BMW 318i (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 146.000 km |
ERVARINGEN
- 27.000 km
Begin februari 2008 heb ik mijn nieuwe (lease) 318i opgehaald. Een sedan dit keer, m’n vorige wagen was een coupé (e46).
Update per 6 december 2008, zie **update 6dec**
Als BMW-fan zal deze MyReview ongetwijfeld gekleurd zijn, maar ik zal proberen eventuele negatieve aspecten niet te negeren.
**update 6dec**
Foto met de achteraf gemonteerde raamomlijsting.
Keuzeproces
Oorspronkelijk waren de Mondeo station (Titanium tdci automaat), Passat Variant (2.0tdi DSG Sportline Business) en de Volvo V50 (d5 Edition 2) in de race. De keuze was eigenlijk al gevallen op de Passat, toen wegens een wijziging in onze leaseregeling de BMW weer binnen bereik kwam (wegens het A-brandstoflabel). Ruim 4 jaar geleden koos ik ook voor een 3-serie (toen nog geen merkbeperking), toen met LPG. Ik koos dus voor: achterwielaandrijving, perfecte wegligging, mooie afwerking en veel luxe. In de Passat zou ik meer ruimte hebben gehad en minder luxe (het was nog vóór de prijsverlaging van VW).
Uitvoering
De leasemij heeft drie configuraties voor mij doorgerekend: een Business Line met veel opties, een Executive met minder opties en een High Executive met nog minder opties, allen per saldo ongeveer gelijk uitgevoerd. De Business Line was de goedkoopste….
- Metallic lak (sparkling graphite)
- 17” Lichtmetalen velgen
- Automaat (6 bak met manuele schakelmogelijkheid, helaas géén flippers)
- Climate Control (=buss line)
- Alarm (=buss line)
- Navi Business met iDrive (=buss line, niet meer zoals vroeger met alleen pijltjes, maar een net kleurenscherm)
- PDC achter (tegenwoordig onderdeel van de buss line, toen een losse optie)
- Opbergpakket (je moet wel, want bruikbare bekerhouders zitten er standaard niet in! Voor 150 euro krijg je twee bekerhouders boven het dashboardkastje en opbergnetten achter de voorstoelen)
- Lichtpakket (diverse lampjes in het plafond, de voetenruimte, onderzijde deuren èn – leuk – in de portiergrepen)
- Omklapbare achterbank met middenarmsteun en 2 bekerhouders (onbegrijpelijk dat je daarvoor moet bijbetalen)
- Regen- en lichtsensor
- Sportstuur
- Sportstoelen
- Sportonderstel
- Xenon + koplampsproeiers
- Actief luidsprekersysteem
- Mistlampen en verwarmde buitenspiegels (waarom zit die verwarming er niet standaard op?)
- Buitenste hoofdsteunen achter neerklapbaar (de goedkoopste optie!)
- Zonneschermen voor de achterportieren
- Stof/leer bekleding
Op de niet auto-dim binnenspiegel en de niet verschuifbare middenarmsteun na, een high executive-plus dus.
Mods (nog niet zichtbaar op de foto’s)
- chroomkleurige ondergrill sierlijstjes (of hoe die dingen ook heten mogen) van de 335i van mistlamp naar mistlamp
- chromen sierlijsten rond de ramen
- chromen nieren
Accessoires
- Bluetouch carkit/mp3 speler
Ervaringen
Ben ik blij met de gekozen opties?
Achteraf gezien zou ik de stof/leder combi hebben ingeruild voor de Navi Professional (breder scherm en een losse audio CD-lade). Het lichtpakket is dan niet onmisbaar, maar wel leuk vooral de lampjes onder de deurgrepen. Voor de omklapbare achterbank geldt het omgekeerd: niet misbaar en niet leuk.
De fabrieks bluetooth telefoonvoorbereiding mis ik wel, maar die prijs…
De Bluetouch werkt prima. Op de 2GB SC-card staan nu ca. 25CD’s, werkt prima. Eén van de stuurtoetsen heb ik geprogrammeerd met de iDrive voor Aux/Radio omschakeling.
Het rijgedrag?
Top. Een klaverblad nemen is een feest! Voor de gemiddelde chauffeur zijn de (17”) runflatbanden en het sportonderstel teveel van het goede, maar ik vind het fijn om te voelen waarover de auto rijdt. Géén wee gevoel meer in m’n maag zoals bij de Mondeo waarin ik 2 maanden reed in afwachting van deze e90.
Minpuntje: de wagen is wat “zoekerig” op de snelweg, een beetje wind noopt tot een stuurcorrectie. Opletten dus.
Ruimte
Als een touring niet tot de (lease)mogelijkheden behoort, dan zal deze sedan moeten volstaan. Als je zoals ik ruim 1.90mtr bent kun je nog goed “achter jezelf” zitten. Kleine kinderen (vooral met kinderstoeltjes) zullen meer ruimte wensen, zeker als je verwend bent door de MPV’s van tegenwoordig.
