BMW 320d (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 29.000 km |
Welkom BMW
- 350 km
Vandaag mijn nieuwe 320d Advantage in ontvangst mogen nemen, helemaal verliefd, samengevat als volgend geconfigureerd:
-Standaard Automaat
-Mineralgrau Metallic
-Mokka sport-leder interieur
-Pianolak interieur + ambient verlichting
-Professional business pakket plus (incl comfort plus en parking plus pakket)
-Professional navigatie + virtual cockpit
-Professional driving assistant
-Active safety
-Dubbel glas
-Comfort access
-Getint glas achter
Helemaal happy met de spoedige levering (besteld in Januari, ontvangen half april). Vanavond heen en weer vanuit Zuid-Limburg naar Utrecht en van het weekend naar Rotterdam dus goed de tijd om de auto uit te testen! Zal snel nog een review plaatsen als ik de auto wat heb ingereden maar kan nu al vertellen dat de auto heerlijk comfortabel is en mega-stil is (nog maar 50 km zelf gereden), so far so good dus!!!
Oh en de kosten, tja, 12% bijtelling want Duitse werkgever, ik geef het 5 sterren maar vooral omdat die voor Nederlands vergelijk erg laag zijn.
Eindelijk ingereden
- 1.860 km
Eindelijk ingereden dus tijd om een paar keer goed het gas in te trappen, en dat gaat heel soepel en heel vlot. 0-100 in 6.8 seconden zal ongetwijffeld gehaald worden maar moet er bij zeggen dat het allemaal erg emotie-loos/5-serie achtig aan toe gaat, er is niks in de cockpit te horen, het schakelen gaat zijdezacht zelfs in de sportstand en eenmaal op 200 km/h voelt het niet heel anders dan op 120km/h. Het is geen M3 en ik zie dit zelf als een pluspunt, vooral omdat ik daar over een jaar helemaal simpel van zou worden.
Inmiddels ook uitgebreid de professional assistant drive (autonoom 2+) uit kunnen testen en hoewel positief verbaasd ben over hoe goed het werk op de snelweg, is het feit dat je om de 10 seconden je stuur even aan moet raken reuze irritant en maakt dat je altijd je handen aan het stuur zal moeten houden, vooral in de file lijkt me dat totaal niet nodig maar ondanks het feit dat de frequentie nu misschien om de 20 seconden is in mijn ogen nog iets te vaak. Ook raakt de assisted drive de weg even kwijt als je over een hobbel/drempel rijdt of bijvoorbeeld op een klaverblad rijdt en de bocht te scherp wordt. Daar mag wat mij betreft nog wel een update overheen @BMW. Persoonlijk vind ik het meer Autonoom rijden niveau 1.5 dan 2, laat staan 2+. Desondanks nog altijd helemaal happy met de nieuwe 3er en evengoed blij met de optie van assisted drive professional.
Een aantal andere bevindingen van mijn kant:
-Ik heb erg veel last van remstof op alle wielen rondom. dit er 1000 km geleden afgeveegd maar ze zitten er weer helemaal onder, nieuwigheid?
-De stoelen zitten inmiddels na 2000 km een stuk comfortabeler, eerste rit vond ik ze toch wat hard maar kennelijk moeten ze even ingezeten worden :)
-De sportstoelen zijn helemaal geweldig, veel steun en mega comfy als ze eenmaal ingezeten zijn
-Auto is mega zuinig, gemiddeld verbruik ik 5.4 l/100km maar als ik in hier in Nederland op de snelweg rijd zakt dat naar zo'n 4.0 l/100km
-De High-end audio klinkt in het begin wat matig maar de subwoofer deed standaard niet mee, als je die aanzet in het menu doet het niet onder voor de Harman Kardon in de oude 3-serie.
-Dat de spiegels inklappen als je de auto op slot doet stond af-fabriek uit, dat moet je even aanzetten, ik heb her en der al G20-s geparkeerd gezien met de spiegels uit...
-Het zelfde geldt voor key-less go, dat de auto ook af kan sluiten als je wegloopt, dat staat standaard dus ook uit, even aanzetten, hele fijne optie
-Dubbel glas is de beste uitvinding sinds voorgesneden brood
-De virtual cockpit -ondanks wat gezegd wordt- is zeer goed afleesbaar en werkt uitermate plezierig bij gebruik van de professional assisted drive package. Wel komt deze tekort bij de virtual assistant van bijvoorbeeld VW-Group
-De ruimte achterin is subliem, ik heb destijds afgewogen een C-klasse te nemen maar daar paste ik met mijn 1.84 niet achterin (zat met mijn hoofd tegen het plafond, zelfs in de station
-Content met de keuze geen run-flats rondom te nemen maar gewoon een banden reparatie setje, de bridgestone turanza zijn mega comfy en stil.
