BMW 320d Coupé (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Coupé |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
De eerste stapjes...
- 300 km
Na anderhalf jaar in mijn vorige BMW 525dA Touring te hebben gereden, werd het tijd voor een nieuwe wagen.
Ik had een aantal wagens in gedachte: een nieuwe BMW 520d Touring, een Opel Insignia SportsTourer, een Audi A4 Avant, een Audi A5 of een BMW 320d Coupe. En het is de laatste dus geworden.
Waarom? 80% van de tijd zit ik alleen in de auto, dus heb ik eigenlijk helemaal niet zo'n grote auto nodig. Ons gezin is beperkt tot mijn vrouw, een kleine jongen van 2 en mijzelf, dus...
Ik ben zelfstandig ondernemer en heb besloten de auto te leasen. Hoewel ik liever nog een Audi A5 had gehad, is die alleen met automaat leverbaar in diesel vanaf de 2.7 V6. En die vond ik te duur in de lease.
Het is dus een BMW 320d Coupe geworden met de volgende opties/standaard uitrusting:
- automaat
- comfort line
- connectivity pack (navigatie professional, gsm bluetooth, voice control)
- zwart lederen sportzetels
- bi-xenon lampen
Voor de Belgische markt wordt de 177 pk teruggeschroefd naar 163 pk omdat je dan gunstiger zit voor de belastingen. De mijne heeft dus 163 pk.
De auto op 15 oktober opgehaald en intussen vooral alleen woon-werkverkeer gedaan, dus nog niet veel kilometers. Maar wat rijdt de auto goed. Wel duidelijk wat stugger dan de 5 serie hiervoor, maar toch nog altijd comfortabel. Ik heb er zelf andere velgen (zie foto) onder laten zetten, maar heb bewust de 17" gehouden en niet groter. In combinatie met de runflat banden blijft het daardoor comfortabel. Met 18" of groter gaat het toch meer stuiteren.
Wat ik heerlijk vind, zijn de verstelbare zijwangen van de sportzetels. Hierdoor kun je jezelf meer of minder inklemmen en heb je dus goede zijdelingse steun, wat het snellere bochtenwerk dan weer tot een echt plezier maakt. Want hij kan wel strak de bocht om.
Voorlopig kom ik niks te kort met de 163 pk. Hij trekt goed en is stiller dan mijn vorige 525d. Uiteraard moet ik nu die mooie 6 cilinder roffel missen, maar aangezien mijn vebruik nu 6.7 L/100 is en daarvoor 8.9 L/100 vind ik dat geen echt gemis.
Wel vind ik dat de wagen wat rumoerig is in de lage toerentallen. Je merkt dan toch wel een beetje de dieseldreun, maar storend is het niet.
Bijna tanken...
- 800 km
Intussen staat er bijna 800 km op de teller door een wat langere rit gisteren naar Maastricht en terug. Het gemiddeld verbruik is gedaald naar 6.4 L/100 km (heeft even op 6.3 gestaan zelfs). En dat terwijl de terugreis over een afstand van 80 km met 160 km/u is gereden op cruisecontrol. Nu kan ik volgens de boordcomputer nog een kleine 100 km rijden, dus morgen maar eens tanken, voor het eerst (behalve dan bij aflevering, tank was leeg).
De runflat banden maken wel wat lawaai op slecht wegdek (omgeving Luik), maar voor de rest is het lekker stil in de wagen. Stiller dan in de vorige 525d.
Ik heb mijn zit nog niet helemaal gevonden, maar ben wel heel erg tevreden van de sportstoelen. Vooral de verstelling van de zijwangen vind ik ideaal, zoals al eerder vermeld.
Een kleine update
- 4.500 km
Intussen zo goed als 4500 km gereden en de eerste kleine checkup gehad.
Niks aan de hand. Wat ik wel merkte onlangs is dat met de voet op de rem voor een verkeerslicht, je het aan springen van de ruitenwissers kon voelen in het rempedaal. Blijkt niks ernstig te zijn, maar had het niet verwacht.
Het gemiddeld verbruik is iets gestegen naar 6.6L/100km. Komt waarschijnlijk omdat ik toch in erg veel wisselend verkeer zit en met name vrij veel oponthoud heb. En daar waar het dan kan, misschien het gaspedaal iets te diep in trap.
Intussen de winterbanden laten monteren. Wel wat vroeg nog gezien het weer, maar aangezien er binnenkort weer een tripje Sauerland aan zit te komen toch geen slecht idee. Hoewel deze normaal zachter zijn, lijkt het haast alsof de auto nu stugger is dan ervoor.
Als een blok op de weg
- 5.300 km
Intussen al iets meer kilometers. Het verbruik gaat omhoog, zit nu rond de 6,9 L/100km. Eigenlijk wel logisch gezien het fileverkeer. Veel stoppen en optrekken is funest.
Maar ook al twee keer een kort bezoekje gebracht aan de Duitse Autbahn. Inderdaad veel "Freude Am Fahren". De wagen ligt als een blok op de weg. Topsnelheid op de teller was laatste keer 235 km/u. Meer leek er niet echt in te zitten, maar ik moet ook zeggen dat ik in het donker reed en de weg niet optimaal was (enigszins kapot gereden asfalt), waardoor ik niet verder wilde proberen.
Bij het slechte wegdek was de wagen een heel klein beetje aan het zoeken naar het juiste spoor, maar voor de rest kreeg ik het gevoel dat het onderstel er totaal geen moeite mee had en dat de wagen gemakkelijk 250 km/u aan zou kunnen. Overigens was dit alles bij -3.0 graden en op originele winterbanden.
Het lawaai viel ook nog heel erg goed mee, ondanks de runflats en het slechte wegdek.
Geen enkel probleem
- 8.000 km
Intussen een kleine 8000 km gereden en voorlopig nog geen enkel probleem ondervonden, maar dat mag natuurlijk ook niet eigenlijk.
Het verbruik is weer wat gestegen, nu gemiddeld zo'n 7.2L/100km. Maar gezien de weersomstandigheden van de laatste dagen ook niet zo heel vreemd. Gisteren naar Den Haag op en neer gereden en toen ging het verbruik toch weer naar beneden. Het was niet druk en kon goed doorrijden (tussen 140 en 160 km/u). Het is dus duidelijk dat de auto wel zuinig kan rijden.
Voor de rest nog altijd super tevreden. Het is wel spijtig dat je geen temperatuur aanduiding hebt van de motor, dus je weet niet wanneer die op temperatuur is. De auto wordt in ieder geval wel vrij vlot warm van binnen, over de ventilatie en verwarming absoluut geen klagen (veel beter dan in mijn vorige 525d).
Het enige probleem is een luxe probleem: gezien het weer is het ding niet wit te houden ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Cabrio 325i AUTOMAAT LEDER YOUNGTIMER
- 2008
- 94.156 km

BMW 3-serie Touring 325i E91 High Executive Facelift | Automaat | Youngtimer | Leer | Navi | 18 inch | Xenon | Dakraam | Cruise control | Climate control | 6 cilinder | 218 pk | ➡️
- 2008
- 177.572 km

BMW 318i Sedan automaat Airco Bj:2006 NAP!
- 2006
- 190.696 km