BMW 320d Corporate Executive (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d Corporate Executive |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 77.084 km |
Rijplezier
- 20.465 km
Na een hele zoektocht (opnieuw) uitgekomen bij BMW. Mijn eerdere ervaring met BMW was zeer positief. Echter wilde ik goed kijken wat er op de markt is. Omdat het omslagpunt voor een benzine veel hoger is komen te liggen eerst gekeken naar een benzine/hybride variant.
De volgende auto's ben ik gaan proberen:
- Mercedes C-klasse C200
- Lexus ES300h
- Volvo S60 T5
Ervaring Mercedes:
Een hele fijne en stille auto die sportiever reedt dan ik had verwacht. Het model is echter al lang op de markt en het nieuwe model wordt binnenkort verwacht. Omdat ik steeds meer waarde hecht aan meest up-to-date infotainment, omdat dit het verschil maakt tegenwoordig, toch nog even verder gaan kijken. Daarnaast de auto doet alles goed maar heeft niets extra's. En het imago van het merk en de clientele had ik ook twijfels over.
Ervaring Lexus:
Echt een slag groter dan de klasse waarin ik zoek. Een hele fijn reisauto voor lange afstanden. Had een van de meest luxe autovoeringen mee die voor mij buiten budget viel. Het infotainment werkte goed maar had op moment van bestellen nog geen Carplay. Het systeem werk niet zo eenvoudig als je zou verwachten zeker icm de jogdial die ze gebruiken. Omdat ik van iets anders hou, graag nieuwe merken een kans geef, het merk Lexus en de daarbij behorende service prettig vindt gekeken wat de mogelijkheden waren. Dan kom je erachter dat Lexus minder gewild is in de lease. Daarnaast werken ze met pakketten en kan je optie niet los bestellen. Dit resulteerde in een te dure auto. Nog een opmerking is dat de motor als je even goed wil versnellen erg in de toeren blijft hangen. Dit vond ik afbreuk doen aan de rust die er normaliter heerst in de auto.
Ervaring Volvo:
Een model met uitstraling. Volvo is het stoffige imago van zich af aan het schudden. Zeer prettig geholpen bij de locale garage wat dit een serieuze kanshebber maakte. De auto reed lekker echter het infotainment kon ik maar niet aan wennen. Als je iets wilde moest je telkens Siri aanzetten wat ik juist niet wil gebruiken. Verder een heerlijke auto die je echt laat genieten van auto rijden.
Waarom dan toch BMW:
Het is echt een genot om weer in een achterwiel aangedreven auto met een goed onderstel te rijden. BMW heeft wat mij betreft het als één van de beste voor elkaar om comfort en sportiviteit met elkaar te combineren. Toen ik hier een proefrit in ging maken bekroop mij gelijk het gevoel van YES dit is genieten van auto rijden.
Korte oneffenheden worden weggefilterd en onderstel is in (kort)bochtenwerk strak. Het infotainment kan je op verschillende manieren gebruiken en werkt intuïtief.
Ervaringen tot nu toe:
- Rijbeleving is subliem, comfortabel en sportief tegelijk.
- Infotainment werkt erg goed en intuïtief
- Stoel goed te verstellen en geeft comfort
- Zit positie is perfect
- Heel stil aan boord (auto is voorzien van geluidswerende ramen). Wel een nadeel is dat je niet meer zo goed door hebt hoe snel je rijdt. Dit heeft uiteraard ook te maken met de automaat icm de motor.
- Carkit geeft goed geluid en ben perfect te verstaan. Bellers hebben niet door dat ik in de auto zit.
- Route- en verkeersinformatie wordt duidelijk en betrouwbaar weergegeven.
Verdere info volgt naarmate ik meer kilometers heb gereden.
Korte update na 10000 km.
Wordt steeds meer een met de auto. Helaas door Corona minder kunnen genieten van de auto maar het is elke keer weer een genot om in te stappen. Heb inmiddels ook al een nadeel gevonden. Er is geen speciale plek om mijn zonnebril in op te bergen. Gebruik nu maar weer het doosje waarin ik die gekocht heb. Dit is echt een gemis want als je last krijg van de zon tijdens het rijden is het niet prettig om een bril uit een hoesje te moeten halen.
