

  • 93.000 km

Na het switchen van werkgever had ik mijn lease auto ingeleverd en was ik eindelijk vrij om een eigen keuze te maken. Het moest een dynamisch sturende auto zijn, betrouwbaar, met voldoende vermogen, premium en een dikke uitrusting.

Wie van de 3 Duitsers?
Het nieuwe type audi A4 en de Mercedes C klasse waren toen net een jaar op de markt. Met de juiste uitrusting vielen zij buiten mijn budget. Ik heb nog naar een Volvo S80 gekeken, prachtige 5 cilinder diesel maar niet de auto voor een 30 jarige (nu inmiddels 37). De Passat CC was toen helemaal hot maar het interieur beviel mij niet en ik had het vermoeden dat hij niet tijdloos zou zijn. Mijn oog viel uiteindelijk op de BMW 3-serie sedan (e90). Nog even geen stationwagon omdat ik dit niet bij mijn vrijgezellen bestaan vond passen ook al vind ik de Touring achteraf veel mooier. Dat komt vast omdat ik nu wat ouder ben.

Diesel of benzine?
Ik heb de operationele kosten voor een 320i, 325i en 320d naast elkaar gezet. Van af 15.000 km werd elke kilometer in een 320d goedkoper. Omdat ik van doorrijden hou kan ik dit zonder het pompstation geregeld te bezoeken het beste met een diesel doen. De 318d viel af, ik moest er qua vermogen niet op achter uit gaan. Een 325 of 330d was natuurlijk nog mooier maar ik vertrouwde het auto belasting klimaat niet. Ik was bang dat ik hier hard voor belast zou worden. Achteraf had ik gewoon voor een geweldige 6 cilinder moeten gaan...

Automaat of handgeschakeld?
Het was ook al duidelijk dat ik een automaat wil net zoals mijn vorige lease auto. Ideaal in de file en een goede combi met een diesel met veel koppel. Zeker bij een diesel bevallen mij de trillingen niet in het koppelingspedaal en de versnellings pook. Met een automaat voel je dit niet wat het gevoel van comfort verhoogd. De 3-serie e90 is uitgerust met een mooie uitontwikkelde 6 traps automaat met koppelomvormer. Veel prettiger dan een CVT, betrouwbaarder dan DSG en vergeleken met de c-klasse van toen 1 versnelling meer. Mercedes kwam later met een niet geheel storingsvrije 7 traps transmissie die toen nog niet binnen mijn budget viel.

Rationeel of emotioneel?
Eigenlijk was de keuze voor het merk diep in mijn hart al gemaakt. Twee ervaringen met BMW diesels waren in het verleden zeer indrukwekkend. Een nachtelijk oudejaars avond rit in een 525d van Friesland naar Amsterdam in alle rust maar op te hoge snelheid. En Den Haag - Amsterdam in een record tempo in een toen nog splinternieuwe 320d E46. Enorm stille auto's, snel en een formidabele wegligging.

De speurtocht
Eigenlijk wilde ik een 320d vinden zoals ik hem zelf zou samenstellen maar met minder budget. Het moest een zwart leren interieur worden, sportstoelen met extra been ondersteuning, navigatie, minimaal 17 inch lichtmetalen velgen, ramen met chrome omlijsting, xenon verlichting en het liefst zilver of licht blauw. Waar vindt je zo'n dik aangeklede bak? In Nederland kwam ik hem niet tegen, de gemiddelde ex lease bak is toch wel bizar samengesteld door zijn eerste berijder. Cognac leder, 16 inch velgjes, geen automaat, soms geen navigatie of een manuele airco. Ik heb veel op Mobile.de gekeken, het leek wel een verslaving! Tot dat er toch een Nederlandse auto op mijn pad kwam. Ik hoefte geen enkele concessie te doen.

De 320d Dynamic Executive stond bij een universeel dealer in Eindhoven en was vers uit de lease. De eerste bereider had er maar 93.000 km mee gereden in 40 maanden. Alles klopte, mooi Arctic blue (je kan het ook grijs noemen zoals de RDW), alle opties en een Dynamic onderstel. Dat onderstel is moeite waard, minder hard dan een M-onderstel maar nog steeds behoorlijk stevig. Toen begreep ik wat Freude am Fahren is. Na onderhandelen heb ik de auto zonder garantie gekocht. Voor het bedrag van de garantie durfde ik het risico wel te lopen.

