BMW 318i High Executive (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 318i High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 123.000 km |
Fijne auto
- 123.000 km
In 2012 heb ik eerder een e90 (Touring, dus eigenlijk een e91) gehad. Daar heb ik ook een, vrij vernietigende, review over geschreven. Het was een rumoerig, spoorgevoelig, onbetrouwbaar barrel Die heb ik snel weer ingeruild op een e46, de 3-serie van het type daarvoor. En vervolgens nog eentje. Van dat type kon ik dan ook maar moeilijk afscheid nemen (ik heb er vier van gehad). Maar uiteindelijk kun je niet blijven hangen bij een bepaald type omdat ze gewoon te oud worden. Daarom ben ik toch weer op zoek gegaan naar een e90. Die vond ik in 2015 en hoe anders waren mijn ervaringen met deze e90 dan met mijn e91 in 2012. Goed, die e91 was een diesel en had al 230k gelopen en mijn e90 was een benzine met 55k op de klok.
Het belangrijkste nadeel van een e90 ten opzichte van de e46 is de kwaliteit van het interieur. De materialen zijn gewoon een stuk slechter en slijtagegevoeliger. Voor de rest heb ik ongelooflijk veel plezier gehad aan deze auto. Hij was sneller en stiller dan mijn e46. Je moet de banden daarbij trouwens wel met zorg kiezen als je kritisch bent op lawaai en koersvastheid. Michelin Premacy zomerbanden maakten een hoop herrie en waren erg gevoelig voor spoorvorming. Tegen de winter ben ik op Michelin Alpin winterbanden gaan rijden en dat was een verademing. Extreem stil, lekker comfortabel en spoorvast. Niet meer terug gewisseld naar zomerbanden.
Het verbruik was met mijn rijstijl ongeveer 1:16 en dat vind ik zelf heel netjes. Heel representatief voor het gemiddelde gebruik zal het niet zijn, omdat ik vrij rustig rij, anticipeer op het verkeer en snel opschakel.
Problemen heb ik er gedurende bijna 80k kilometer en twee jaar en drie maanden hoegenaamd niet mee gehad. Tegen het eind, voordat ik hem inruilde, was de folie in de bestuurdersdeur lek. Daardoor kwam er regenwater in de voetenruimte. Dat heeft de dealer keurig verholpen. Het schijnt een vaak voorkomend probleem te zijn. Even later hield een luidspreker ermee op. In dezelfde deur, dus dat zal wellicht verband houden met de reparatie. Tot slot begon hij wat olie te verbruiken. Dat schijnt bij wat oudere auto's te horen, maar ik kan er niet aan wennen. Dat was dan ook een reden om hem, vlak voor de voorgeschreven onderhoudsbeurt, weg te doen.
Al met al ontzettend veel plezier gehad van deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren