BMW 318d Executive (2006) #3

autoreview

BMW 3-serie
BMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serieBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieurBMW 3-serie interieur

Signalement

Uitvoering318d Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf23 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben zakelijk rijder, en rij (afhankelijk van de lokatie van de klanten) 40.000 tot 80.000 km per jaar. Daarom heb ik al jaren een lease-auto ter beschikking. Na jarenlang in Alfa Romeo’s te hebben gereden koos ik als vorige auto een Saab 9-3. Een teleurstellende ervaring voor mij omdat ik het audio systeem erg slecht vond klinken, en de wegligging van auto is wel veilig maar niet erg sportief. Deze ervaring leerde me dat ik vrij speciale eisen aan een auto heb, ik wil namelijk een sportief onderstel met superscherp stuurgedrag. Dit beperkt in mijn ogen de merkenkeuze tot Alfa Romeo en BMW. Hoewel ik in eerste instantie voor een Alfa 159 ging shoppen bleek deze niet op korte termijn leverbaar in de door mij gewenste uitvoering. De BWM dealer kon me gelukkig wel snel helpen.

Dus werd het een BMW 318d uit de voorraad van de dealer. Zwart metallic, anthraciet/zwart interieur, Executive pakket, Design pakket en een sportstuur. Totaal 44.672,69 inclusief rijklaar maken. Wat een geld! Bijna 100.000 ouderwetse guldens. Maar goed, daar heb je dan wel wat voor. De uitrusting is erg compleet, 16 inch lichtmetaal, standaard ESP, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor, lichtsensor en audio bediening op het stuur. En niet onbelangrijk, een AUX ingang om je MP3 speler op aan te sluiten. Het als optie leverbare iPod pakket is wel leuk, maar men vraagt er zo’n 450 euro voor en dat vindt ik veel te veel geld. Een simpel kabeltje van 10 euro doet het ook. Dat je je iPod dan niet vanaf het stuur kan bedienen is vervelend maar niet onoverkomelijk.

Het rijgedrag is uitstekend. De auto stuurt messcherp en ligt goed gebalanceerd in de bochten. Als het te snel gaat gaan eerst de banden geluid maken en daarna grijpt de ESP (redelijk bruut) in. Met achterwielaandrijving is de standaard ESP erg nuttig, hoewel een ervaren bestuurder zelf een beetje overstuur moet kunnen opvangen. Ik vindt de auto een beetje veel overhellen in de bochten, maar het gevoel in het stuur geeft je de zekerheid dat je voldoende grip hebt. Qua wegligging is dit een auto die uitstekend past bij mijn eisen.

Hoewel ik uitgereid heb proefgereden om te kijken of ik me er aan zou ergeren vindt ik de motor met z’n 122pk toch net niet krachtig genoeg. Ik ben natuurlijk verwend, want dit is mijn eerste auto met minder dan 150pk in 10 jaar tijd. Er is gelukkig wel genoeg koppel voorhanden, maar een echte strepentrekker is de 318d niet. Je kunt prima meekomen in het verkeer en ook voor filerijden is deze auto prima geschikt. De 318d gaat in het modeljaar 2008 naar 136pk en dat maakt het denk ik al veel beter. De 6-bak schakelt prima, alleen de verhoudingen van de bak zorgen ervoor dat ik de 5e versnelling eigenlijk nauwelijks gebruik. Doortrekken in IV en dan in z’n VI.

Het interieur is goed verzorgd en afgewerkt, de enige rammeltjes die ik hoor zijn afkomstig van de losse spullen in de diverse opbergruimtes. Een zwart interieur klinkt deprimerend maar de zilverkleurige sierlijsten fleuren de boel behoorlijk op. Helaas valt de hoeveelheid bergruimtes tegen. Onder de middenarmsteun is een groot vak, vlak daarvoor zit nog een vakje waar in duurdere modellen de i-Drive knop zit en voor de rest ben je afhankelijk van de bakken in de portieren en het handschoenenkastje. Het handschoenenkastje is gelukkig wel van bruikbare proporties. Jammer dat er niet standaard een bekerhouder in zit.

De stoelen zitten prima, en kunnen zo ver naar achteren dat zelfs ik met mijn lengte van 1,98m niet tegen de stop aan zit. Uiteraard gaat dit ten koste van de beenruimte achterin, en die is in een 3-serie toch al niet riant. Als je groot bent en ook nog vaak volwassenen achterin moet vervoeren dan is een 3 een verkeerde keuze. Het is wel fijn dat de achterbank (gedeeld) kan worden ingeklapt zodat er ook grotere zaken vervoerd kunnen worden. De kofferruimte is van normale proporties maar door het ontbreken van een reservewiel is er een ruime opbergbak onder de vloer van de kofferruimte.

Bijzonder aan de nieuwe 3 is het gebruik van run-flat banden, banden waarmee na een lekke band mee door kan worden gereden. Er is dus geen reservewiel nodig. De run-flat banden zijn veel stugger dan normale banden. Omdat de wielophanging en vering van de 3 afgestemd zijn op run-flat banden is het technisch wel mogelijk normale banden te monteren maar het weggedrag is dan erg slecht. Ik heb bij de auto een winterbanden plan besteld, en in eerste instantie kreeg ik via dat plan normale winterbanden. Dat was een ramp. De auto zwalkte verschrikkelijk, en bij zijwind is het rijden met snelheden boven de 100 km/u gewoon gevaarlijk, je loopt voortdurend te corrigeren. Geklaagd bij de leasemaatschappij en uiteindelijk toch run-flat winterbanden gekregen. Hoewel deze nog steeds minder strak aanvoelen dan de zomerbanden is het een hele verbetering ten opzichte van de normale banden.

Update Februari 2008
Inmidddels over de 63000 km gereden. Andere opdracht, andere lokatie, minder files. Heerlijk. Nog steeds is m’n 381d een fijne auto om in rond te rijden. Lekker op de cruisecontrol, met de iPod aan heen en weer.

Vorig jaar tijdens de zomervakantie schade aan het kofferbakdeksel veroorzaakt door het deksel te hard dicht te doen. Het slot wilde niet pakken hoewel de kofferbak wel dicht ging. Met veel kracht is het uiteindelijk toch gelukt, maar wel een deuk aan de bovenzijde, inmiddels gerepareerd op kosten van de leasemaatschappij. Verder inmiddels de 2e voorruit. Een putje in de rand van de voorruit kon niet gerepareerd worden, en tijdens de zomervakantie liep het uit in een barst. Voorruit vervangen, en inmiddels weer een nieuw putje opgelopen (gelukkig wel te repareren).

Wel doet de regensensor het inmiddels slecht. De ruitenreparateur heeft een merkloze voorruit geplaatst en de dealer denkt dat deze een verkeerde bolling heeft. Terug naar de dealer voor controle dus.

PROBLEMEN

- Defecte airco pomp
- Vastzittende deurhendel linkervoorportier

Beiden onder garantie gerepareerd

- Moeizaam starten na afslaan van de motor
- Inhouden van de motor

Beiden lijken opgelost te zijn na opnieuw programmeren van de motor management computer.

- Bij (te) volle kofferbak pakt het slot van het deksel niet goed.

Na de zomervakantie 2007 niet meer geconstateerd.

- Problemen met de regensensor, mogelijk als gevolg van een verkeerde voorruit.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.