-Onlangs met een 4er gereden met meesturende koplampen, ik vind het altijd mega onrustig als de lichten bewegen en ook nu vond ik het om die reden storend, zeer content dus met de standaard verlichting op mijn G20, het licht is fenomenaal en waarom je laser-lichten nodig zou hebben die pas werken boven de 50 terwijl je woont in drukbewoond gebied heeft nog niemand mijn kunnen uitleggen
-Idrive 7 werkt mega goed alleen de spraakherkenning laat ruimte voor verbetering, veel namen verstaat hij niet omdat die op een totaal willekeurige/onjuiste manier worden voorgelezen, ik vermoed dat dit verbeterd zal worden in de nabije toekomst.
-Connected Drive werkt heel grappig maar vergeet vaak het te gebruiken (zoals ventilatie van te voren aanzetten of navigatie bestemming doorsturen)
-Het standaard sportstuur is heerlijk dik maar niet te dik, op advies van de Youtube video van Autoweek om het M-stuur links te laten liggen, bleek een goede keuze.
6000km update, topsnelheid & elektronische storing
- 6.212 km
De auto tijdje terug voor het eerste losgelaten op de autobahn, 250 op de teller (243 gps) werd gehaald als top voordat ik moest afbreken maar er zat volgens mij ook niet meer in. Het is bij die snelheid nog verbazend stil maar echt comfortabel is het verre van. Wel comfortabel is rond 180-190 cruizen, daar is de auto echt in zijn element. De combinatie motor versnellingsbak blijft fenomenaal, de gas-response is nagenoeg direct, zeker in de sportstand. Ben inmiddels er ook achter dat de eco-pro stand je helpt met vertellen wanneer je van het gas moet aan de hand van de navigatie, nooit gerealiseerd dat je al zo vroeg van het gas kan voor een rotonde en het toch uitrollend kunt halen. Al met al breng ik 95% van de kilometers door in de comfortstand.
Helaas hebben de eerste elektronische storingen zich ook al voorgedaan, het is nu de tweede keer in een maand dat de auto zijn connected-drive instellingen kwijt is en ik deze opnieuw moet instellen, beetje vervelend want het kost best wat tijd om dit opnieuw in te stellen. Ook werkt het doorsturen van een navigatiebestemming vanaf de iPhone niet altijd feilloos, soms komt er gewoon niks door, soms komt het op de 2e of 3e keer dat je het verstuurt en soms na een paar minuten rijden, dat moet beter en betrouwbaarder kunnen. Het rechter menu van de virtual cockpit (audio, performance etc) bedienbaar met de linker hendel achter het stuur blijft ook soms hangen en is dan niet meer instelbaar tot ik de auto opnieuw aan en uit zet. Toch maar even langs de dealer voor een software update binnenkort.
Anders dan dat bevalt de auto nog steeds goed en tevreden met de keuze!
Eerste long-distance trip
- 9.500 km
De BMW heeft zojuist zijn eerste lange afstand trip gemaakt van Maastricht naar Ostrava (CZE) en ik heb daarbij een aantal ervaringen welke ik met jullie wil delen:
-BMW is toch comfortabeler dan ik eerst dacht op hoge snelheid, vriendin voelde zich volkomen veilig rond de 200 km/h terwijl ze zelf reed, ze is een Yaris 1.0 gewend dus rijdt normaal niet met die snelheden. Ook als passagier is beleving van snelheid heel laag ook op deze snelheden.
-Adblue gaat erg hard als de auto veel performance moet leveren, hoewel ik de eerste 6500 km met een liter gedaan heb, hebben de laatste 3000 km 7 liter gekost.
-Topsnelheid lag op 253 op de teller op een vlak stuk weg, helemaal feest.
-Autopilot kun je beter beperken tot “adaptieve cruisecontrol only” boven de 160 want de auto wordt erg zoekerig rond deze snelheid en is duidelijk niet in staat de auto goed in de midden te houden boven 160. Het schakelt sowieso uit boven 210 km/h.
-Met een nieuwe 7-serie mogen rijden onlangs en deze had in de autopilot de mogelijkheid om bij langzamer verkeer in de verte van baan te wisselen. BMW gebeld hoe ik dit aanzetten op mijn 3-serie maar dit bleek niet te kunnen “in verband met het missen van sensoren”. De nieuwe 7-serie hierna toch nog maar eens dichtbij bekeken maar zie niet welke sensoren de 7-serie extra heeft tov de 3-serie. In mijn ogen gaat het hier dan ook gewoon om een uitschakeling van de functie om een verschil te creeren tussen de 7-serie en de 3-serie. Boe BMW, je autopilot komt al zo tekort met de concurrentie...
