BMW 318d (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318d |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Update 11 december 2008: zie onderaan ervaringen.
Sinds een maand een nieuwe BMW in ontvangst mogen nemen, nu een 318d Business.
Ruimte
Na de BMW 316ti Compact een flinke verbetering in ruimte. De kinderen vinden het heerlijk dat ze nu ook eindelijk een eigen deur hebben. Verder is de gehele auto lekker ruim. Goed bruikbare kofferbak, er kan veel in, alleen een nadeel dat de achterbank standaard niet neer te klappen is.Je kunt prima achter jezelf zitten en zeker voorin is er ruimte in overvloed.
Wat tegenvalt is de hoeveelheid opbergruimte. Het dashboardkastje is ronduit klein en verder zijn er maar weinig vakjes. Onder de voorarmsteun is nog wat ruimte en in de deuren zitten redelijk bruikbare opbergvakken. Met iDrive vervalt een opbergvakje voor de armsteun. Achterin is helemaal geen opbergruimte.
Motor
De motor is in vergelijking met de 316ti een kleine stap voorwaarts. Hoewel ik persoonlijk een liefhebber ben van benzinemotoren, moet ik zeggen dat de diesel voor mij meer dan voldoende krachtig is en bovendien uitermate soepel. Je kunt ook nog best aardig doortrekken met deze diesel.
Natuurlijk rijdt de 320d harder en nog soepeler, maar voor Nederlandse verkeersomstandigheden rijdt de 318d vorstelijk.
Uitvoering
Ik heb de auto genomen in zwart (niet-metallic). Gewoon een prima kleur. Het is nu mijn derde auto in het zwart. Voor de bekleding heb ik gekozen voor Beige Sensatec. De beige kleur is prachtig en maakt de auto minder somber dan in het zwart. Het Sensatec ziet er uitermate sjiek uit en zorgt er bovendien voor dat de bekleding bijzonder makkelijk is schoon te maken (heel handig met twee kinderen).
Verdere uitvoeringsdetails o.a.:
Alarm klasse III
Automatische airconditioning
Navigatie Professional (iDrive)
Uitgebreid verlichtingspakket
Middenarmsteun achter
Middenarmsteun voor
Regensensor
Lichtsensor
16" Lichtmetalen velgen
M-uitvoering sportstuurwiel, versnellingspookknop en handremgreep
Zoals ik inmiddels gewend ben ligt de BMW volledig perfect op de weg. Ik heb gekozen voor de 16" wielen omdat het comfort daardoor op een hoog niveau blijft. Ik heb proefgereden in een auto met de grotere wielen en die hobbelde behoorlijk.
Verdere aanrader voor toekomstige eigenaren is het M-sportstuurwiel. Dit stuurwiel ligt perfect in de hand en is van zeer hoogwaardig leer gemaakt, waardoor ook de handen iedere kilometer verwend worden.
Wat ik helaas niet meer kon nemen waren sportstoelen. De standaard stoelen zitten echt heel goed, maar de sportstoelen zijn nog uitgebreider in te stellen, zitten nog net wat lekkerder en maken de zit helemaal perfect.
Verbruik
Met veel snelwegkilometers is mijn verbruik op dit moment 6,1 liter/100 km, waarmee de
actieradius tussen de 900 en 1000 km bedraagt.
Ik zal proberen deze review met enige regelmaat bij te houden, naarmate de ervaring met de auto groter is.
* Update 21-2-2007
Weer 2000 km erbij gereden. Probleemloos, in alle luxe, en eindelijk is de motor echt los aan het worden. Ondanks de beperkte hoeveelheid pk’s kom je meer dan goed met het verkeer mee, hier in NL. Ik denk dat het ook in Duitsland prima zal gaan, al zal daar het gebrek aan een wat ruimer vermogen natuurlijk veel meer opvallen.
