BMW 320d (2007) #2

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieur

Signalement

Uitvoering320d
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn voorloper was een Opel Astra 1.9cdti. Geen slechte auto, maar ook geen comfortabele auto. Vlot genoeg, maar gewoon geen plezier om kilometers mee af te leggen. De wagen had er bijna 80000 km opzitten toen ik ’m op m’n eerste werkdag in ontvangst nam, en vertoonde aan de buitenkant toch al wat misbruiksschade. Dat bleek dan ook een maand later toen het koelsysteem alle vloeistoffen verloor en de motor onherroepelijk deed vastlopen. Na 15000km in een Zafira huurwagen, legde ik een dikke 35000km af in de Astra. In tussentijd werd de bestelling doorgegeven, en in september stond de Montegoblauwe 320D met Business Line pack en EfficientDynamics klaar bij de dealer.

Het is geen auto, maar een reismachine. De standaard zetels met fluid antrazit interieur zitten perfect, in die mate zelfs dat je ’s morgens én ’s avonds verlangt naar het moment dat je je in deze fauteuil mag laten zakken. De stoel en het stuur kan ik perfect voor mijn rijervaring afstellen, en de instrumenten blijven bij deze uitermate zichtbaar. De wagen is een heerlijk stille cruiser, met voelbaar een hoop Nm’s die je zo uit je mouw kan schudden - óók in 6e versnelling. De wagen geeft je een zelfzekere indruk, in die mate zelfs dat je met enig ontzag en respect met de kracht en de snelheid omgaat. En zelfs het basis-interieur vind ik erg geslaagd, geholpen met kleine details zoals het M-stuur en bijbehorende versnellingspook... Ook achteraan heb je een luxe zitpositie ter beschikking, dus enige passagiers zullen zich zeker niet teniet gedaan voelen.

De achterbank zit fenomenaal, maar ik stel me nog altijd vragen bij het feit dat je deze enkel als optie klapbaar kan maken. En blijkbaar trekt de wagen ook ongewenste aandacht; de eerste week verdwenen al 3 metalen ventieldopjes…

Zowat elke dag is een plezier om met deze machine te reizen. Of het nu schuifelend in de file is, cruisend op de snelweg of vlotjes bochten nemend. Boven de 140 km/u is er meer en meer windgeruis, wat eigenlijk een mooi effect is als je even in 6e versnelling blijft gasgeven en de wijzer kan zien blijven gaan. Ook is de snelheidsbeleving gewoon in orde, door de betrokkenheid die je voelt met de weg. Regelmatig kan je me dus met een brede grijns zien rijden, alhoewel ik in de file sta, of op het rechter baanvak cruise. De écht mooiste ervaring momenteel, is op de eerste dag geheel tegen de voorschriften in ’s avonds laat van oprit naar afrit even accelereren in 6e. En blijven accelereren.

Zoals gezegd heb ik het M-stuur en bijbehorende versnellingspook laten voorzien. Het M-stuur is inderdaad een érg lekker stuur dat goed in de hand ligt. De M-pook heeft het voorbeeld dat ie korter is, hoewel dat centimetertje nu ook niet het verschil zal maken. Ook zit er cruise-control in; in wagens zonder deze optie heb ik de neiging met het gaspedaal de bodem op te zoeken, en dat is niet zo bevorderlijk voor de persoonlijke financiën en mobiliteit op langere termijn in de Lage Landen. De Cruise Control is dan voor mij ook een technisch hulpmiddel dat met m’n 220 km per dag aan pendelen extra rust brengt. En eens je op weg bent aan een vaste snelheid, is de BMW inderdaad een uitermate goede reismachine.

Gezien de kilometers die ik op korte termijn al heb afgelegd, grapte ik dat ik omstreeks deze tijd volgend jaar vermoedelijk terug de folders zal moeten induiken. De 320D sedan is momenteel nog altijd het summum van het autoaanbod bij m’n werkgever, dus vermoed ik dat ik gewoon hetzelfde type ga verkiezen, met mogelijks navi professional. Mocht ik tegen die tijd evenwel m’n plannen doorzetten om freelance verder te gaan, beoog ik mogelijks wat leukers en kleiners uit de BMW-stal. Ik vind de Z4 namelijk een leuke auto, en een driedeurs 120d zou ik ook niet laten staan.

De BMW 320D is een dijk van een wagen. Krachtig, indrukwekkend, maar ook een perfecte reismachine. En je kan met de EfficientDynamics-technologieën ook nog eens zonder een al te groot schuldgevoel een Prius kwijtrijden.

PROBLEMEN

Geen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.