-Autopilot Professional (Autonoom rijden niveau 2+) is dus nog steeds geen niveau 2, en zeker niet zonder automatisch van baan wisselen. 3000 euro voor dit pakket is erg overdreven voor een systeem wat ik op een huurgolf 5 jaar geleden ook had, dit systeem doet voor mij weinig extra. Mercedes en Volvo hebben ook betere systemen die autonoom rijden niveau 2 veel meer benaderen in mijn beleving. Misschien kan BMW mij laten zien waarom hun systeem dan niveau 2+ is maar tot die tijd is het voor mij gewoon autonoom niveau 1 en gaan de kosten een sterretje omlaag (4*)
-Donderdagochtend startte ik de auto in de ochtend waarbij de iDrive niet meer wilde reageren, lastig geen navigatie en muziek meer te hebben als je zo ver van huis bent. BMW gebeld die mij aanraadde toch maar even langs de lokale dealer te gaan. Geweldig gehold door BMW CarTec Ostrava die de iDrive voor mij wisten te resetten zonder afspraak. Ondanks dat het meeste weer werkte, deed Bluetooth het helaas hierna nog steeds niet en een afspraak werd gemaakt voor de volgende dag om de auto helemaal uit te lezen en te resetten. CarTec wilde dit alles onder garantie doen en dat is natuurlijk fijn aangezien de auto niet eens in Tsjechie is aangeschaft. De volgende ochtend toen we wilden vertrekken naar de dealer deed alle functionaliteit het ineens weer nadat een update was uitgevoerd over internet. Onder het motto van “baat het niet dan schaadt het niet” heeft BMW Tsjechie een update gepusht die kennelijk alles heeft opgelost. Ironisch genoeg is dit waarschijnlijk ook hoe het probleem ontstaan is in de eerste plaats (foutieve automatisch update). Dit is niet het eerste betrouwbaarheids issue met de software in deze auto en ik ben volgens het internet niet de enige die dit soort vage klachten ondervindt. Betrouwbaarheid dus een sterretje terug naar 3 sterren. Noem mij overdreven kritisch maar van een auto die dubbel kost wat een Golf kost verwacht ik nou eenmaal meer…
-Motorisch is de auto wel betrouwbaar en het rijdt fenomenaal, als de iDrive werkt is het een briljant systeem wat in mijn ogen niet geëvenaard wordt door Mercedes, Audi en Volkswagen. Ook de virtual cockpit blijft nog steeds geweldig, ondanks dat de mogelijkheden wat beperkt zijn vergeleken bij de concurrentie is een systeem dat erg fijn werkt en rustig op de ogen is door het fijne contrast met de kleuren. Comfort en prestaties dus nog steeds een dikke steeds 5*.
Duitse functies
- 12.000 km
De BMW heeft de afgelopen maanden veel tijd doorgebracht op de parkeerplaats bij Dusseldorf Airport en Schiphol, desondanks een paar interessante bevindingen van mijn kant welke ik autoweek niet wilde onthouden:
-In Duitsland is de rijondersteuning veel uitgebreider dan in Nederland, zo remt de auto automatisch voor rode stoplichten in de autopilot en is de auto veel beter in staat verkeersborden te volgen. In NL gebeurt dit zeker niet, ik weet niet of dit door de verkeersborden zelf komt die anders zijn of ofdat deze functionaliteit voor Nederland bewust slechter is gemaakt ivm veilligheid/onvoldoelde testen, ik vermoed het laatste.
-De nieuwe winterbanden zitten er onder en de auto heeft merkbaar wat meer moeite met koude banden op nat wegdek bij wegtrekken de wielen niet door te laten spinnen, dat terwijl ik helemaal niet zo veel gas geef bij wegtrekken. De banden zijn Michelin Alpin 5 die op een standaard set lichtmetaal van de Euromaster zijn gekwakt, aangezien de standaard BMW velgen hier al weinig geliefd werden zal ik mij onthouden van het plaatsen van een foto van hoe het er nu uit ziet, want zelf ik vind het eigenlijk al onacceptabel :) Verbruik is nagenoeg gelijk gebleven (zelfde maat winter en zomer banden).