Eerste software update heeft auto inmiddels gekregen. Dit kan ik gelukkig zelf door in combinatie met de app. Erg handig.
Verder valt mij ook op dat de auto echt weet waar je rijdt. Als deze op ACC staat dan gaat hij niet op volle snelheid door een bocht waar dit niet veilig is. Erg handig.
Reparatie
- 5.000 km
Helaas de auto een paar dagen kwijt geweest voor reparatie. De auto wilde niet meer starten. Gelukkig na een paar keer proberen deed de motor het weer. Dit bleef zich voordoen en toen toch maar naar de dealer gegaan. Van de dealer begreep ik dat de startmotor defect was en die moest worden vervangen. Dat is gedaan en nu doet alles het weer perfect. De service van de dealer Van Poelgeest was goed. Een keurige leenauto gekregen en werd thuis weer omgeruild.
Update
- 36.843 km
De auto heeft een beurt gehad en (logisch met zo'n nieuwe auto) alleen de vloeistoffen en check's zijn gedaan en verder was er niets nodig.
Heb er niet veel mee kunnen rijden door de bekende oorzaak.
Als ik nu terugkijk op de afgelopen periode dat ik in deze auto rij dan vallen mij een paar zaken op:
- Navigatie is er accuraat mbt file meldingen. Gebruik ook nog weleens Waze ernaast maar dat is eigenlijk niet nodig gebleken. Het systeem gebruikt de info van HERE en dat werkt prima.
-Comfort is subliem. Waar ik mij bijvoorbeeld bij de Superb en Passat ging irriteren aan de weke vering/demping en bij de DS5 te harde demping over korte oneffenheden is de 3-serie perfect in balans. De 3-serie zit aan de sportieve/dynamische kant en dit vindt ik erg prettig. Af en toe sneller is door een bocht gaat soepel omdat je steeds goed blijft voelen wat er gebeurt. Dit geeft vertrouwen. Daarnaast op langere ritten (2+ uur) is de auto ook comfortabel genoeg. De ultieme mix.
- Het hele infotainment systeem werkt snel doet wat je verwacht. Gebruik geen touchscreen maar alleen de I-drive. Ik zou niet zonder willen ben ik achter. En het spraakgestuurde gedeelte werkt ook goed. Alhoewel ik dit minder gebruik. De voorkeurtoetsen (wat in de meeste auto's de knoppen zijn waar je de radiozenders in geprogrammeerd hebt) kan je voor vrijwel elke willekeurige functie instellen. Ik heb hier een aantal adressen ingeprogrammeerd waar ik regelmatig naar toe moet. Dit werkt echt super handig. Met één druk op de knop en de navigatie is geactiveerd en stuurt je naar het ingestelde adres. Echt ideaal.
Update
- 45.412 km
Letterlijk een update. Het infotainment systeem wordt regelmatig geüpdate. De laatste keer is er een optie aan toegevoegd die automatisch podcasts download. Het is in te stellen op voorkeuren. Geen reclames maar gewoon luisteren wat je wil horen. Heel erg prettig.
Ingeleverd
- 77.084 km
Wat een heerlijke auto was dit. Alles klopte aan deze auto. Snel, comfortabel en zuinig. Infotainment werkte snel, accuraat en intuïtief. Het I drive systeem is formidabel. Alles kan je snel en gemakkelijk bedienen met vaak maar een druk op de knop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 330e High Executive Sport Line 17"/Elektrisch schuif/kanteldak/Stoel + stuurverwarming/Camera/Leder/HiFi/Apple Carplay & Android Auto
- 2020
- 32.104 km

BMW 320d Automaat High Executive Edition I M-Sport Stuurwiel I 19 inch. LMV I 19 inch. LMV
- 2020
- 93.225 km

BMW 320i M Sport Schuifdak Laser LED ACC Navi Carplay Camera Leer Harman Kardon
- 2019
- 99.423 km