Ook de versnellingsbak schakelt inmiddels een stuk gemakkelijker. Het viel me niet op toen ik de auto net had, maar nu de bak ook 4000 km heeft meegedraaid, is het wisselen van versnelling echt perfect aan het worden.
Het Sensatec (kunstleer) bevalt ook nog steeds. We hebben inmiddels flink wat zon en warm weer gehad, maar geen last gehad van zweterig zitten. Misschien komt het ook wel doordat ik beige heb genomen, met zwart zou je er waarschijnlijk eerder last van hebben.
Wat verder plezierig is is dat ik inmiddels álle ins and outs van het iDrive-systeem ken. Het is even puzzelen (met name in de file is dat nog leuk ook), maar als je eenmaal alles weet te vinden is het een prachtig systeem. De navigatie weet alles probleemloos te vinden, je er perfect naar toe te loodsen (met keuze uit verschillende kaartweergaven) en bovendien alle files te melden. Ik gebruik het nu ook voor woon-werkverkeer. Gewoon lekker om te weten hoelang je er nog over rijdt en op de kaart te zien waar de verkeersproblemen zijn.
Het verbruik is wat opgelopen, nu 6,2 l/100 km. Ik rij er voornamelijk op de snelweg mee en dan haal ik nét niet de 1000 km op een tank. Als ik net getankt heb en er daarna weer mee op de snelweg wordt gereden geeft de auto een actieradius van 1200 km op, oftewel een verbruik van 1:20. Ik betwijfel of ik dat ooit ga halen, maar ik doe er ook niet speciaal mijn best voor.
Tot zover, ik zal over een wat langere periode opnieuw een update geven.
Update 16 oktober 2007
Inmiddels 24000 km gereden met deze heerlijke auto. Ik rijd deze auto alleen zakelijk (ik vind de bijtelling over 44000 euro écht veel te gortig), anders waren het zeker véél meer kilometers geweest.
De versnellingsbak is inmiddels heerlijk. Trefzeker en lekker te schakelen. De M-pook helpt daar ook nog een klein beetje bij. Het M-stuur is trouwens heerlijk vast te pakken, met zacht leer en een lekker dikke rand. Ik heb wat tests gelezen dat mensen het stuur zelfs iets te dik vinden, dus het is goed deze even te proberen bij een BMW-dealer. Meestal staat er wel een auto met zo’n stuur.
De auto blijft enorm comfortabel en ook nog snel genoeg. Het is nog een oude 318d, dus zonder Efficient Dynamics en dus ook zonder de extra 20 pk, maar voor gebruik in NL en heel af en toe in Duitsland is het gewoon allemaal snel genoeg.
Ik hoorde laatst bij een autowasstraat dat ik mijn velgen niet vaak genoeg schoonmaakte, waardoor ze deze niet goed meer schoon kregen. Wat mij vooral opvalt is dat ze binnen de kortste keren erg veel remstof aantrekken, terwijl ik toch echt heel veel snelwegkilometers maak en daardoor toch veel minder in de ankers hoef dan in regionaal verkeer.
Het navigatiesysteem bevalt ook nog steeds erg goed. Ik moet wel zeggen dat het systeem wat langzaam is en eigenlijk zijn de laatste Tomtom-apparaten met de nieuwste kaarten gewoon superieur aan dit BMW-systeem wat betreft de snelheid van het systeem, de uitgebreidheid van de POI (parkeergarages, winkelcentra, pin-automaten, etc.). Het BMW-systeem is natuurlijk wel erg mooi geïntegreerd in de auto.
De I-Drive werkt gewoon prima. Het is een paar dagen wennen, maar ik ben er volledig in thuis en dan werkt het gewoon perfect.
De cruise control werkt eveneens perfect. Ik gebruik het zelfs bij zeer druk verkeer en zorgt voor veel comfort en bovendien een laag verbruik.
Over verbruik gesproken: inmiddels schommelt dit tussen 5,5 en 5,7 liter per 100 km. Ik moet wel zeggen dat ik veel snelwegkilometers maak, maar ook veel kilometers in de file. Ik denk dat dit het standaardverbruik zal zijn voor de rest van mijn gebruik van de auto.
