BMW 318i (2007)

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieur

Signalement

Uitvoering318i
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede auto

Na lang Ford Mondeo te hebben gereden heb ik in 2008 besloten om eens een tweedehands BMW te kopen (demo model van 8 maanden oud). Ik heb de auto nu dus ruim 2 jaar en het is tijd om de balans op te maken.

De rijervaringen met de BMW waren prima, tot het moment dat het glas werd op de weg. De eerste winter viel het erg mee met de gladheid, maar de vorige- en deze winter is het raak. Ik kan niet overweg met de BMW als het glad is. De traction control grijpt steeds in als ik het niet wil, waardoor ik deze steeds moet uitschakelen. De achterwiel aandrijving vind ik een ramp als het glad is. Verder is het weggedrag van de BMW natuurlijk uitstekend, maar ik vond het verschil met de Ford Mondeo niet groot.

Toen ik de BMW een maand in bezit had, moest ik een pakket vervoeren en wilde de achterbank neerklappen. Dat bleek deze BMW echter helemaal niet te hebben. Dat was een grote teleurstelling en ik had er nooit bij stilgestaan dat er nog auto's bestonden, waarbij een neerklapbare achterbank een optie was.

Ik was gewend om 1 keer per jaar met mijn Ford naar de dealer te gaan en dan was ik meestal voor een appel en een ei weer klaar voor een jaar. Met de BMW moet je om de haverklap naar de dealer, omdat de boordcomputer weer begint te 'piepen' dat er iets moet gebeuren. Uiteindelijk ga je dat onderhoud uitstellen, om niet iedere keer voor kleine dingen naar de dealer te moeten. Maar die boordcomputer blijkt maar 'piepen'. Zo'n onderhoudsprogramma ben ik niet kapot van. Leuk dat de auto zelf aangeeft wanneer er iets moet gebeuren, maar dat kan vast beter op elkaar afgestemt worden.

Onderhoud aan de auto is niet bepaald goedkoop. Ik ben al twee keer naar de dealer geweest voor een nieuwe koplamp (links en later recht). Het was wel een schok dat zoiets 80 euro per lampje moet kosten.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen heel blij kunnen worden van een BMW, maar deze BMW is niet geschikt voor mij. Ik heb een hekel aan de achterwiel aandrijving en het is bepaald geen praktische auto.

Ik denk dat er in 2011 een nieuwe auto gaat komen en dat zal zeker weer een voorwiel aandrijver worden met een hatchback.

Toch wel erg goed

  • 45.000 km

Ik heb de auto nu een paar jaar en ben aan het kijken naar een vervanger. In eerst instantie was ik van plan om naar een ander merk over te stappen. Maar ik begin me nu te realiseren hoe goed de BMW eigenlijk is.

Het is een van de weinige auto's waar ik een goede zitpositie in heb. Ik heb lange benen en zit dan vaak relatief te ver van het stuur. Bij de BMW is dat niet het geval. De rijeigenschappen zijn gewoon heel erg goed en de kwaliteitsbeleving ook. Dat laatste viel me weer veel meer op, nadat ik had proefgereden in andere auto's.

Ik ben en blijf geen fan van achterwielaandrijving bij gladheid (wel bij normale omstandigheden overigens). Ik heb echter altijd met zomerbanden gereden. Het zal toch een stuk beter zijn met winterbanden.

Ook v.w.b. praktische bruikbaarheid zijn er betere auto's te krijgen, maar dat weet je als je een BMW koopt, hoewel ik het nog steeds vreemd vind dat een neerklapbare acherbank een optie is (ik weet niet of dat nu nog steeds zo is).

In mijn vorige verhaal had ik nog het gevoel dat de onderhoudskosten wel eens hoog zouden kunnen worden. Dat werd een beetje ingegeven door de hoge prijs voor een paar lampjes. Maar uiteindelijk heb ik tot nu toe weinig aan onderhoud hoeven uitgeven. Alleen het standaard werk, maar verder is er nooit iets aan de hand.

Ik ben nu toch weer serieus aan het kijken naar een volgende BMW. Het gebrek aan praktische bruikbaarheid wil ik ondervangen door nu voor een Touring te gaan. De winterse problemen wil ik ondervangen door de volgende winter winterbanden te laten monteren.

Binnenkort de auto die ik op het oog heb maar eens bekijken (een BMW 318i Touring met een batterij extra opties).

Kogel door de kerk

  • 45.000 km

De kogel is door de kerk...Vandaag een BMW 318i Executive Touring gekocht van 10 maanden oud. Ik ga dus weer voor een BMW, maar nu een praktischere Touring variant. Komende winter zet ik er winterbanden onder en dan komt het helemaal goed. Binnenkort hopelijk de eerste ervaringen met de Touring.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.