De kofferbak voldoet prima, de omklapbare achterbank is wel een must. Onder de bodem zit nog een aardige opbergruimte, niet zo’n kelder als in de Passat, maar toch aardig. Het dashboardkastje is net groot genoeg voor het instructieboekje…
De zijwangen van de sportstoelen maken de instap er niet gemakkelijker op, je wordt er elke dag aan herinnerd dat je zonnodig sportief wilde rijden.
Verbruik
Het is een brandstoflabel A auto, dat schept verplichtingen. De fabrikant heeft z’n best gedaan (gemotoriseerde lamellen in de grill, optimalisering van de motor, loskoppelen van de dynamo e.d. wanneer mogelijk, tijdens het remmen de accu opladen, etc etc). Nu de berijder nog. Ik doe m’n best, rij veel snelweg, veel file, weinig stadsverkeer. Met een gemiddelde snelheid overall van 72km/u verbruikt hij (automaat!) 8,8liter/100km. Niet slecht, maar ik had er meer van verwacht.
** update 6dec **
Verbruik is gezakt naar 8,7liter/100km bij een gemiddelde van 75km/u.
Motor
**update 4mei**
De stationairloop is matig. Dat komt waarschijnlijk doordat BMW ietwat doorgeslagen is een poging efficiënt met brandstof om te gaan.
Het geluid dat de 4 cylinder benzine! motor voortbrengt wordt pas boven de 5.000toeren leuk. Van 1.000 tot 4.000 toeren is het geluid dramatisch: een VW pompverstuiver diesel klinkt beter....
De prestaties zijn echter prima. De 143pk in combinatie met de automaat zijn voldoende.
**update 6dec**
16\" winterbanden op stalen velgen laten monteren. Rijdt prima, zelfs iets comfortabeler door de hogere wang.
PROBLEMEN
- 35.000 km
Storingen
Stand april 2008 / 7500 km: geen storingen. Enige minpuntje is de stationare loop. In een poging brandstof te besparen draait hij ca. 800tpm, hetgeen in een licht onregelmatige loop resulteert. Binnenkort eens bij de dealer langsrijden.
**update 6dec**
2 maanden geleden is het stationair toerental iets verhoogd door de dealer. Zonder resultaat, stationair loop blijft onrustig. Binnenkort weer een poging.
Verder een kleine slijtplek op het leer van de linkerzijde van de rugleuning van de bestuurdersstoel.
**update jan09**
In december zijn de brandstofinjectors vervangen om de motorloop te verbeteren. Maandje aangezien, heeft niet veel geholpen.
Linker stoelbekleding vervangen ivm slijtplek
**update febr09**
Terwijl ik bij de dealer was voor iets anders, trad de onregelmatige stationaire motorloop op. Met (nog) draaiende motor is hij aan het diagnose apparaat gehangen. Oordeel: de brandstofpomp is niet in orde. Binnenkort wordt deze vervangen.
Update
- 135.000 km
Ik rij deze auto inmiddels 4 jaar en 135.000 km.
Enkele weken sloeg de motor wederom in het noodloopprogramma, nul vermogen, max 80km/u, onregelmatige loop.
De dealer heeft onder garantie wederom de bougiekabels, bougies en bobines vervangen (alweer een verbeterd type af fabriek).
Aan het einde van de middag stond de auto keurig gewassen, met een frisse APK en nieuwe remvloeistof klaar. Tot op heden geen problemen.
Die bobine ellende (in die 4 jaar wel 3 reparaties en nog meer garagebezoeken) is de enige smet op de auto. Verder elke dag plezier.
Update - tegen contracteinde
- 146.000 km
Bijna 150.000km
Bijna tijd voor de eindbalans. In het kort de belangrijkste conclusies:
Prestaties: 143pk met 6 traps automaat: helemaal niet gek. Het kan altijd snelller, maar als je de kick down gebruikt, is ie echt pittig genoeg.
Wegliggging: M-onderstel met 17inch, hard (soms vermoeiend), maar wat een verschil met een "gewone" auto! Echt een klasse appart. Als op rails. Rechtstabiliteit kan beter, zeker met winterbanden, en al helemaal als voor- en achteras verschillende bandenmerken hebben. Zeer gevoelig voor cuppen! (Arme leasemij)
Stoelen: sportstoelen, dus met kanteling en uitschuifbare zitting. Doen!
Navi business:tja na 4,5 jaar wel een beetje verouderde interface...
Betrouwbaarheid: vele, heel vele, malen bij de dealer voor onregelmatige motorloop, tot en met noodloopprogramma aan toe. 3x nieuwe bobines (garantie en nieuwe types af fabriek). Tot de dag van vandaag niet super. Minpunt!
Uiterlijk: kleur, chromen raamlijsten, velgen. Oordeel zelf, maar hij verveelt mij nog steeds niet.
Verbruik: oeps. Met automaat 8,4 - 8,6 liter. Als je rustig rijdt moet 7,5 ltr ook te doen zijn.
Prijs: met al die extra's natuurlijk aan de prijs. Maar ja, als je er meer tijd in doorbrengt dan je woonkamer...
Volgende auto weer een 3? Nou graag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.