-Onlangs voor het eerst geoefend sneeuwkettingen om te leggen in anticipate voor het aankomend winterseizoen, nu kan het tenminste nog op de oprit bij non-winterse temperaturen. Eind januari moet de auto de Julier-pas over in Zwitserland onderweg naar Sankt Moritz en dat is tot nu toe vaak feest geweest. Het is voor mij voor het eerst dat ik deze om een achterwielaangedreven auto leg en dat is even puzzelen omdat je wat minder ruimte hebt rondom het wiel, ik kan mij dan ook goed voorstellen waarom BMW stelt dat 17" de maximale maat is bij de G20 voor sneeuwkettingen. Mocht je zelf een G20 hebben en sneeuwkettingen willen kopen; bespaar hier niet op, niet zozeer om de grip maar meer om het omleg proces en de beperkte ruimte.
-Geen technische storingen meer ondervonden op een bluetooth-verbindings dingetje na, was opgelost na de auto even aan en uit gezet te hebben.
Duitse functies confirmed
- 15.500 km
Beste Wensen Mensen,
De BMW is laatst dan toch eindelijk voor een softwareupdate naar de BMW dealer gegaan door wederom een aantal software-issues, ik zal ze jullie niet onthouden:
-De navigatie was eind December compleet van slag en hoewel ik centrum Rotterdam reed richting het oosten, dacht de navigatie dat ik op de Ring A2 bij Eindhoven richting het westen aan het rijden was. De auto samen met het filmpje/fotos van mijn ervaringen bij de BMW dealer neergezet die dan toch maar nieuwe software kostenloos op de auto heeft gezet. Verschil is zeker zichtbaar, het loopt allemaal wat soepeler en de icoontjes voelen wat meer Multimedia aan. Tot nu toe lijkt de software vele malen stabieler en ik heb in een maand geen problemen. Heb ook het idee dat de co-pilot wat stabieler is. Vreemd iets; de auto voelt wat vlotter de PK meter in het dash gaat ineens i.p.v. 190 tot 200pk. Toch vanwege wederom een software storing de betrouwbaarheid weer een sterretje terug. Als ik komend half jaar geen problemen meer heb gaat die een sterretje terug omhoog.
-Sinds de nieuwe update krijg ik elke keer als ik co-pilot aanzet in Nederland een venster dat zegt dat niet alle functies van de co-pilot beschikbaar zijn in Nederland wegens wetgeving. Zodra ik Duitsland in rijd krijg ik een nieuwe mededeling dat functies zich ingeschakeld hebben. Welke functies het hier betreft wordt niet gemeld maar het bevestigt het eerdere vermoeden dat in Nederland de co-pilot niet volledig werkt zoals in Duitsland. Zoals eerder gezegd met de nieuwe software werkt tie wel een stuk stabieler.
-Ik had gehoopt dat de softwareupdate mij de BMW Assisted Drive View in mijn virtual cockpit zou geven, maar dit bleek niet het geval. Toen BMW in December een video hierover postte heb ik ConnectedDrive team gebeld die vertelde dat het gewoon zou moeten kunnen op mijn auto (alle hardware is er voor aanwezig). Toch blijft de optie uit in mijn iDrive. Een mailtje gestuurd naar mijn BMW dealer maar een reply moet ik nog krijgen. Her en der gelezen dat dit alleen voor BMW's van na Juni is, aangezien deze in Maart gebouwd is (toen de auto nog niet geleverd werd in Nederland) kans dat het niet zomaar zou werken. Beetje jammer aangezien dit wel iets is waar BMW mee adverteerde tijdens de aanschaf van de auto.
-Auto bevalt qua rijden nog altijd fenomenaal en de winterbanden doen nagenoeg niet onder voor de zomerbanden, zou zelfs zeggen dat het op nat wegdek iets beter doen dan de Turanza's waar de auto standaard op kwam.
En weer terug naar de garage
- 21.000 km
Al een tijdje niks meer geschreven en dat is omdat de auto op 1 probleempje na praktisch probleemloos is geweest voor aardig wat tijd, toch weer wat nieuwe ervaringen welke ik graag met jullie deel;
-Boven de 160 km/h suist het bestuurdersraam in het portier, alsof het raam niet goed dicht zit terwijl het dat wel echt zit. Mega storend en het doet afbreuk aan het gevoel van kwaliteit, vooral omdat ik akoestisch dubbel glas heb bijbesteld als optie. De BMW dealer heeft het probleem zelf geconstateerd maar kan niks vinden. Een nieuw raamseal is op bestelling en wordt vervangen zodra binnen maar de BMW-dealer heeft aangegeven niet te verwachten hiermee het probleem te verhelpen en dat dit het enige is dat zij kunnen doen.
