BMW 320d (2006) #3

autoreview

BMW 320d (2006)

Signalement

Uitvoering320d
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 38%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren

  • 62.000 km

Na een 318is E36 en een 318i E46 viel de keuze op een 320da E90 na een proefrit die heel wat indruk gemaakt heeft. De vorige benzinewagens reden gewoon vlot maar deze oliestoker met 163 pk en bijna dubbel zoveel koppel kun je gerust snel noemen.

De automaat schakelt snel en zonder schokken maar heeft bij
plotse gasbewegingen, zoals bij een inhaalactie, soms wat 'bedenktijd' nodig waarna de wagen in de juiste versnelling vooruit gekatapulteerd wordt. Op voorhand de ideale versnelling kiezen om in te halen kan natuurlijk ook, pook naar links en vooruit of achteruit duwen. Een automaat is hoe dan ook een verademing bij stads- en fileverkeer.

De wegligging is een ideaal compromis tussen sportief en comfortabel. Geen bijgeluiden van de ophanging op slecht wegdek waar dit wel eens het geval was bij de E36 en E46. De opmerking van velen dat de runflatbanden veel rolgeluiden veroorzaken kan ik niet bevestigen bij deze 16 duims rubbers. Het algemeen geluidsniveau binnenin is trouwens opmerkelijk laag.

Qua opties is de wagen redelijk compleet. De parkeersensoren voor- en achteraan in combinatie met i-drive zijn haast een must wegens het onoverzichtelijke koetswerk. De centrale monitor geeft zeer duidelijk aan waar de obstakels zich bevinden in combinatie met de obligate piepjes. Over de automatische airconditioning kan ik kort zijn: deze werkt perfect!
De Business navigatie is vrij basic, zonder kaart dus enkel pijltjes en stembegeleiding maar eigenlijk heb je hier genoeg aan. De aanwijzingen worden zeer duidelijk weergegeven met grote symbolen en als er op de route file is door b.v.b. een ongeval of werkzaamheden wordt dit via het TMC gemeld.

Enkele vaststellingen en/of puntjes van kritiek:

-Het verbruik blijft steken op 7,3 l/100 km wat geen slechte waarde is voor een automaat met klassieke koppelomvormer. Ook staat de airco altijd op en er wordt weinig snelweg gereden.

-Duur in aankoop (opties...) maar relatief lage onderhoudskosten.

-Oliepeilen gaat lastig, de positie van de peilstok is nogal ver naar achteren en 3 maal peilen geeft meestal 3 verschillende niveaus...

-Hier en daar durft er wel eens wat kraken in het interieur.
Niet dat er constant gerammel is maar dit had ik niet met de E46 318i. Misschien zijn de wat hardere ophanging en dito banden hiervoor mede verantwoordelijk.

-Het lijkt alsof de lak gevoeliger is voor schade door steenslag of vogelpoep. De E36 en E46 waren op dat gebied perfect. De E46 was 8 jaar oud en had een laklaag die er nog als nieuw uitzag. De E90 heeft hier en daar al sporen van aantasting door vogelpoep alhoewel deze altijd zeer snel verwijderd wordt. Regelmatig waxen is dus de boodschap!

Tot nu toe geen echte problemen gehad maar mocht hier verandering in komen zorg ik wel voor de nodige updates!

Zelf kleine problemen oplossen...

  • 63.000 km

Als grote autoliefhebber heb je meer oog een oor voor kleine irritante zaken aan je wagen die een van A tot B-rijder nooit zal merken. Overlaatst viel me op dat bij draaien aan het stuurwiel aan lage snelheid (parkeren) een soort weerstand voelbaar was.
Bij een volledige stuuromwenteling waren er 2 of 3 voelbare en soms hoorbare haperingen aanwezig. Allemaal niet erg maar ik ben dan toch maar eens op zoektocht geweest waar dit kan aan liggen en kwam uit bij de vertande stuurstang die in- en uitschuift bij het in lengteregeling regelen van de stuurkolom. Een BMW servicebulletin betreffende dit kleine kwaaltje spreekt over het smeren van deze stang. Dan maar het boeltje goed ingevet en er is niks meer merkbaar!

Een rammeltje in het interieur heb ik dan maar in één ruk ook weggekregen. Eigenlijk was het meer een piepend geluid vanuit de voetruimte aan bestuurderskant. Net boven de hendel om de motorkap te openen raakt het zachte dashboard de harde afschermplaat links in de voetruimte. Gewoon een stukje vilt ertussen kleven en geen irritant gepiep meer op oneffen wegdek.

Er is me nog iets vreemds opgevallen: bij een geopende deur is het onmogelijk om de ruit automatisch te laten sluiten. Je moet de knop blijven bedienen dus. Misschien is dit om te voorkomen dat je ongewild je hand of ander lichaamsdeel klemt?

Volgende week mag de wagen voor een weekje naar zijn thuisland Duitsland en ik ben nog eens binnengewipt bij de bandenboer om de wielen te laten balanceren. Aan 140 km/u was een lichte trilling in de zetel merkbaar en dit lag aan onbalans bij een achterwiel. 40 gram onbalans, waarschijnlijk een gewichtje verloren. Tot 180 km/u (op een bijna lege autostrade bij nacht) geen spoor meer van trillingen. We wachten wel tot in Duitsland om dit nog eens te herhalen!

Autobahn Cruiser

  • 65.000 km

Na 1000 reiskilometers in Duitsland is mijn waardering voor deze wagen nog gestegen. Cruisen aan 170-180 km/u gaat met zo'n gemak en stilte dat je je afvraagt als er effectief een 2 liter diesel onder de motorkap ligt. Dan de snelweg af en een reeks haarspeldbochten nemen aan een vlot tempo is niet echt een uitdaging, het onderstel en de nodige electronica houden de wagen zo strak op de baan dat de factor fun eigenlijk verdwijnt. Zelfs met DTC op een laag pitje moet je al heel ver gaan om enig overstuur op te merken.
Niets dan lof dus over de rijeigenschappen van deze Duitser.