De Sensatec (kunstleer) bekleding blijft prima. Heel gemakkelijk schoon te houden en ook gewoon erg comfortabel. In bijzonder hete omstandigheden (zelfs deze zomer een paar keer meegemaakt) is het wat minder, maar ik betwijfel of ik op echt leer of zelfs op stof veel minder had zitten zweten.
Bij mij blijft het in prima staat.
De missers, de zaken die ik echt had moeten kiezen, zijn dat ik toch echt sportstoelen had moeten kiezen (die had ik in mijn vorige auto), evenals bekerhouders en een neerklapbare achterbank. Met name de sportstoelen mis ik echt, ondanks dat de standaardstoelen ook meer dan prima zitten.
Update 11 december 2007
Inmiddels 57000 km achter de rug met de BMW. Alles went, dus ook deze auto en alles wat erbij komt.
De auto rijdt enorm goed. Vrijwel geen motorlawaai, tot op hoge snelheid. Erg comfortabel. Ook de wegligging is goed én, door de 16" wielen te kiezen, ook zeer comfortabel. De grotere wielen geven duidelijk minder comfort. De runflat banden bevallen me ook prima, ik heb er geen comforthinder door en doordat het een lease-auto is heb ik geen idee of nieuwe banden duurder zijn dan gewone niet-runflat banden. Ik heb er nu weer winterbanden (Conti) onder, stuurt wel degelijk iets anders, de zomerbanden sturen wat directer. Vergeleken met andere auto's moet ik wel zeggen dat de auto wat zwaarder stuurt. Op hogere snelheden merk je er niets van, maar bij lagere snelheden valt me altijd op dat andere auto's vaak een stuk lichter sturen. Ik heb er overigens geen problemen mee.
De bekleding houdt zich prima. Ideaal om schoon te maken en het zit gewoon erg goed. Ook in de zomer heb ik geen zweterig gevoel.
Voorlopig hoef ik nog niet na te denken over een andere auto, maar ik blijf er spijt van hebben dat ik de sportstoelen niet heb genomen. Dat is echt het enige wat beter was aan mijn vorige auto, hoewel, ik vond die Compact misschien wel nóg een stukje lekkerder sturen...
PROBLEMEN
Pas 2000 km mee gereden en - uiteraard - nog geen problemen.
Ook na 4000 km geen technische problemen.
Wel vind ik dat de spiegel een fluittoon produceert. Ik zal daar binnenkort eens met de dealer contact over opnemen.
Verder vind ik dat de achterdeuren wat zwaar sluiten. Het is leuk als het op kluisdeuren lijkt, maar het mag allemaal wel wat makkelijker in het slot vallen.
Update 16 oktober 2007 - 24000 km
De behuizing van de spiegel sloot niet goed aan. Na levering van een nieuwe behuizing géén fluittoon meer.
De achterdeuren blijven op kluisdeuren lijken.
De auto is een magneet. Al een voorruit moeten laten repareren, evenals een voorbumper door een fietser die tegen de auto aanreed. Dat laatste is erg sneu, want ondanks dat het echt mijn schuld niet was (toegegeven door de fietser) moet je als automobilist altijd zelf de schade betalen.
De auto hobbelt een beetje bij stapvoets rijden. Volgens mij moet er eens naar de banden gekeken worden. Ik heb er geen verstand van, maar ik heb wel eens iets gelezen over cupping of iets dergelijks. Het is best irritant, net alsof je continu over een oneffen wegdek rijdt, terwijl het wegdek in die file toch echt zo glad als een biljartlaken is.
Verder geen problemen. Nog ruim 10000 km voor de eerste beurt (!).
Update 11 december 2008
Bij 57000 km, sinds het vorige verslag geen problemen ondervonden.
Nog zo'n 3000 km tot de tweede beurt. Auto rijdt probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.