Dit is overigens een 320d (BJ 08/2005) zonder roetfilter. Een paar maanden later was deze verplicht. Mijn logica toen was dat deze dan ook niet verstopt kan raken. Dat is inderdaad zo maar onlangs bleek dit toch lastig te zijn in Duitsland. Daar zijn roetfilters verplicht in binnensteden waardoor wij genoodzaakt waren om de auto aan de rand van de stad te parkeren.

Ik was mij nooit zo van roet bewust tot dat ik 's nachts eens voor een auto met xenon reed. Bij volgas werd het behoorlijk mistig achter mij. Later nog een keer achter mijn eigen auto gereden terwijl mijn vrouw het gas diep intrapte, dat zag er toch niet zo netjes uit. Het was echt roet, geen olie walm.

In 2007-2008 kwam BMW met een nieuwe generatie diesel 4 cilinders. Deze waren nog zuiniger maar zijn ook minder betrouwbaar dan deze doorontwikkelde variant die ook al in de E46 te vinden was.

Heerlijke auto maar....

  • 125.000 km

Inmiddels zit er meer dan 30.000 km op. Wat een heerlijke auto! Stuurt snaarstrak, snel en stil!

En toen... na een rit naar het uiterste Oosten van het land begon er een gierend geluid uit de motorruimte te komen. Het klonk best mooi, als een compressor en precies op het moment dat de turbo druk maximaal werd. Dat moest de turbo zijn. Gelukkig was ik dicht bij huis. Ik had mijn auto snel weer nodig dus ik heb besloten om hem bij de BMW dealer voor de deur te parkeren. De dag er na kwam de diagnose, inderdaad was het de turbo. Verder dus geen motorschade.

Een versleten turbo na 125.000 kilometer is veel te vroeg. Ondertussen reed een vriend van mij fluitend rond (zonder lelijke geluiden) in zijn c-klasse uit 2004 met dik 350,000 kilometer en de eerste turbo. 1.600 euro lichter kon ik weer op pad. Mijn plan was om de 320d bij 160,000 km weg te doen, ik had gelezen dat de turbo's rond die stand stuk gingen... Helaas... Wellicht kwam het door de eerste eigenaar die in zijn leasebak niet echt respectvol met de techniek omgegegaan was. Ik zou er nooit achter komen. Frapant vond ik trouwens dat de dealer de motorolie niet vervangen had, een stukke turbo kan troep in het oliesysteem achterlaten. Daar is natuurlijk wel een filter voor maar ik zou het niet wagen. Afijn, niet bepaald onhandig heb ik de olie vervolgens zelf direct ververst, zo kon ik financieel nog bijkomen van de turbo.

Een verdere speurtocht leverde mij een modificatie in een carter ventilatie filter op. De betreffende filter kan verstopt raken en daarom kunnen er problemen met de oliedruk ontstaan. Niet zeggende dat dit de oorzaak is heb ik het filter vervangen. Toen bleek dat ik al de modificatie cycloon filter had. Had de dealer hem wellicht stilletjes vervangen of schoongemaakt of had ik gewoon een turbo met een te korte levensduur. Ik ben er nooit achter gekomen.

Er was in die periode nog een euvel. Ik rook continu de ruitenwisser vloeistof. Vervolgens constateerde ik dat er vloeistof onder de auto lag. Ik ben op onderzoek uitgegaan, heb het voorscherm verwijderd (je had mijn buren moeten zien) en kwam er achter dat het ruitenwisser pompje bij het vloeistof reservoir lekte. De afdichting was ondeugdelijk. Het nieuwe pompje was totaal anders, BMW was hier blijkbaar achter gekomen. Het gaf mij een goed gevoel dat ik dit voor 15 euro en 2 uurtjes sleutelen zelf kon fixen.

Er viel mij toen nog iets op. Bij veel fabrikanten zie je het vloeistof reservoir gewoon zitten, bij BMW is hij ver naar onder weggestopt en zo ver mogelijk naar achter. Precies, een bewuste keuze voor de gewichtsverhouding. Lastig om te fixen maar het geeft aan hoe doordacht de BMW engineers bezig zijn om de auto snaarstrak te laten sturen. Ik kan er alleen maar respect voor hebben.

Amsterdam - Como (IT) - Amsterdam

  • 140.000 km

In 2011 hadden we besloten om een week naar Italie te gaan. Op hoge snelheid richting Bazel, onze tussenstop. Cruise control aan en met snelheden tussen de 150 en 170 km/h reden we door Frankrijk. De actieradius gaf voor het eerst meer dan 1.050 km aan. Met een flinke rijstijl en veel file reed ik meestal 6.8 liter op 100 km. Dat is overigens fors voor een diesel, de automaat is hier gedeeltelijk debet aan.