Qua problemen is er eigenlijk niks te melden. Na 15000 km merk ik ook nog geen excessief olieverbruik, op de peilstok staat het niveau een paar mm onder het max-streepje. Het brandstofverbruik op reis was 5,9 l/100 km en dit over een traject van 1000 km met 75 % autosnelwegen. Keurig voor een wagen die met passagiers en bagage tegen de 1700 kg op de schaal zet. De airco stond continu op en de rijstijl was gerust vlot te noemen!

Trouwe vierwieler

  • 70.000 km

Intussen zijn er in 9 maanden slechts 5000 km bijgekomen doordat de zoon nu dichter bij huis op school zit en mijn echtgenote dagelijks nog geen 25 km doet met de wagen. Het overgrote deel ervan is stadsverkeer wat resulteert in een behoorlijke stijging van het verbruik naar 7,8 l/100 km waar we uiteraard niet van wakker liggen. De verbruikswaarde in stadsverkeer is volgens de manual 9,1 l/100 km, een realistische waarde me dunkt. Intussen is het eerste onderhoud met vervanging van pollenfilter achter de rug. 120 Euro bij een onafhankelijke BMW-specialist hier in de buurt is een pak minder dan wat de officiële dealer aanrekent...

Problemen zij er niet te melden, ook het olieverbruik is haast verwaarloosbaar. Op 15000 KM is het niveau slechts enkele millimeter gezakt op de peilstok. In de winter kon ik het niet laten om eens door een flinke laag sneeuw te driften waarna het controlesysteem van het ABS/DSC aangaf dat een wielsensor geen duidelijk pulsen meer gaf. Bleek dat er een flink pak sneeuw was blijven hangen in de wielkast linksachter en de wielsensor hierdoor verstoord werd. Na het verwijderen van de brokken sneeuw verdween de melding en was alles back to normal.

Het rijden erin blijft uiteraard zalig, zeker als je dan eens van een saaie voorwielaandrijver met luid nagelende TDI-koffiemolen terug in je eigen wagen komt. Een verademing!

Veel korte ritten.

  • 78.000 km

Een jaar en 8000 km later geen schokkend nieuws te melden. Al een tijdje was bij stationair draaien een licht tikkend geluid te horen van onder de motorkap. Dit bleek te komen van de krukaspoelie, een grote schijf uit metaal en rubber op het krukastandwiel. Alhoewel er niks aan te zien was van slijtage veroorzaakte deze toch het tikkend geluid. De garagehouder had dit op voorraad en heeft de herstelling in garantie uitgevoerd. Dit blijkt nog wel eens voor te komen bij dit type motor. Dat we te weinig kilometers doen om met een diesel te rijden kan me eigenlijk niks schelen, zelfs met een verbruik van nu al 1 op 12. Dit komt vooral door de korte ritten die mijn echtgenote maakt wat op termijn wel eens voor een verstopte roetfilter zou kunnen zorgen. We zien wel!

Gloeikaars gesneuveld.

  • 88.000 km

Nadat de temperaturen een duik namen verleden week viel het me op dat de motor de eerste seconden na een koude start wat onregelmatig liep. Laten uitlezen en 1 gloeikaars was defect, meteen dan maar 4 nieuwe laten steken en de motor draait opnieuw zeer soepel bij lage buitentemperaturen. In totaal met uurloon heb ik 150 Euro betaald wat de eerste kost is buiten het gewone onderhoud. Verder nog altijd uitermate tevreden over deze Duitser.

Nieuwe alternator en gloeikaarsmodule.

  • 96.000 km

Op de laatste autokeuring, die foutloos was, heb ik vastgesteld dat er een licht zoemend geluid van onder de motorkap kwam. Bij nadere inspectie bleek dit van de alternator voort te komen waarin mogelijks een vermogensdiode de geest had gegeven. Geen foutmeldingen te zien via OBD maar uit voorzorg heb ik toch maar een nieuwe alternator laten plaatsen. Bij het uitlezen kwam wel nog aan het licht dat de controle unit van de gloeikaarsen aan vervanging toe was. Dit onderdeel van 70 Euro is noodzakelijk voor een vlotte koude start en helpt eveneens bij het regelen van de emissie en het regenereren van de roetfilter. Belangrijk om bij defect te vervangen dus.
Mijn garagist vertelde me dat de meesten hier blijven mee rondrijden zolang de wagen maar start. Zonde...

iDrive + bedrading achterlicht defect

  • 110.000 km

Onze 320d is nu 10 jaar oud maar heeft nog steeds jonge looks. Onderhuids waren er enkele problemen die ik zelf heb kunnen oplossen. De bedrading die via het kofferdeksel naar de lampunits loopt was op enkele plaatsen beschadigd waardoor er regelmatig foutmeldingen over kapotte lampen verschenen. De bewuste draden zijn hersteld en verstevigd met tape en een krimpkous. Geen foutmeldingen meer gedurende meer dan een jaar. Het viel me laatst op dat de iDrive knop het 'druk' commando niet meer wou uitvoeren. Dit heb ik opgelost door de optische schakelaar opnieuw te solderen met een zeer fijne punt. Een nieuwe voedingskabel die van startmotor naar gloeikaarsrelais loopt ga ik binnenkort plaatsen. De connector hapert waardoor er regelmatig niet voorgegloeid wordt ondanks nieuwe gloeikaarsen en module.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.