BMW 316d (2020)

autoreview

BMW 316d (2020)
BMW 316d (2020)BMW 316d (2020)BMW 316d (2020)BMW 316d (2020)BMW 316d (2020)

Signalement

Uitvoering316d
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

“Hallo BMW”

  • 7.000 km

BMW 3 Serie Sedan 316dA 4D 85kW met de volgende opties:
Model Sport Line Corporate Executive
Standaard Automaat
Alpinweiss II (standaard kleur)
Sport Line interieur met sportstoelen Sensatec zwart/zwart
Professional navigatie + virtual cockpit
Elektrisch verstelbare lendensteunen op voorstoelen
Elektrisch verwarmde voorstoelen
M sportstuurwiel
Adaptieve Cruise Control
BMW Individuele hemelbekleding in Antraciet
Trekhaak met elektrisch wegklapbare kogel
17 inch lichtmetalen wielen V-spaak (styling 776) (Model Sport Line)
Zwarte grill (gekregen van de dealer)

Keuzestress:
Heb mijn lease 316d nu iets meer dan een maand en 7000 km op de klok.
Wat een heerlijke auto zeg! Een goede vriend van mij zei toen ik de auto net besteld had “eens een BMW, altijd een BMW” en hij kon nog wel eens gelijk krijgen.
Begin dit jaar ging het licht op groen bij mijn werkgever en mocht ik weer speuren naar een nieuwe leasebak. Mooi dat het kan. De enige beperking van mijn werkgever was dat ik geen cabriolet en SUV mocht uitzoeken. Mijn werkgever kijkt ook naar het energielabel dit moest bij voorkeur A of B zijn en uiteraard binnen een bepaald budget, wat uitgedrukt kan worden in ongeveer € 52.000,00
Waar normaal mijn voorkeur bij de VW groep ligt en in het bijzonder bij Audi was ik op de website van de leasemaatschappij druk aan het configureren geslagen met een Audi A5, een A4 station en een VW Arteon. Mijn belangrijkste lijstje bestond uit minimale trekgewicht 1600 KG i.v.m. caravan en dus ook een trekhaak, een automaat, adaptieve cruise control, goede elektrisch verwarmbare stoelen en lende steun in de voorstoelen. De Audi A5 Sportback 35 TFSI S tronic Business Edition 5d viel af vanwege het trekgewicht van 1500 kg. De 40 TFSI en de diesels vielen af vanwege de prijs. Ditzelfde ging ook op voor de A4 Avant en de VW Arteon vond ik, met z’n Passat dashboard, te saai van binnen. Wel een prachtige auto van buiten en wat een ruimte.
Uiteindelijk maar eens gaan kijken bij BMW, de G20 is toch ook wel een prachtige auto maar past denk ik niet in het budget. Maar toch wel, in de 316dA sedan variant!
Maar ja 316dA is dat wel wat?

I-drive met OS7:
Gebruiksgemak van i-drive is ongelofelijk eenvoudig, navigatie invoeren middels draaiknop, touchscreen of inspreken middels het commando “hallo BMW” het is op zich erg eenvoudig.
Hoewel de dame die luistert naar Hallo BMW niet al mijn commando’s begrijpt of mijn accent niet verstaat. Wat ik echter niet snap is dat ik met de app op mijn smartphone wel een bedrijf in een plaats kan zoeken en door kan sturen naar mijn auto maar ik in de auto altijd het adres moet ingeven of een POI. Maar ja, kleine dingen…
Wat is dat digitale dashboard overigens ontzettend gaaf! Wat een resolutie en wat een mooi design.
Ingezoomde navigatie tussen de “klokken” en overzicht routekaart op het hoofdscherm.
Apple Carplay en Android Auto werken draadloos en supersnel maar is volgens mij overbodig. De navigatie van BMW is online en up to date m.b.t. verkeersinformatie. Spotify is trouwens veel uitgebreider via de app van BMW.

Rijgedrag:
316D staat niet voor een 1600-tje, er ligt gewoon een dikke 2.0 diesel in het vooronder met een 48V Mild-Hybrid ondersteuning. Lekker hoor deze nieuwe techniek. De auto slaat onmerkbaar af en is het stoplicht op groen is hij gelijk van z’n plek zonder eerst te starten? Lijkt dit zo of is dit zo? Geen idee maar werkt subliem.
De enige mogelijkheid om de autostop functie uit te schakelen is de rijmodes of de automaathendel in Sport te zetten.
Adaptieve Cruise Control met Start & Go werkt top. Optie was een must vanwege het filerijden…
En weg zijn de files (Corona).
Op de Duitse Autobahn kom ik prima mee met het overige verkeer en mis eigenlijk niet meer vermogen. De 2.0 diesel trekt snel door naar de top van ongeveer 215 km/h.
Ik ben niet de snelste maar ook zeker niet langzaam.
Ben ook niets gewend, want in mijn 20% bijtelling Opel Insignia had ik veel meer het gevoel vermogen te kort te komen, het duurde een eeuwigheid om een keer 210 km/h aan te tikken.
Zitpositie en stoelen zijn voor mij perfect. Volwassenen achterin kan, maar houdt het niet over.
Moet de stoel dan wel wat meer naar voren zetten. Ik ben zelf 1.87.

Verbruik:
Met de 100km/h regel erg zuinig 4.4l/100km gemiddeld vanaf fabriek tot nu.
Trouwens wel leuk te vermelden dat de adaptieve cruisecontrole ingesteld kan worden op verkeersbordlezen met een aantal + kilometers. Zo staat mijn instelling t/m 60 op +5km/h en boven de 60 op + 10km/h. Snelweg is dus 110 km/h.

Verdere update volgt na wat meer kilometers.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.