Afijn het was een rit om nooit te vergeten. Hier is de auto voor gemaakt. Ook op de slingerende wegen in Italie heerlijk. Een steile helling is voor het koppel beestje een eitje. De (verse) turbo helpt fluitend, de automaat maakt de juiste keuzes.

Is deze 6 traps automaat dan zo goed? Een andere eigenaar vond hem soms wat traag reageren. Ik heb daar nooit last van gehad. Je kan hem zelf in sport stand zetten voor een stoplicht sprintje en zo nu en dan zelf manueel bedienen om je remmen te ontlasten gaat prima.

Op de terugweg was de Gotthart tunnel dicht, wij moesten dus over de berg in plaats van door de tunnel. Dit kan ik u altijd aanraden. Wat een geweldige weg met op de top sneeuw begin juni. Helaas reed er een remblok slopende Alfa rijder voor ons terwijl er bizar genoeg een Ferrari achter ons reed. We hadden dus nog meer kunnen genieten als de Ferrari er langs had gekund.

Mijn vriendin reed het laatste stukje. Ze had honger en was de rijstijd zat dus zonder dat ik het door had tikte ze de 180 aan. Hier heeft ze het soms nog steeds over.

Sleutel kwijt

  • 210.000 km

Excuses indien de datum niet helemaal klopt. Ik heb het naar eer en geweten ingevuld maar ik weet het niet exact. De kilometerstand klopt wel ongeveer.

Na het verhuizen kon ik mijn reserve sleutel niet meer vinden. 1 sleutel vond ik een te groot risico dus ik bestelde een nieuwe sleutel. Toen bleek dat de nieuwe sleutel niet te programmeren was. De sleutel ontvanger in de auto bleek niet geregistreerd te zijn waardoor mijn werkende sleutel niet overeen kwam met de sleutel die bij de auto geregistreerd is.

Hoe was dit nou mogelijk? Het geintje met een nieuwe module en sleutels koste mij 1100 euro. Ik liet het hier niet bij zitten. Omdat de auto altijd dealer onderhouden was moest een dealer wel een fout gemaakt hebben. Tijdens de registratie van zo'n module zou je denken dat dit geregistreerd word zodat je kan achterhalen welke dealer de fout gemaakt heeft. Tevens mag je verwachten dat dit een fool-proof proces is. Niet dus! De importeur was niet bereid om enige historie te delen. Volgens mij heeft een malafide dealer medewerker gewoon een andere module op mijn auto geregistreerd om deze vervolgens te gebruiken voor bijvoorbeeld een gestolen auto. Ik kan geen andere rede bedenken.

Toch stinkte het zaakje dus heb ik de importeur gevraagd om mij te compenseren. Ze kwamen met een vergoeding van 250 euro. Dit vond ik te laag maar na overleg met een juridisch adviseur van de ANWB heb ik het toch maar geaccepteerd. Ik was mijn passie voor BMW even kwijt, de volgende auto zou geen BMW zijn. Ik was boos.

Na een paar maanden besefte ik mij toch dat een BMW helemaal voor mij klopt. Geen ander merk combineert mijn auto wensen zo goed. Dit euvel had niets met de betrouwbaarheid van BMW te maken. Toch deed het wel pijn alsof de liefde van mijn leven iets heel stouts gedaan had maar ik haar niet kon laten gaan.

Het eind is in zicht

  • 240.000 km

Jaren heb ik de autoweek reviews gelezen en besefte mij dat anderen de moeite nemen om te schrijven en ik niet.

Zoals de titel al zegt, tijd voor een andere auto. Ik was nooit van plan om zo lang met deze auto te rijden maar hij bleef gewoon net zo goed rijden als toen ik hem kocht en budgettair was er geen ruimte na een verhuizing.

Zou ik deze auto opnieuw kopen?
Zeker! Wat een heerlijk auto, ik mis hem nog steeds ook al ben ik er inmiddels op vooruit gegaan.

Is BMW rijden duur?
Een turbo a 1600 euro en een sleutel module van 1100 euro is natuurlijk een aanslag op je portemonnee. De 17 inch Bridgestone Potenza runflat banden (breedset) heb ik een paar keer laten vervangen a 800 euro. Ik deed er gemiddeld 40.000 kilometer mee. De schijven voor zijn bij 140d km en bij 210d km vervangen. De schijven achter bij 160d en 220d km. Om de 35d km ongeveer de remblokken. Totale kosten voor de remmen ongeveer 950 euro, dit is exclusief montage want dat heb ik zelf gedaan. Opgeteld 6000 euro in iets meer dan 6 jaar -> 1000 euro per jaar. Dan vergeet ik nog de 17"inch winterset a 500 euro die ik via Marktplaats gekocht had en in 2015 weer voor 200 euro verkocht heb via dezelfde website.