-Onlangs tweemaal met de auto op wintersport geweest, een keer naar Sankt-Moritz en een keer naar Mayrhofen, de eerste keer was een pure verademening en het traject hebben we met 2 extra bestuurders in 7.5 uur afgelegd. Tijdens de klim de pas op naar 2200 meter heb ik de auto echt losgelaten, puur genieten.
-De trip naar Mayrhofen was minder geweldig en begon na 100 kilometer met een waarschuwingslampje dat de achterremmen in 2000 km nagekeken/vervangen moesten worden. Prima zo dachten we want het is toch maar 1350 km heen en weer rijden. De kilometers van de waarschuwing lieper echter 1.5 keer sneller terug dan het aantal kilometers dat we reden. BMW gebeld met de vraag wat gebeurd als de teller op 0 staat (uit angst voor een rood storingslampje aangezien dat per mijn leasecontract betekent dat de auto onverzekerd is als je er dan nog mee rijdt). BMW verzekerde mij dat het gewoon een herinnering betrof en ik gewoon een afspraak kon maken en er niks aan de hand was. Bij thuiskomst stond de teller op precies 0km (in 1400 km rijden) terwijl wij echt ons best hebben gedaan weinig te remmen en veel te anticiperen. Hier gaat dus sowieso iets fout. Afgelopen donderdag dan maar richting de BMW dealer en binnen 10 kilometer springt er een rood lampje aan. BMW weet het dus kennelijk ook allemaal niet zo goed, beetje jammer en als ik dit van tevoren had geweten had ik de remmen laten aanpakken bij de BMW dealer in Mayrhofen.
-Bij de BMW dealer aangekomen mijn beklag gedaan over het feit dat de remblokken maar 21000 km mee zijn gegaan en dat ik dat echt waardeloos vind van een kwaliteitsproduct als een BMW. De reactie was fascinerend; wij hebben ook klanten die minder met een set remblokken doen, 21000 is gewoon normaal. Ik ben het daar niet mee eens, dus de betrouwbaar alswel de kosten gaan een ster naar beneden (heb de rekening niet gezien maar remblokken die minder lang mee gaan als motorolie resulteert uiteraard in hoge kosten). De techneut gaf direct de autopilot de schuld en ik snap waarom (remt echt onnodig veel) en moet ook zelf bekennen dat ik niet zacht met de auto door Duitsland rijd, maar dan nog...
Einde BMW
- 29.000 km
Ik heb na de vele problemen met deze auto, de oncomfortabele stoelen en het feit dat ik in Nederland geen bijtelling (240 vs. 600 euro netto) wilde gaan betalen (Jobswitch tussen Duits en NL werkgever) de auto van de hand gedaan een E-klasse gekocht.
Ik ga veel dingen aan deze auto missen zoals:
-Het responsieve stuurgedrag
-De altijd aanwezige power
-De versnellingsbak
-De autopilot
-De rust en stilte
-Het comfort van de opties
Maar ik ga ook een aantal dingen aan deze auto niet missen:
-De waardeloze service van BMW Duitsland en in mindere mate Nederland
-De waardeloze betrouwbaarheid van allerhande accesoires (dubbelglas, navigatie)
-De waardeloze stoelen die zich goed lenen voor sportief rijden maar minder voor lange rittenaaa
-De kwaliteit van het interieur (paneelruimtes bij de deur waren echt onacceptabel voor een auto van deze categorie)
Toch met plezier met deze auto gereden tijdens de laatste trip naar Frankrijk vorige week, maar of ik er nog een keer een zou kiezen? Ik denk het niet, laatst een C-klasse gehuurd van de zelfde generatie met een vergelijkbare diesel en vond dat toch echt een plezantere auto. Rustiger rijgedrag, meer comfortabel en de basis auto-pilot was nog iets beter dan deze...
Tot mijn review van de Mercedes! Deze zal ik uiteraard ook bijhouden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 318I 156PK HIGH EXECUTIVE AUTOMAAT / NAVI / LEDER / CLIMA / FULL-LED / PDC / 19" LMV / CAMERA / KEYLESS / UNIEK / 1E EIGENAAR !!
- 2021
- 90.671 km

BMW 3-serie Touring 330i Execut Edition Autom 260 PK Navi Clima Apple Carplay Cruise LED Kopl 2x PDC HiFi Sound LMV 18 ENZ NL Auto
- 2020
- 93.820 km

BMW 3-serie Touring 330e xDrive High Executive M Sport *PANO*360*HUD*LASER
- 2021
- 121.239 km