Olie, filters, etc.
Olie en filter vervangen heb ik altijd zelf gedaan waardoor de kosten per beurtje onder de 100 euro blijven. De intervallen waren ongeveer 35.000 km. Ruitenwissers kosten rond de 40 euro en heb ik 1 keer vervangen. Bij BMW kosten ze wat meer terwijl ze beiden van Valeo zijn. Het interieur filter is makkelijk te vervangen. Het brandstof filter heb ik 1 keer vervangen. In al deze kilometers heb ik wel eens olie bij moeten vullen maar nooit meer dan een liter op 40.000 kilometer. Koelvloeistof heb ik 1 keer bijgevuld. Olie vervangen kost mij ongeveer 90 euro per keer (half uurtje werk) en heb ik om de 30.000 km gedaan op aanwijzen van de boordcomputer.

Rammel motorruimte:
Oh ja, voor ik het vergeet. Een hele lange tijd kwam er een nare rammel uit de motorruimte indien de auto stil staat en in drive. Na 40.000 km kwam ik er eindelijk achter dat de luchtinlaat die aansluit op de "nieren" vibreerd. Dit heb ik verholpen door een stuk schuim tussen de inlaat en het huis van de ventilator te plaatsen zodat de inlaat geen ruimte meer heeft om te vibreren. Een oplossing die niets kost.

Verkopen:
Inmiddels had ik een BMW 328i Touring F31 gekocht, deze zou ik een week later ophalen dus het was tijd om de auto te verkopen. Inruilen was geen optie. Ik kreeg er 5.500 euro voor terwijl ze op Marktplaats tussen de 8.000 en 6.500 stonden. Dat is best veel voor een 11 jaar oude auto met 245.000 km.

Met een vraagprijs van 7.500 op Marktplaats bleek er veel interesse te zijn. Ik had letterlijk een aantal potentiële kopers in de wacht. Ik wist dat ik 1 van de mooiste 3 series te koop had staan. Van de 2e eigenaar, logische km stand en goed onderhouden. Ik heb hem in 2 dagen verkocht voor 7.000 euro (december 2015). Nog altijd 1.500 euro meer dan inruil.

We missen hem nog steeds. Zijn koosnaam was "Sharky"omdat hij zo boos keek en een vinnetje op het dak heeft. Ik weet dat de nieuwe eigenaar er erg blij mee is en er nog veel kilometers mee gaat maken. Ik zie Sharky zo nu en dan nog steeds als ik naar het whatsapp profiel van zijn nieuwe eigenaar kijk. Aufwiedersehen Sharky.

Door deze ervaring heb ik geleerd dat je een BMW prima met een hoge (kloppende) kilometerstand kan kopen. Je bent bijna gek als je veel uitgeeft voor weinig kilometers.

Ps. binnenkort zal ik mijn ervaring met de 328i F31 delen.

Sport stand automaat werkt niet meer

  • 220.000 km

Ik besef mij nu dat ik een makkelijk op te lossen manco vergeten ben.

Vooral als ik met een flinke snelheid op een bocht af kom vind ik het wel fijn om extra op de motor af te remmen. Dit kan door de pook naar rechts te trekken en en de pook van je af te duwen.

Ook deze keer ging dat prima, echter reageerde de bak niet meer toen ik weer een versnelling omhoog wilde schakelen. In een seconde vreesde ik het ergste, wellicht een kostbare schakel module. Gelukkig deed de bak het wel in de automatisch stand. Na wat googlen had ik de vermoedelijke oorzaak gevonden, een kabelbreuk.

Inderdaad! Na het verwijderen van de pook hoes zag ik dat de bedrading voor de handmatige stand doorgesleten was. Dit was duidelijk een constructie fout. De bedrading beweegt tijdens het bedienen van de pook in de handbediende stand langs een scherpe rand. Ik heb de bedrading gesoldeerd, extra veel bescherming om de bedrading gewikkeld en iets anders gelegd zodat het waarschijnlijk niet meer gebeurd. En inderdaad, het euvel was opgelost. Half uurtje werk en weer veel voldoening. Je kan online instructie video's vinden hoe je dit op moet lossen. Ik kan mij goed voorstellen dat zo'n mankement de rede kan zijn om een auto goedkoper van de hand te doen terwijl het dus niets voorsteld.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.